کد خبر: ۶۵۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 17 September 2018

معاون ساخت آزادراه‌های کشور و پنج همراه که برای بازدید از عملیات عمرانی جاده جندق-سمنان عازم کویر سمنان شده بودند، بین راه به دلیل فرورفتن خودروها در باتلاق، مجبور به ۱۴ ساعت پیاده‌روی شبانه و رساندن خود به نزدیک‌ترین آبادی شدند.

به گزارش فارس، روز ۲۲ شهریور ۹۷ بود که خبری مبنی بر مفقود شدن معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها به همراه پنج نفر از کارشناسان و مدیران استانی‌، در کویر سمنان منتشر شد.

این افراد روز پنج شنبه ۲۲ شهریور از سمت جندق در جنوب دامغان وارد کویر شده و پس از عبور از منطقه ریگ جن، مفقود شده‌ بودند.

‌همان روز اعلام شد که این افراد که با دو خودرو عازم منطقه شده‌اند، در منطقه‌ای هستند که‌ تلفن همراه آنتن نمی‌دهد، بنابراین چون هوا رو به تاریکی می‌رفت، قرار شده بود کار جستجوی هوایی آنها‌ از بامداد روز جمعه ۲۳ شهریورماه آغاز شود.

اما کار به جست‌وجوی هوایی با هلی‌کوپتر نرسید و این افراد با ۱۴ ساعت پیاده‌روی در کویر، خود را به نزدیک‌ترین آبادی و جایی که تلفن همراه آنتن می‌داد رساندند و امدادرسانی به آنها به کمک نیروهای هلال‌احمر و ستاد مدیریت بحران، انجام شد.

در این راستا به سراغ سید محمدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادرا‌ه‌های کشور، رفتیم تا از جزئیات این ماجرا بیشتر جویا شویم.

وی به عنوان مسئول ارشد تیم بازدیدکننده از جاده جندق-تهران، یکی از ۶ نفری بود که در جریان این بازدید‌، دچار مشکل شده بودند.

میرشفیع در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: جاده جندق - گرمسار یکی از طرح‌های ملی در دست اجرا است که با مشخصات جاده اصلی اجرا می‌شود و با تکمیل آن، فاصله شهرهای استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان تا تهران، حدود ۳۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: شهرستان جندق در استان اصفهان و از توابع خور و بیابانک است و گرمسار هم در استان سمنان قرار دارد و طول جاده جندق-گرمسار حدود ۲۷۰ کیلومتر است که باید احداث شود و هنوز بخشی از قطعات آن در مراحل مطالعات نهایی قرار دارد.

‌این مدیر وزارت راه و شهرسازی افزود: به تازگی، یکی از سرمایه‌گذاران اعلام کرده بود که با توجه به جاذبه‌های گردشگری منطقه و مسیر، آماده سرمایه‌گذاری در احداث این جاده است؛ ما هم با توجه به آنکه در حوزه مسیرهایی که می‌توان در آن منطقه بابت اجرای این جاده پیاده کرد، ‌اختلاف‌ نظری داشتیم، بازدید از مسیر جندق - گرمسار را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: در این پروژه از سمت جندق ۴۰ کیلومتر عملیات خاکی و از سمت گرمسار هم ۲۰ کیلومتر عملیات خاکی مسیر انجام شده بود و بقیه پروژه هم در حد مسیرگشایی اولیه بود.

میرشفیع گفت: در این راستا اینجانب به اتفاق معاون مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و یکی از مدیران قبلی اداره کل به عنوان بومی محل و راه‌بلد و همچنین به همراه‌ نماینده سرمایه‌گذار، در مجموع ۶ نفر، صبح روز ۲۲ شهریور با دو خودرو از این مسیر جاده‌ای که آماده احداث بود، بازدید کردیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور توضیح داد: صبح روز ۲۲ شهریور پس از صرف صبحانه، ۲۰۰ کیلومتر از مسیر که در منطقه‌ای کاملاً کویری بود را بازدید کردیم و مباحث تخصصی نحوه اجرای مسیر و اراضی عبوری و غیره بررسی شد، با توجه به آنچه در آن مناطق، رودخانه‌‌های شور زیادی وجود دارد و باتلاق‌های زیادی تشکیل شده بود، ما از مسیر منحرف می‌شدیم تا با باتلاق‌ها برخورد نکنیم.

وی افزود: در همین حین که تغییر مسیر داده بودیم، هر دو خودرو‌ ما‌ در یکی از باتلاق‌ها گیر کرد و فرو رفت، به طوری که به هیچ عنوان امکان خارج‌ سازی خودروها در آن باتلاق‌ها با وجود تلاش هر ۶ نفر، وجود نداشت.

میرشفیع ادامه داد: تلاشمان برای خارج‌سازی خودروها از باتلاق به نتیجه نرسید، باید خودمان دست‌به‌کار می‌شدیم و راه را در پیش می‌گرفتیم، این مشکل در شرایطی رخ داد که هیچ گونه روستا و سکونت‌گاهی در آن منطقه نبود و ضمن اینکه تلفن همراه هم آنتن نمی‌داد.

‌این مدیر وزارت راه و شهرسازی اضافه‌ کرد: پس از مشورت، ‌تصمیم گرفتیم دو دسته شویم تا اگر برای گروهی مشکل پیش آمد، گروه دیگر از سرنوشت آن گروه مطلع باشد، مقرر شد سه نفر از همراهان، پیش خودروها بمانند و سه نفر دیگر هم بابت رسیدن به منطقه‌ای که تلفن همراه آنتن بدهد، آبادی وجود داشته باشد و امکان درخواست کمک باشد، ‌پیاده، حرکت کنند.

میرشفیع بیان کرد: آن منطقه کویری، فقط شوره‌زار، باتلاق و رمل بود، هیچ سکونتگاه، روستا و درختی در آن کویر وجود نداشت تا چشم کار می‌کرد، خاک و رمل و باتلاق و شوره‌زار بود‌.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور گفت: ‌‌ساعت ۱۶ بعدازظهر شده بود و از خارج‌سازی خودروها از باتلاق هم ناامید شده بودیم، بنابراین ‌اینجانب به همراه ۲ تن دیگر از اعضای گروه که یکی از آنها بومی و راه‌بلد بود، با توجه به اطلاعات موقعیت‌یاب تلفن همراه خود، مسیری را تعیین و پیاده، شروع به حرکت کردیم.

وی افزود: ابتدا تصمیم گرفتیم از طریق موقعیت‌یاب به سمت جاده اصلی گرمسار-سمنان که به ما نزدیک‌تر بود، حرکت کنیم، اما به قدری در طول مسیر باتلاق‌های زیاد و پهناور وجود داشت که امکان تردد و حتی تغییر مسیر هم نبود، بنابراین تصمیم گرفتیم به سمت شهر گرمسار که مسیر طولانی‌تری بود، حرکت کنیم‌، به سمت شهر گرمسار عازم شدیم.

این مدیر وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های خودمان، باید بیش از ۶۰ کیلومتر در کویر پیاده می‌رفتیم و اگر به مشکلی برنمی‌خوردیم، حدود ساعت ۵ الی ۶ صبح روز بعد در گرمسار بودیم؛ در این راستا طبق اطلاعات موقعیت‌یاب گوشی‌های تلفن همراه و همچنین جهت‌یابی از طریق ستارگان و کمک یکی از همراهان که بومی منطقه بود، به سمت گرمسار حرکت کردیم.

وی اضافه کرد: غیر از صبحانه‌ای که صبح صرف شد، دیگر غذایی نخورده بودیم، در طول مسیر پیاد‌ه‌روی هم ‌مواد غذایی و آب به همراه نداشتیم، اما با امید به خدا، به مسیر خود ادامه می‌دادیم؛ در طول مسیر هر از گاهی خسته می‌شدیم و کمی استراحت می‌کردیم، اما تلاش می‌کردیم با به اعتنایی به خستگی، به مسیر خود ادامه دهیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور اضافه کرد: با توجه به وجود باتلاق‌های زیاد در مسیر و تاریکی، همه توجه‌مان به این بود که در باتلاق گیر نکنیم تا بتوانیم زودتر به آبادی برسیم و نیروهای ‌امدادی را برای کمک به دیگر اعضای گروه که پای خودروها مانده بودند، مطلع کنیم.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ کیلومتر در کویر و باتلاق‌ پیاده‌روی کردیم، در قطعه‌ای از مسیر، با کوره‌راهی مواجه شدیم که تلاش کردیم، همین کوره‌راه را ادامه دهیم تا حداقل گرفتار باتلاق‌های دیگر در آن تاریکی شب نشویم.

​معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها اضافه کرد: از روز قبل که صبحانه خورده بودیم تا ساعت ۶ صبح روز بعد که نیروهای امدادی ما را پیدا کردند، ‌مواد غذایی و آب نخورده بودیم، در طول مسیر هم شب تا صبح پیاده‌روی کردیم، البته ساعاتی را بین راه می‌نشستیم، اما تشنگی بسیار ما را اذیت کرد، البته بین راه هم چون مسیر کویری بود، هیچ گونه حیوان خطرناکی وجود نداشت؛ در کل حدود ۲ ساعت بین مسیر استراحت کردیم تا قوای خود را بازیابیم.

میرشفیع افزود: ۱۴ ساعت پیاده‌روی و تشنگی در کویر ‌‌خیلی ما را اذیت کرد، هر از گاهی ناتوان می‌شدیم، اما برای رسیدن به هدف خود، مصمم بودیم؛ به هر سختی که بود‌، حدود ساعت ۶ صبح روز بعد، به منطقه‌ای رسیدیم که تلفن همراه آنتن می‌داد، بالاخره موفق به برقراری تماس و اعلام موقعیت خود به مسئولان مدیریت بحران استان سمنان، هلال‌احمر و اداره کل راه و شهرسازی استان‌ شدیم که آنها هم موقعیت ما را پیدا کردند.

‌این مدیر وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ادارات کل مدیریت بحران و راه و شهرسازی استان اصفهان و همچنین اداره راه شهرستان جندق هم پس از اطلاع‌رسانی و آدرس‌دهی ما، سراغ آن سه نفر دیگر از همراهان‌ که پیش خودروها مانده بودند، رفتند و آنها را هم نجات دادند.

میرشفیع در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان محلی هم پیگیری برای یافتن شما داشتند، توضیح داد: از ساعت ۵ بعدازظهر همان روز که مسئولان منطقه متوجه شدند خبری از ما نیست و ما هم به منطقه‌ای که وعده داده بودیم، نرسیده‌ایم‌، بسیج شده بودند تا ما را بیابند، اما در ساعات روشن روز موفق نشده بودند؛ در شب هم امکان یافتن ما در کویر وجود نداشت، بنابراین امکان اعزام هلی‌کوپتر تا صبح روز بعد که هوا روشن شود، وجود نداشت،‌ به هر حال این منطقه‌‌، وسیع، کویری و سرشار از شوره‌زار و باتلاق بود که همین موارد مشکل‌آفرین شده بود، اما به یاری خداوند توانستیم از این شوره‌زار به سلامت عبور کنیم./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار