همزمان با آغاز دومین ماه از اعتصاب بیمارستان‌های خصوصی در شیراز، دانشجویان در بیانیه‌ای تاکید کردند: امروز سلامت مردم در خطر است و مسئولیت شرعی و عرفی و اخلاقی این موضوع متوجه مسؤولینی است که بانی مسئله شده‌اند.
کد خبر: ۶۶۰۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶ 26 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: جمعی از تشکل‌های دانشجویی شیراز در بیانیه‌ای نسبت به عدم پذیرش دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای شیراز، تعیین سقف پذیرش بیمار در بیمارستان‌های دولتی شیراز و طولانی شدن نوبت‌دهی، کاهش و کمبود برخی اقلام دارویی موردنیاز بیماران به‌خصوص بیماران خاص و افزایش قیمت داروها که موجب نارضایتی عمومی شده است، از متولیان سلامت و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری این مسائل و مرتفع کردن آن شدند.

متن بیانیه بدین شرح است:

«ما می‌خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد، بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد»

مقام معظم رهبری

اگرچه طبق اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تأمین اجتماعی ازنظر بازنشستگی، بیکاری، نیاز به خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی به‌صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک‌یک افراد کشور تأمین کند اما عوامل مختلفی این حق عمومی را تضییع می‌کند.

طبق اظهارات مسئولان مربوطه 38 تا 40 میلیون نفر بیمه‌شده در کشور هستند که قشر اعظم آن را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد.

هرچند آمارهای اعلام‌شده از سوی مسئولان دقیق نیست اما آن‌قدری که این کمیت اعلامی دهان‌پرکن هست، کیفیت دفترچه‌های بیمه در مراکز درمانی تعریف چندانی ندارد و عملاً خود بیمار باید بیشترین هزینه را از جیب پرداخت کند.

نبود نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، عدم شفافیت در میزان درآمد و هزینه کرد سازمان‌های بیمه‌گر، سود خواهی و منفعت‌طلبی برخی شرکت‌های بیمه در لوای قانون، تجمع بیمه‌ها در وزارت بهداشت و تعارض منافع ایجادشده از عمده مشکلات موجود سیستم درمانی است که ناگزیر فشار آن بر گرده مردم سنگینی می‌کند.

در یکی دو سال اخیر سازمان‌های بیمه‌گر بیش از گذشته از نقدینگی پایین که موجب تأخیر در پرداخت مطالبات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی همچنین کاهش در میزان ارائه خدمت به مردم می‌شود، سخن میگویند که در عمل نیز اثرات سوئی داشته است.

به‌طور خاص در استان فارس طبق گفته رؤسای بیمه بیش از 2 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و 2 میلیون نفر نیز از بیمه سلامت برخوردار هستند.

ناظر بر توضیحات فوق متأسفانه از سوم شهریورماه امسال بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای شیراز (که به‌عنوان قطب درمانی جنوب کشور پذیرای حجم بالای بیماران هستند) در اقدامی هماهنگ در اعتراض به تأخیر یک‌ساله در پرداخت معوقانشان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، دفترچه بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت بیماران (که عمدتاً شامل قشر مستضعف شهری و روستایی هستند) را پذیرش نکرده و با نرخ آزاد خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای شیراز که به اذعان خودشان هیچ‌گونه حمایتی از طرف دولت نمی‌شوند، با عدم دریافت مطالبات از بیمه با مشکل نقدینگی، ناتوانی در خرید دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین تعدیل نیرو مواجه شده‌اند.

بیمه سلامت نیز با اعلام مشکل نقدینگی سقف پذیرش بیمار برای بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای و همچنین دولتی تعیین کرده است که البته بیمارستان‌های دولتی پذیرفته و بیمارستان‌های خصوصی زیر بار نرفتند.

طولانی شدن نوبت‌دهی در بیمارستان‌های دولتی، ضعف در کیفیت خدمات درمانی ارائه‌شده، عدم پذیرش دفترچه بیمه در بیمارستان‌های خصوصی، خارج شدن برخی اقلام دارویی از پوشش بیمه، گران شدن چند برابری قیمت داروها و کمیاب شدن داروهای بیماران خاص و بعضاً حتی بیماری‌های شایع (داروهایی همچون وارفارین و انسولین که مصرف زیادی دارند) فشار مضاعفی را بر مردم به خصوصی قشر متوسط جامعه می‌آورد و برخی‌ها را نیز به زیرخط فقر می‌کشاند و عملاً وزارت بهداشت را به ارگانی برای تولید فقر تبدیل کرده است.

مجموعاً آنچه محصول این ماجرای تأسف‌بار بوده این است که عملاً مردم کم برخوردار قربانی سیاست‌های نادرست و دعواهای بیمه و وزارت شده‌اند. اکنون حجم مراجعات بیمارستانی و درمانگاهی بشدت افت پیدا کرده که این نه به دلیل عدم نیاز بلکه به دلیل عدم توانایی مالی است؛ نتیجتاً بسیاری از بیماران با مشاهده هزینه‌های سنگین درمان از ادامه و یا حتی شروع درمان خویش امتناع می‌کنند درحالی‌که سلامت این افراد و جامعه درخطر است؛ و مسئولیت شرعی و عرفی و اخلاقی این موضوع متوجه مسئولینی است که بانی این مسئله شده‌اند.

مطمئناً تمام مشکل فعلی به کمبود بودجه برنمی‌گردد و سوء مدیریت و عمدتاً تعارض منافع در وزارت بهداشت عامل بروز نارضایتی عمومی در حوزه بهداشت و درمان است. دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان متولی درمان استان فارس و وزارت بهداشت باید پاسخگوی مسئله پیش‌آمده در استان فارس به‌ویژه شیراز باشند؛ از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می‌رود پیگیر مسائل درمانی مردم شیراز باشند تا درد مردم بیش از این نشود.

مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز

انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه پیامنور شیراز

 

برچسب ها: سلامت ، فارس ، خطر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار