رییس‌جمهور عراق گفت: برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایرن خواه ناخواه برای عراق الزام‌آور است؛ مانند معاملات بانکی زیرا ارز خارجی تماما بر اساس دلار است و معاملات ارزی همگی تحت نظر آمریکاست و آن‌ها را تحت کنترل دارد.
کد خبر: ۶۴۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ 20 August 2018

به گزارش ایسنا، فواد معصوم رئیس جمهور عراق در گفت‌وگو با العالم در خصوص روابط میان ایران و عراق، در پاسخ به این سوال که واشنگتن تصمیمی مبنی بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ کرده است. موضع ریاست جمهوری در قبال این تحریم ها چیست؟ اظهار کرد: درخصوص تصمیماتی که آمریکا اتخاذ کرد، ممکن است بخشی از آن‌ها واکنشی به دولت سابق آمریکا به ریاست اوباما باشد؛ زیرا باراک اوباما در حل مشکلات موجود میان ایران و آمریکا نقش داشت و توافقی که امضا شد در واقعیت امری عالی و ممتاز بود و بیانگر تجربه و زیرکی دیپلماسی ایران بود اما اینک واقعیت‌ها متفاوت است. این تحریم‌ها به ضرر عراق است و نه فقط عراق بلکه به ضرر تمام کشورهایی است که به همراه آمریکا این توافق را امضا کردند. این 5 کشور از این تصمیمات ضرر کردند و به تبع ما نیز ضرر می‌کنیم. اما طرفی که هدف این تحریم‌ها قرار گرفت، جمهوری اسلامی ایران است از این رو لازم است که ایران با این 5 کشور و نیز برخی کشورهای آسیایی روابط برقرار کند. این تصمیم یک تصمیم انفرادی از جانب آمریکا بود و طرف های متعددی وجود دارند که از این تصمیم متضرر می‌شوند و بر این باورم که در این جا منافع آن‌ها با منافع ایران همخوانی دارد پس می‌توان بر این مساله تکیه کرد.

وی در پاسخ به این‌ پرسش که حیدر العبادی نخست وزیر عراق پایبندی این کشور به تحریم ها علیه ایران و حداقل در خصوص ممنوعیت معاملات دلاری اعلام کرد، همانطور که فرمودید تصمیم آمریکا یک تصمیم انفرادی است و برخی این‌گونه تفسیر می‌کنند که این تصمیم با تصمیم شورای امنیت ملی منافات دارد زیرا او این توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 را تایید کرده بود. آیا دولت عراق به ریاست العبادی می‌توانست از اتخاذ چنین تصمیم خودداری کند؟ گفت: من نمی خواهم به جای آقای عبادی صحبت کنم اما می گویم اگر او در شرایطی غیر از نشست مطبوعاتی بود، شاید به گونه‌ای دیگر سخن می‌گفت. می‌گویم شاید. اما برخی از این تحریم‌ها خواه ناخواه برای عراق الزام‌آور است مانند معاملات بانکی زیرا ارز خارجی تماما بر اساس دلار است و معاملات ارزی همگی تحت نظر امریکاست و آن‌ها را تحت کنترل دارد. اما دیگر مسایل خیر. ما مرزهای مشترک از فاو تا زاخو با ایران داریم. ما نمی‌توانیم در این مرزهای طولانی مانع اقدامات تجاری و دیگر مسائل شویم شاید مقصود نخست‌وزیر همان معاملات بانکی است که این مساله تحت کنترل ما و یا هیچ کشور دیگری نیست بلکه الان سلطه از آنِ دلار است و معاملات همگی بر اساس دلار است.

وی در پاسخ به این پرسش که اما حتی متحدان امریکا مانند اتحادیه اروپا، روسیه، چین و حتی ترکیه چنین تصمیمی که آقای العبادی اتخاذ کرد، در پیش نگرفتند. وی می‌توانست به ویژه در روزهای آخر دولت عراق از چنین تصمیمی دوری کند؟ اظهار کرد: همانطور که گفتم آقای عبادی در این خصوص با ما مشورت نکرد و نشستی در این خصوص نداشتیم تا موضعی واحد اتخاذ کنیم و بعید می‌دانم که او تابع آمریکا باشد و تمام تصمیماتش را اجرا کند، بلکه همانطور که گفتم برخی تصمیمات خارج از کنترل ما هستند. اما در برخی مسایل دیگر دست ما باز است و ما باید روابط میان جمهوری اسلامی و عراق را حفظ کنیم. ما هیچ‌گاه با طرف‌هایی که از تصمیم ترامپ خوشحال هستند، نخواهیم بود.

رییس‌جمهور عراق درباره تاثیر این تصمیم عراق بر روابط تجاری دو کشور گفت: گمان نمی‌کنم تاثیری بگذارد؛ زیرا در دوران جنگ عراق و ایران تجارت میان دو کشور برقرار بود. روند تجاری تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. مگر این‌که تجارت تبدیل به معاملات بانکی و ارسال مبالغ مالی و غیره شود. این امر دشوار است؛ زیرا تحت کنترل آمریکاست اما غیر از این مساله، باید روند تجاری ادامه یابد و معاملات تجاری با ایران و دیگر کشورها ادامه یابد.

وی در پاسخ به این که شما گفتید آقای عبادی در تصمیم خود با شما مشورت نکرد؛ اگر با شما مشورت می کرد، آیا تصمیم به نحو دیگری صادر می شد؟ گفت: تا این لحظه این تصمیم فقط در حد اظهارات است، اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است. من از دولت می‌خواهم که هیاتی بلند پایه به ایران بفرستد تا این مساله را بررسی کنند و به رسانه‌ها اجازه ندهیم به این مساله دامن بزنند. من می‌خواهم هیاتی بلند پایه به ایران برود؛ همچنین به ایران که به زیرکی و تجربه دیپلماسی مشهور است، پیشنهاد می‌کنم  که هیات‌های خود را به 5 کشور بفرستد، 5 کشوری که همچنان به توافق هسته‌ای پایبند هستند. دیپلماسی ایران می‌تواند از شدت فشارها علیه این کشور بکاهد. همچنین شرکت‌های بزرگ بسیاری وجود دارد که از تصمیمات رییس جمهوری آمریکا ضرر کردند از این رو آنها نیز موضع ایران و کشورهایی که زیان دیدند، را تایید خواهند کرد.

وی تصریح کرد: روابط ایران و عراق روابط نوپا و گذرا نیست. زیرا برخی روابط وجود دارند که بود و نبود آنها چندان اهمیتی ندارد اما ما با جمهوری اسلامی ایران همانطور که گفتم مرزهای مشترک از فاو تا زاخو داریم. این‌ها مرزهای مشترک هستند و این روابط تاریخی، فرهنگی و سیاسی است و نمی‌توان تمام این جنبه‌ها را در روابط دو کشور نادیده گرفت. ما به ضرر کشورهای دیگر با ایران روابط برقرار نمی‌کنیم و به ضرر ایران با کشورهای دیگر روابطی ایجاد نمی‌کنیم. ما اصرار داریم که روابط متوازن باشد. با جمهوری اسلامی ایران روابط تاریخی و فرهنگی و منافع مشترک بسیاری داریم. اگر به جبهه دیگر بپیوندیم به معنای از دست دادن این منافع است و این به سود ما نیست.

معصوم درباره حمایت ایران از عراق در مبارزه با داعش و ده‌ها ایرانی که برای دفاع از خاک عراق به شهادت رسیدند خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان روز نخست مقابله با داعش نه فقط کمک‌های انسانی بلکه کمک‌های نظامی و اطلاعاتی نیز ارائه داد. ایران شریک ما بود. علاوه بر این‌که ما شرکای دیگری داشتیم که نمی‌توانیم نقش آن‌ها را حذف کنیم. آن‌ها نیز نقش داشتند. اما روابط ما با جمهوری اسلامی ایران روابطی حاشیه‌ای و گذرا نیست بلکه روابطی مهم است که باید این روابط را حفظ کنیم.

وی در ادامه درباره واکنش‌ها در ایران به سخنان نخست‌وزیر عراق گفت: باز هم می‌گویم اگر نخست وزیر در جای دیگری بود، می‌توانست این مساله (تحریم ایران) را به گونه‌ای دیگر بیان کند ولی چه بسا شتاب‌زده عمل کرد زیرا ما نمی‌توانیم تحریم‌های آمریکا را اجراء کنیم. چه آقای نخست وزیر و چه هر نخست وزیر دیگر به علت روابط مان با ایران نمی‌توانیم تحریم ها را اجراء کنیم. در این تحریم ها به تفاصیل پرداخته نشده است و فقط به مساله حواله های بانکی پرداخته شده است نَه چیز دیگری. نخست وزیر باید هیأتی از دولت را برای توضیح اوضاع کنونی عراق و روابطش با ایران به واشنگتن بفرستد. ما با جمهوری اسلامی ایران و  آمریکا روابط عالی داریم؛ بنابراین ما باید برای کاهش مشکلات تلاش کنیم و عراق را از چیزی که به صلاح و منفعتش نیست، دور کنیم. 

وی گفت: سخنان نخست وزیر در کنفرانس خبری تصمیم نبود، بلکه فقط حرف بود؛ بنابراین اجرائی نمی‌شود ولی اگر مساله این باشد که مبالغی به دلار به جاهای دیگر فرستاده شود، به ناچار باید آمریکا مطلع باشد زیرا آمریکا صادرکنندۀ دلار است و مدیریت دلار در دستش است لذا عراق نمی‌تواند مبادلات دلاری با ایران داشته باشد زیرا آمریکا چنین مبالغ مالی را در بانک بلوکه و مانع دخل و تصرف در آن خواهد شد و احتمالاً منظور العبادی در کنفرانس خبری همین موضوع بوده است.

رییس‌جمهوری عراق درباره تنش میان ایران و آمریکا و احتمال به جنگ کشیده شدن اوضاع و موضع عراق در این‌باره اظهار کرد: عراق هیچ گاه گذرگاهی برای هیچ حمله نظامی نخواهد بود و وقوع چنین امری را تشویق نمی کند و ممکن است عراق بسیار متضرر شود و به نفع ما نیست که وضعیت موجود میان ایران و عراق به جنگ کشیده شود زیرا به نفع منطقه نیست و در این جنگ طرف نخواهیم بود. ما سال‌ها در جنگ سپری کردیم از جنگ ایران و عراق گرفته تا اشغال کویت. از این رو ملت عراق باید آسوده باشد و به نفع ملت عراق نیست که کشور گذرگاهی برای حمله به ایران و یا هر کشور دیگری از کشورهای همسایه باشد و یا اینکه تسهیلاتی برای طرفی که بخواهد ایران را هدف قرار دهد و یا هر طرف دیگر، ارائه کند. ما باید از این مسائل دور باشیم زیرا امکانات ما ساده و اندک است. ما اینک در صدد بازسازی ارتش عراق و بازنگری در آن هستیم اما نه برای مشارکت در تجاوزی علیه کشوری؛ بلکه برای حفظ وضعیت خود و نیز در راستای عمل به قانون اساسی.

وی درباره احتمال سفرش به ایران پیش از پایان دورۀ ریاست جمهوری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ما کشوری دوست و متحد است و ما چند بار به ایران سفر کردم و در هر زمانی آمادۀ سفر به تهران و دیدار با رئیس جمهوری و مقامات ایرانی هستم. من هر بار که به ایران سفر کردم، با آیت الله سید علی خامنه ای (رهبر معظم انقلاب) دیدار کردم. ما هم اکنون برنامه ای برای سفر به ایران نداریم چون مشغول اوضاع داخلی عراق ، تشکیل دولت، جلسات مجلس نمایندگان و تعیین رئیس جمهوری جدید هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار