مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت:استان فارس به لحاظ کمی و کیفی در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول در کشور داشته به طوری که در سال ۹۶، حدود ۲۴ هزار هکتار اراضی آبی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد که رکورد بالایی بود.
کد خبر: ۶۴۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 28 August 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عباس زارع مشاور وزیر جهادکشاورزی  در باردید از اجرای آبیاری سامانه های نوین آبیاری در مزرعه الگویی برنج و در سایر زمین های زراعی و باغی شهرستان فیروزآباد با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور و در استان فارس آبیاری تیپ موضعی در چند مزرعه الگویی برنج انجام شد، اظهار کرد: از سال ۸۴ تحقیق در این زمینه صورت گرفت و اکنون نتایج نشان می‌دهد، در مزارع برنج در این روش به ازاءی هر هکتار ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف شده و این در حالی است که در روش غرقابی بالغ بر ۲۲ هزار مترمکعب آب به ازاءی هر هکتار مصرف می‌شود.

وی افزود: میزان تولید در واحد سطح در دو شیوه آبیاری سنتی و تیپ موضعی تقریبا یکسان بوده، بنابراین در مناطقی که با توجه به سیاست‌های وزارتخانه کشت برنج انجام می‌شود، استفاده از این روش میزان مصرف آب را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دولت در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و تولید پایدار محصولات کشاورزی با حفظ پارامتر‌های محیط زیست برای بهره‌وری بیشتر از منابع آب و خاک کشور اجرای توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری است.

تجهیز بالغ بر ۲ میلیون هکتار اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری
زارع گفت: بالغ بر ۲ میلیون هکتار اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده، است.

وی ادامه داد: استان فارس به لحاظ کمی و کیفی در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول در کشور داشته به طوری که در سال ۹۶، حدود ۲۴ هزار هکتار اراضی آبی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد که رکورد بالایی بود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال جاری هم با آخرین آماری که از سامانه آبیاری داریم حدود ۲۰ درصد از اجرای سامانه‌های آبیاری کشور در استان فارس انجام شده، یعنی ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار از ۵۶ هزار و ۵۰۰ هکتار طرح اجرا شده در کل کشور به استان فارس تعلق دارد.

زارع با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار خوب در سال‌های اخیر تعادل آبیاری قطره‌ای و موضعی نسبت به آبیاری بارانی در کشور و همچنین در استان فارس بوده ، اظهار کرد: در شهرستان فیروزآباد ۸۰ درصد اراضی زراعی و باغی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده، این در حالی است که نُرم تجهیز به سامانه‌های نوین آبیاری در اکثر شهرستان‌های کشور ۲۰ درصد است.

گفتنی است، بیش از ۷۰ درصد مزارع ذرت شهرستان فیروزآباد به آبیاری نوین مجهز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار