مدير كل فني و حرفه‌اي يزد اعلام كرد؛
مدیر کل فنی و حرفه ای استان یزد از آغاز اجراي طرح «ايران مهارت» ويژه دانش‌آموزان پايه اول متوسطه دوم در اين استان از اول مهرماه خبر داد و اين طرح را علاوه بر كمك در هدايت تحصيلي دانش‌آموزان، موثر در زمينه‌سازي آينده شغلي آنها دانست.
کد خبر: ۶۴۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 29 August 2018

«علی آقا افضلی» به مناسبت هفته دولت در جمع اهالي رسانه با اشاره به قانون الزام بكارگيري و استخدام مهارت‌آموختگان فني و حرفه‌اي در بازار كار، برخي از تفاهم‌نامه‌هاي شاخص فني و حرفه‌اي با ساير دستگاه‌ها در راستاي مهارت‌آموزي افراد را تشريح كرد و گفت: براساس تفاهم نامه سازمان فني و حرفه‌اي با شركت ملي گاز ايران تمام متقاضيان فعاليت در جايگاه‌هاي CNG بايد ضمن مهارتآموزي نسبت به دريافت گواهينامه مهارت‌اموزي در اين رابطه براي صدور مجوز فعاليت اقدام كنند.

وي افزود: همچنين بر طبق اين تفاهم نامه پرسنل فعال در حوزه قرائت كنتورهاي گاز نيز بايد در دوره‌هاي مهارت آموزي مرتبط با قرائت و تست كنتورهاي گاز و مشكلات در اين زمينه آموزش ببينند.

به گفته آقا افضلي، فني و حرفه‌اي در تفاهم‌نامه با اموزش و پرورش، بخش عمده‌اي از آموزش‌هاي كارگاهي دانش‌اموزان شاخه كار و دانش را برعهده گرفته كه سال گذشته در يزد تعداد 489 دانش آموز در اين رابطه ثبت‌نام كرده‌اند.

وي يكي از طرح‌هاي جديد و موثر فني و حرفه‌اي را طرح «ايران مهارت» خواند و گفت: اين طرح نيز با همكاري اموزش و پرورش و در راستاي كاهش بيكاري در دستور كار قرار گرفته است.

وي در مورد اين طرح عنوان كرد: دانش‌آموزان پايه اول متوسطه دوم براساس اين طرح موظف به فراگيري آموزش‌هاي مهارتي به مدت 60 ساعت هستند و اين آموزش‌ها براساس سليقه دانش‌اموز خواهد بود لذا مي‌تواند هم در هدايت تحصيلي و هم در آينده شغلي وي زمينه‌ساز باشد.

مدير كل فني و حرفه‌اي استان از ابلاغ اين طرح كه از سال گذشته به صورت پايلوت در هشت استان كشور اجرايي شد، به ساير استان‌ها خبر داد و گفت: براساس اين طرح كه از ابتداي مهرماه امسال در استان آغاز خواهد شد، 10 درصد دانش‌آموزان مدارس دولتي و 100 درصد دانش آموزان مدارس غير دولتي و هيات امنايي موظف به شركت در اين طرح هسند.

وي در ادامه به تفاهم‌نامه فني و حرفه‌اي با قرارگاه مهارت‌آموزي ستاد كل نيروي‌هاي مسلح اشاره و ياداور شد: براساس اين تفاهم‌نامه، سازمان فني و حرفه‌اي ساليانه متعهد به آموزش مهارتي 100 هزار سرباز است كه تعهد استان يزد در اين رابطه براي امسال 890 مفر است.

به گفته وي، در پنج ماهه نخست امسال 719 سرباز در پادگان‌هاي استان يزد از اموزش‌هاي مهارتي بهره‌مند شده‌‌اند و با ادامه اين روند تا پايان سال مي‌توانيم تا دو برابر تعهد خود اقدام كنيم.

آقا افضلي از تفاهم‌نامه فني و حرفه‌اي با وزات علوم نيز خبر داد و اظهار كرد: نظر به اين كه بخش عمده‌اي از بيكاران امروز جامعه فارغ التحصيلان دانشگاهي هستند، برطبق مفاد اين تفاهم‌نامه ارائه آموزش‌هاي مهارتي به دانشجويان با همكاري دانشگاه‌ها در دستور كار قرار گرفته است.

وي يكي از اقدامات موثر فني و حرفه‌اي در راستاي رفع محدوديت‌هاي رشته‌هاي آموزشي را اجراي طرح مهارت آموزي در محيط كار واقعي خواند و گفت: براساس اين طرح از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي و اصناف در رشته‌هايي كه در فني و حرفه‌اي وجود ندارد براي آموزش متقاضيان اقدام خواهد شد.

مدير كل فني و حرفه‌اي استان در بخش ديگري از سخنانش به اعتبارات اين اداره كل اشاره و در اين باره تصريح كرد: اداره كل فني و حرفه‌اي استان داراي 23 مركز آموزشي است كه قدمت برخي از آنها بيش از 40 سال و دچار فرسودگي است لذا خوشبختانه با اختصاص 319 ميليون تومان اعتبارات ملي عمراني، بهسازي اين مراكز در دستور كار قرار گرفت.

وي همچنين به اختصاص 560 ميليون تومان اعتبارات ملي خريد تجهيزات به اين اداره كل، خاطرنشان كرد: از محل اين اعتبارات پس از نيازسنجي مراكز اقدام به خريد تجهيزات و توزيع و نصب متناسب با مراكز شد.

وي به خريد و اختصاص 17 درستگاه خودروي سواري جديد خارجي براي تجهيز كارگاه‌هاي اتومكانيك مراكز آموزشي نيز اشاره كرد و گفت: خوشبختانه با اين اقدام مهارت‌آموزان با مكانيك و تعميرات خودرو‌هاي جديد خارجي نيز آشنا مي‌شوند.

آقا افضلي از اختصاص 299 ميليون تومان اعتبارات استاني نيز به اين اداره كل خبر داد و با اشاره به انجام طرح رهگيري شغلي مهارت‌آموزان مراكز دولتي به صورت ساليانه، عنوان كرد: براساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته از هفت هزار و 24 مهارت اموخته صاحب گواهي مهارت مراكز دولتي فني و حرفه‌اي، تعداد 2413 نفر شاغل بودند و 4125 نفر نيز غيركارجو بودند كه عمدتاً شامل دانشجويان، دانش‌اموزان و سربازان و زنان خانه‌دار بودند كه مي‌توان انها را نيز جزو شاغلين محسوب كرد. البته 470 نفر بنا به دلايلي هيچ تمايلي به اشتغال نداشتند و 16 نفر نيز قابل دسترس جهت ارزيابي نبودند.

وي با اشاره به رايگان بودن اموزش‌هاي فني و حرفه‌اي براي عموم علاقمندان به كسب مهارت، تاكيد كرد: برطب آمارهاي ارائه اموزش‌هاي مهارتي مي‌تواند كمك بزرگي به رفع معضل بيكاري در كشورمان كند لذا بايد نسبت به بسط و توسعه آنها همت كنيم.

اين مسئول كارورزي فارغ التحصيلان دانشگاهي و كسب مهارت در محيط‌هاي واقعي را از طرح‌هاي موثر در كاهش نرخ بيكاري عنوان كرد و گفت: در طرح كارورزي فارغ التحصيلان دانشگاهي، دانش‌آموختگان از طريق كاريابي‌ها براي كسب اموزش‌هاي مهارتي به واحدهاي متقاضي معرفي مي‌شوند و ضمن دريافت متوسط ماهيانه 300 هزار تومان به عنوان هزينه كمك آموزشي، كسب مهارت مي‌كنند.

به گفته وي، در صورتي كه كارفرمايان اقدام به جذب اين افراد كنند نيز تا دو سال از پرداخت سهم حق بيمه اين افراد معاف خواهند شد.

وي در بخش ديگري از سخنانش به ارائه اموزش‌هاي مهارتي به روستاييان در جهت جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها اشاره كرد و گفت: در پنج ماهه نخست امسال 145 هزار و 910 نفر ساعت آموزش به روستاييان استان داده شده كه معادل 60 درصد تعهد امسال اين اداره كل در اين حوزه بوده است.

آقا افضلي با كاهش بازگشت به زندان در مددجويان مهارت آموخته فني و حرفه‌اي، اظهار كرد: در همين رابطه در پنج ماهه نخست امسال 42 هزار و 186 نفر ساعت آموزش ارائه شده كه تا پايان سال طبق تعهد بايد به 95 هزار نفر ساعت برسد.

وي ارائه 31 هزار و 637 نفر ساعت آموزش مهارت‌هاي مورد نياز به زنان سرپرست خانوار را نيز در اين مدت ياداور شد و در پايان تاكيد كرد: آمورزش‌هاي مهارتي فني و حرفه‌اي فرصت مغتنمي براي تمام افراد فاقد مهارت ولي جوياي كار است و مي‌تواند نقش موثري در اشتغال افراد جامعه داشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار