کد خبر: ۶۴۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ 07 August 2018
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه رژیم گیاه‌خواری به چند شکل مورد توجه قرار می گیرد، اظهار کرد: چهار گروه رژیم گیاه‌خواری داریم که اولین گروه رژیم گیاه‌خواری مطلق است یعنی فقط سبزیجات، میوه‌جات و حبوبات مصرف می‌شود، این رژیم، رژیم ایده‌آل و استانداری نیست و تقریباً فرد دچار کمبودهای ویتامین و مواد معدنی می‌شود.
وی افزود: این رژیم‌ها بیشتر بر اساس اعتقادهای خاصی رعایت شده و رژیمی نیست که افراد معمولی را جذب کند.
این متخصص تغذیه با اشاره به گروه دوم و سوم گیاه‌خواری گفت: گروه دوم،کلسیم و ویتامین‌ها را از شیر دریافت می کند و فقط در مورد کمبود ویتامین B12 ، آهن و روی باید مکمل مصرف کنند، همچنین در گروه سوم تخم‌مرغ مصرف می‌شود تا فرد دچار کمبود اسیدآمینه نشود.
وی بیان کرد: گروه آخر علاوه بر اصل گیاه‌خواری، شیر و تخم‌مرغ را با هم مصرف می‌کنند و دچار کمبودی نخواهند شد، به عقیده متخصصان تغذیه کامل‌ترین گروه گیاه‌خواری است.
فرح بخش تصریح کرد : اگر فردی تصمیم به گیاه‌خواری دارد توصیه می‌شود از گروه آخر استفاده کند؛ این افراد به صورت مناسبتی گوشت هم مصرف می‌کنند و دچار کمبودی نخواهند بود.
چه کسانی نمی‌توانند گیاه خواری کنند؟
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اینکه چه گروه‌هایی مجاز به استفاده از رژیم گیاه‌خواری نیستند، گفت: افرادی که دچار ممنوعیت خاصی در مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها هستند همچون افراد مبتلا به مشکلات قلبی و افرادی که تعویض دریچه قلبی داشتند و قرص وارفارین مصرف می‌کنند، نمی‌توانند سبزیجات زیادی را مصرف کنند.
وی بیان کرد: افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند،مصرف سبزیجات محدودی دارند اما برای سایر گروه‌های سنی منعی برای مصرف وجود ندارد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در باره استفاده از رژیم گیاه‌خواری برای افرادی که قصد لاغری دارند، گفت: برای لاغری نیاز به گیاه‌خواری نیست بلکه یک فرد سالم می‌تواند از رژیم همه‌چیز خواری اما با میزان کمتر برای کاهش وزن استفاده کند.
فرحبخش در خصوص اینکه آیا سویا می‌تواند جایگزین کاملی برای گوشت در رژیم گیاه‌خواری باشد یا خیر، گفت : اگر دو برابر نیاز بدن به گوشت، سویا مصرف شود نیازهای پروتئینی تأمین می‌شود اما سویا عکس شیر و تخم‌مرغ املاح را در اختیار بدن نمی‌گذارد و فرد دچار کمبود آهن، روی، منیزیم و غیره خواهد شد پس توصیه می‌شود در کنار گیاه‌خواری شیر و تخم‌مرغ مصرف شود.
فرحبخش افزود: توصیه‌ای برای گیاه‌خواری ندارم و اعتقاد من بر این است که فرد باید از 5 گروه هرم موادغذایی استفاده کند.
وی اظهار کرد: گیاهان حاوی فیبر زیادی هستند و اگر برای سیری فقط گیاه مصرف شود بعد از مدتی نفخ و دل‌درد سراغ فرد می‌آید بنابراین توصیه می‌شود برای تضمین سلامتی افرا د همه چیز بخورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار