معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان:
عباسی با اشاره به تعداد کودکان کار شناسایی شده در خوزستان، عنوان کرد: تعریف سازمان بهزیستی از کودک، افراد زیر 18 سال است. در این جهت تاکنون حدود 574 کودک کار در سطح خوزستان شناسایی شده‌اند که برای همه افراد شناسنامه تهیه شده است.
کد خبر: ۶۶۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲ 06 October 2018

محمدرضا عباسی در نشست خبری که امروز (14 مهرماه) به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی در تأمین سلامت اجتماعی نقش بسزایی دارد. یکی از وظایفی که این سازمان دنبال می‌کند، حوزه جوانان و کودکان است.

به گزارش"تابناک" وی تصریح کرد: در حال حاضر 186 کودک بی‌سرپرست که از طریق مراجع قضایی به سازمان بهزیستی خوزستان معرفی شده‌اند، در مراکز بهزیستی نگهداریمی‌شوند. نگهداری از این کودکان به گونه‌ای است که از زمان ورود به مراکز سازمان بهزیستی، تمام خدمات حمایتی، توانمندسازی، آموزشی و رفاهی به کودکان ارائه می‌شود. در بین این کودکان، افرادی وجود دارند که دانشجو می‌شوند و بعد از فارغ‌التحصیلی نیز درخصوص تامین هزینه ازدواج و اشتغالزایی به آن‌ها کمک می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان عنوان کرد: فعالیت دیگر سازمان بهزیستی در خصوص ساماندهی کودکان خیابانی است که مرکز شبانه‌روزی نگهداری کودکان خیابانی در این خصوص فعال است و در حال حاضر حدود 12 کودک به صورت شبانه‌روزی در این مرکز نگهداری می‌شوند. مدت نگهداری این کودکان در این مرکز بین 20 تا 40 روز است. در این بازه زمانی همه تلاش همکاران ما در واحدهای مددکاری و روانشناسی به گونه‌ای است که این کودکان به جامعه برگردند.

عباسی ادامه داد: زمانی که امنیت به وجود آید و مطمئن شویم که این کودک در خانواده و جامعه دچار چالش نخواهد شد، کودک به جامعه بازمی‌گردد اما در صورتی که این شرایط فراهم نشود، کودک به مراکز تخصصی‌تری ارجاع می‌یابد و به صورت طولانی‌تر در آنجا نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به تهیه شناسنامه برای کودکان کار در سطح شهر گفت: با توجه به اقداماتی که انجام شده و شناسنامه‌ای که برای کودکان کار تهیه شده است، حدود 99 درصد این کودکان خانواده‌دار هستند و در کنار پدر و مادرشان زندگی می‌کنند که سازمان بهزیستی نمی‌تواند این کودکان را نگهداری کند.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: در این راستا شش مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده در خوزستان راه‌اندازی شده که دو مرکز از این تعداد در اهواز و مابقی در شهرستان‌های مسجدسلیمان، اندیمشک، آبادان و دزفول قرار دارند. این مراکز خدمات مختلفی به کودکان و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌کنند. مهارت‌های اجتماعی و آموزش خودکنترلی و نه گفتن، برخی از خدماتی است که به این کودکان ارائه می‌شود تا دچار آسیب‌های اجتماعی نشوند.

عباسی با اشاره به تعداد کودکان کار شناسایی شده در خوزستان، عنوان کرد: تعریف سازمان بهزیستی از کودک، افراد زیر 18 سال است. در این جهت تاکنون حدود 574 کودک کار در سطح خوزستان شناسایی شده‌اند که برای همه افراد شناسنامه تهیه شده است.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به توانمندسازی کودکان کار گفت: تاکنون 110 کودک کار در سطح اهواز توانمند شده‌اند اما به دلیل اینکه ورودی داشته‌ایم تعداد کل کودکان کار مشخص نشده است. مسائل اجتماعی بی ارتباط با مسائل اقتصادی نیستند و افزایش کودکان کار در دست سازمان بهزیستی نیست.

وی بیان کرد: همچنین 13 هزار دانش‌آموز زیر 18 سال تحت پوشش دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی خوزستان قرار دارند. تعدادی از این کودکان، بی‌سرپرست و تعدادی یتیم هستند. حدود 7 هزار نفر از این دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، بیش از 3 هزار دانش‌آموز در مقطع راهنمایی و 2400 نفر در مقطع دبیرستان در حال تحصیل هستند.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به برگزاری هفته ملی کودک در مهرماه تصریح کرد: هفته ملی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» که سازمان بهزیستی تعیین کرده است آغاز می‌شود. کودکان در یک دوره حساس هستند که پرورش و تربیت آنها بسیار حساس است.

عباسی گفت: 800 مهدکودک در سطح خوزستان تحت نظارت سازمان بهزیستی در حال فعالیت هستند که نیمی از این مهدکودک‌ها در روستا و نیمی دیگر در شهرها قرار دارند.

وی افزود: در مهدکودک‌های روستاها و حاشیه شهر از سوی بهزیستی یک وعده غذایی گرم توزیع می‌شود که این طرح به مدت 130 روز انجام می‌شود. سال گذشته 18 هزار کودک در مناطق روستایی وعده غذایی داده شد.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان عنوان کرد: به سه دهک با درآمد پایین جامعه که تحت پوشش سایر دستگاه‌های مختلف قرار دارند، جهت تأمین هزینه شهریه مهدکودک‌ها کمک می‌شود. ماهیانه تا 40 هزار تومان به این کودکان کمک می‌شود تا بحث عدالت آموزشی رعایت شود.

عباسی با اشاره به اشتغالزایی در مهدکودک‌های خوزستان تصریح کرد: حدود 4119 نفر در مهدکودک‌های استان خوزستان مشغول به کار هستند.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به مهدکودک‌هایی که بدون مجوز سازمان بهزیستی در حال فعالیت هستند گفت: حدود 70 تا 80 پایگاه به عنوان خانه بازی، مهد قرآن، خانه خلاقیت و ... در اهواز در حال فعالیت هستند که لیست آن‌ها به اداره اماکن داده شده است و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی با اشاره به طرح‌های مختلفی که در مهدکودک‌ها اجرا می‌شوند، گفت: نمازخانه نمادین جهت توسعه فرهنگ نمازخوانی، طرح نیک که با همکاری ستاد اقامه نماز در دو یا سه سال گذشته اجرا شده است، و کتابخانه سبدی در روزهای دوشنبه تحت عنوان کتاب‌خوانی بخشی از طرح‌هایی است که از سوی بهزیستی در مهدکودک‌ها اجرا می‌شوند.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به برنامه‌های هفته کودک گفت: 16 مهرماه آغاز هفته کودک است که به این مناسبت از فردا (15 مهرماه) تأمین یک وعده غذای گرم در روستای حاشیه شهر توزیع خواهد شد. 16 مهرماه نیز جشنواره غذایی برگزار می‌شود.

عباسی ادامه داد: 17 مهرماه نیز جشنی در یکی از مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی با حضور کودکان سالم در کنار کودکان معلول برگزار خواهد شد. همچنین 21 مهرماه همزمان با سه ساله‌های حسینی برنامه‌ای تدارک دیده شده تا یاد کودک چهار ساله حادثه تروریستی اهواز نیز زنده نگه داشته شود.

عباسی با اشاره به کودکان بازمانده از تحصیل گفت: اگر کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل برنگردند، وارد آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. سال گذشته 600 کودک بازمانده از تحصیل توسط بهزیستی خوزستان شناسایی شدند و به چرخه تحصیل بازگشتند. امسال نیز تعدادی از کودکان را شناسایی و به آموزش و پرورش معرفی شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار