کد خبر: ۶۴۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 28 August 2018
اسدالله عباسی در گفت وگو با جام جم آنلاین به‌ مناسبت هفته دولت با اشاره به عملکرد دولت های جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته اظهار کرد: با این‌که طی سالیان اخیر مسیر رشد، توسعه و ارتقای سطح رفاه کشور هموار نبوده است و دشمنان در این راه موانع متعددی سر راه دولتمردان گذاشته اند. اما به شهادت بیشتر صاحب نظران کشور از جایگاه مطلوب تری نسبت به دهه های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد.
وی افزود: از بدو انقلاب دولت های جمهوری اسلامی با مسائل مختلفی همچون جنگ تحمیلی، ترور شخصیت های سیاسی، آشوب عناصر ضد انقلاب در نقاط مرزی، شبیخون فرهنگی و حصر اقتصادی و امروز تحریم دست به گریبان بودهاند. افزون بر این دولت های غربی با راه اندازی تبلیغات گسترده رسانه ای برای تضعیف و دشمنی این نظام و انقلاب تحرکات فراوانی انجام داده اند. اما با وجود همه این سنگ اندازی ها در 40 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه مردم و سرمایه انسانی خود به سکوهای علمی و تحقیقاتی متعددی دست یافته است.
عضو هیات رئیسه مجلس دهم در همین ارتباط خاطر نشان کرد: کارشناسان ما چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی در مباحث و موضوعات علمی پژوهشی در حوزه های پزشکی،فناوری اطلاعات، نانو تکنولوژی، تحقیقات فضایی و فرستادن موجود زنده به فضا، برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای، دستیابی به توان دفاعی و موشکی، سدسازی و آبرسانی- توسعه بخشهای عمرانی در روستاها- کسب دانش در زمینه سلول های بنیادین و افزایش دانش پزشکی و... به افتخارات شایان توجه ای نائل آمده اند.
عباسی ادامه داد: ایران در دوران پیش از انقلاب ناچار بود برای تامین کادر درمانی و پزشکان متخصص خود از نیروهای هندی- پاکستانی و بنگلادشی استفاده کند به گونه ای که ما جراح زنان نداشتیم. اما امروز به برکت جمهوری اسلامی ایران اطبای ما جز مجرب ترین ها هستند و بسیاری از دانشجویان پزشکی اتباع بیگانه در دانشگاه های علوم پزشکی ما به تحصیل مشغول هستند. به جرات باید گفت امروز در زمینه علم پزشکی به خودکفایی رسیده ایم و این در حالی است که برای امور درمانی بسیاری از کشورها به پزشکان ایرانی چه در خارج و چه در داخل کشور مراجعه می کنند.
وی با اشاره به ظرفیت پایین دانشگاه ها در سنوات گذشته گفت: در سال های دور وقتی کنکور برگزار می شد ظرفیت های دانشگاه های حداکثر 100 هزار نفر بود اما در حال حاضر همزمان 4 میلیون نفر از جوانان ما در دانشگاه های مختلف مشغول به تحصیل هستند. ضمن اینکه هیات علمی های متعددی در مراکز آموزش عالی و علمی ما فعالیت دارند. اما با وجودی که تب مدرک¬گرایی در کشور افزایش یافته و همین مسئله بر سطح کیفی نظام آموزشی ما تاثیر گذاشته است، لیکن کم نیستند دانشجویان ممتاز و نخبه ای که در زمره مخترعین و مدال آوردگان المپیادهای گوناگون قرار می گیرند. این موضوع وجه تمایز بارزی بین جوانان ما و منطقه بشمار می آید.
این چهره سیاسی در ادامه گفت و گو در خصوص نقاط ضعف در کشور از جمله حوزه اشتغال و صنعت به خبرنگار ما گفت: ما در حوزه استخراج نفت به خودکفایی رسیدهایم در حالی که قبل از انقلاب صنعت نفت کشور در اختیار مستشاران آمریکایی و انگلیسی قرار داشت. ولی متاسفانه در سال های اخیر خام فروشی ما از بهرهوری نفتی بصورت ارزش افزوده، توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع تبدیلی پیشی گرفته است.
وی با بیان اینکه خام فروشی نفت ما را در شرایطی چون تحریم در تنگنا قرار می دهد: امروز صهیونیسم بین الملل برای پایین آوردن ارزش پول ملی ما از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده است. با توجه به وابستگی کشور به فروش نفت و پرداخت دلار از سوی خریداران، اقتصاد کشور با مشکلات عدیده ای روبه رو شد است. باید مسئولان برای این مسئله راهکاری در نظر می گرفتند تا دشمنان با شناسایی نقاط ضعف ما موجب پایین آمدن ارزش پول در کشور نشوند.
عباسی در این باره افزود: حداقل یک دهه است رهبر معظم انقلاب اسلامی به جلوگیری از خام فروشی- تبدیل نفت به دیگر کالاها – اقتصاد مقاومتی و توجه به کالای ایرانی مسئولان امر را توصیه می کنند. لذا اگر نگاه ما به آن سوی مرزها معطوف نمی شد الان در شرایط تحریم دشمن را به سختی غافلگیر می کردیم و توجه به همین موضعات در دراز مدت سبب رونق فضای کسب و کار می شد.
وی استخراج معادن و فرآوری بهینه از آن را عاملی مناسب برای اشتغالزایی و ایجاد زمینه های شغلی مرتبط برای جوانان دانست و ابراز داشت: متاسفانه در زمینه معدن هم با وجود معادن بسیار غنی که در کشور وجود دارد، همچنان به ارزش افزوده آنها توجه ای نمی شود و خام فروشی صورت می گیرد. در حالی که همان محصول بطور نمونه سنگ های تزئینی- شیمیایی همچون فلورین – منگنز- آهن و.... صادر می شود و برای تبدیل آن به دیگر محصولات عملا در کشورهای مقصد اشتغال ایجاد می شود.
عباسی فساد در ساختار اداری مالی کشور را ترمز پیشرفت کشور و عنصری برای بی اعتمادی جامعه بشمار آورد و خاطر نشان ساخت: هرج و مرجی که در بانک ها و موسسات مالی کشور بوجود آمده باید پیش از این توسط دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی مورد رصد و پیشگیری قرار می گرفت تا کار به اعتراضات و نارضایتی مردم نکشد. امروز باید در این زمینه به دقت آسیب شناسی کرد و نقاطی که احتمال مفسده در آن وجود دارد، فورا کور گردد.
وی تاکید کرد: ساماندهی مشکلات و مباحث پولی کشور هم رکورد بازار را از بین خواهد برد و هم فضای کسب و کار و انگیزه کارفرمایان برای استخدام پرسنل را ارتقاء می بخشد. از طرفی مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند آنچه بیش از همه موجب نارضایتی مردم می شود فاصله گرفتن آنها از جامعه است.
اگر مدیران ما همچون مردم دردمندانه زندگی کنند اقشار متوسط و محروم هم بهتر با مشکلات کنار می آیند و کمتر فاصله طبقاتی در کشور احساس می شود.
عباسی خطاب به دولتمردان افزود: توزیع عادلانه ثروت- توجه مسئولین به آحاد مردم و نه صرفا به قشر خاص- ارتباط مستقیم مدیران دولتی با توده مردم و شنیدن صدای دردهای آنها از نزدیک -تلاش مجدانه برای رفع آن- نگاه به ظرفیت های جوانان و زنان- حمایت از کارآفرینان و کسب و کار روستایی و... راه برون رفت کشور از بحران اقتصادی و معیشتی مردم محسوب می شود و مسئولان باید به این نکات مهم اهتمام ورزند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار