طبیعت همواره مامنی برای دست‌یابی به آرامش برای بشر بوده است و این انصاف نیست که ما آرامش طبیعت را به هر دلیلی بر هم بزنیم.
کد خبر: ۶۴۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 07 August 2018

تابناک فارس به نقل از شیراز: یکی از عواملی که به منابع طبیعی و مراتع آسیب می‌رساند عوامل انسانی هستند. یک سهل‌انگاری ساده کافیست تا یک جنگل را به آتش بکشاند، جنگلی که برای ایجادش به هزاران سال زمان نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، آتش‌سوزی در جنگل‌ها را هشداری برای این سرمایه‌های طبیعی می‌داند و به خبرنگار فارس می‌گوید: مهار آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور دشوار است و بیش از سایر مناطق صدمات در پی دارد.

مهرزاد بوستانی ادامه می‌دهد: برای کنترل و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی به همکاری مردم نیاز است و برای اطفاء حریق در مراتع و مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، به نیروهای ماهر و تجهیزات ویژه نیاز داریم.

وی معتقد است: در این میان، دهیاران و سازمان‌های مردم نهاد از توانمندی مطلوبی برخوردارند که با برگزاری جلسات متعدد از آنها برای همکاری در این حوزه دعوت شده است.

پیشگیری بهتر از درمان

بوستانی با تاکید بر خسارات جبران‌ناپذیری که وقوع آتش سوزی به منابع طبیعی وارد می‌کند، می‌گوید: ستاد پیشگیری از حریق و حفاظت از منابع طبیعی در تمامی شهرستان‌های استان با هدف مهار آتش‌سوزی‌ و کاهش خسارت‌های احتمالی تشکیل شده است.

وی می‌افزاید: گستردگی و پراکندگی آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی در چند سال اخیر، زنگ خطری برای فارس است که همگان باید خود را در پیشگیری از این حوادث مسوول بدانند و لازم است تا تعامل میان نیروها در زمان وقوع آتش‌سوزی بیشتر شود.

این مقام مسوول تصریح می‌کند: برنامه‌ریزی پیشگیرانه در زمان بروز حریق‌های احتمالی، عملیات کنترل و اطفاء با هدف کاهش تخریب اراضی ملی، استفاده از تجهیزات مناسب اطفاء به تناسب نوع حریق و ... از مواردی است که در جلسات اخیر اداره کل منابع طبیعی استان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

آتش بی‌احتیاطی

مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه برز منطقه خرقه در شهرستان فیروزآباد اظهار می‌کند: این حادثه به جان 150 هکتار از منابع طبیعی این شهرستان افتاد.

بوستانی ادامه می‌دهد: این آتش‌سوزی از ساعت 3 بعد از ظهر 22 تیرماه در ارتفاعات روستای خرقه ایجاد شد و بیش از 150 هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه را سوزاند.

وی اضافه می‌کند: با تلاش مردم و مسوولان در مدت 3 روز آتش‌سوزی کاملا مهار شد اما علت دقیق وقوع آن پس از بررسی لازم اعلام می‌شود.

این مقام مسوول، علت عمده اکثر آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی را بی‌احتیاطی عوامل انسانی و بهره‌برداران می‌داند و می‌گوید: متاسفانه در برخی مناطق نیز گردشگران موجب ایجاد این حوادث می‌شوند.

 

 

مدیرکل منابع طبیعی فارس تاکید می‌کند: کنترل حریق در این مناطق همواره دشوار است اما این دشواری در مناطق صعب‌العبور به مراتب سخت‌تر است و برای حفاظت بیشتر از اراضی ملی استان به مشارکت و همراهی مردم نیاز داریم.

بوستانی با ابراز ناخرسندی از وقوع آتش‌سوزی در بیش از 300 هکتار از مراتع استان در سال 97 عنوان می‌کند: از ابتدای امسال تا کنون در 319 هکتار از مراتع و جنگل‌های استان آتش‌سوزی رخ داده است.

توجه به مراکز بحرانی در فارس

بوستانی از در نظر گرفتن اقدامات پیشگیرانه برای مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی بحرانی خبر می‌دهد و ابراز می‌کند: نیرو‌های منابع طبیعی و ماموران یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان به صورت آماده باش در عرصه‌های ملی حضور دارند تا در صورت وقوع حریق به موقع وارد عمل شوند.

وی اعلام می‌کند: مردم هر گونه وقوع حریق و تخریب عرصه‌های طبیعی استان را می‌توانند از طریق سامانه 1504 در میان بگذارند تا در کمترین زمان ممکن با آنها برخورد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار