ذوالنور:
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به افزایش دما و خشک شدن منابع آب استان در چند سال آینده، استان قم با بحران جدی آب مواجه می‌شود.
کد خبر: ۶۶۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲ 11 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، مجتبی ذوالنور در نشست بررسی مسائل و مشکلات صنعت آب و برق با حضور وزیر نیرو در استانداری قم بیان کرد: در استان قم که با کمبود منابع آبی مواجه است، باید در موضوع دفاع از آب جدی‌تر عمل شود.

وی افزود: گاهی شاهد هستیم برای توسعه صنعت، انشعاباتی از آب شرب به کارخانه‌ها داده می‌شود که این موضوع بسیار برای استان قم مضر است و باید از آن جلوگیری شود.

نماینده مرم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای احداث اماکن گردشگری باید مجوز اداره آب استان اخذ شود تا به صرفه بودن هزینه انتقال آب مشخص شود؛ همچنین باید نظارت دقیق صورت بگیرد که این اماکن بیش از حد تعرف خود از منابع آبی استفاده نکنند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش دما و خشک شدن منابع آب استان در چند سال آینده، استان قم با بحران جدی آب مواجه می‌شود که باید برای آن برنامه ریزی دقیق صورت بگیرد.
در ادامه جلسه احمد امیرآبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع بحران دریاچه نمک بسیار جدی است و اگر این دریاچه به خشکی برسد، 25درصد جمعیت کشور تحت تاثیر ریزگردهای آن قرار می‌گیرند.

وی گفت: برای جلوگیری از خشکی دریاچه نمک و دشت مسیله، باید حقابه این دریاچه به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد تا با مشکلاتی در این خصوص مواجه نشویم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استان قم از تمام ظرفیت‌های خود برای انتقال آب از سد دز استفاده کرده است و تلاش‌های بسیاری برای این انتقال انجام شده است و اکنون درست نیست در این شرایط، 50میلیون مترمکعب از این منابع آبی برای مصارف کشاورزی به شهر گلپایگان مصرف شود.

وی افزود: طبق تصمیمات و مصوبات بنا بود چاه‌های علی آباد پلمپ شود و از آن برداشتی صورت نگیرد، ولی این اتفاق رخ نداده است و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

در این جلسه، محسن بهشتی، معاون فنی و عمرانی استاندار قم عنوان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی در استان قم، موضوع بازآفرینی بافت‌های فرسوده است که اکنون در حال انجام است.

وی افزود: در زمان اجرای پروژه‌های بازآفرینی با فرسودگی تجهیزات زیرساختی مواجه هستیم که نیاز است اعتبارات لازم اختصاص یابد و این شبکه ها اصلاح شود تا در آینده نیاز نباشد برای اصلاح یک شبکه، مجددا برای بازآفرینی هزینه شود.

معاون فنی و عمرانی استاندار قم با بیان اینکه دمای استان قم در طول 5دهه اخیر، 5درجه افزایش داشته است، تصریح کرد: اگر پساب شهری را در اختیار شهرداری قرار گیرد باعث توسعه فضای سبز می‌شود و همین موضوع باعث کاهش دما در استان می‌شود و کاهش مصرف آب و برق در استان قم را نیز در پی دارد.

وی بیان کرد: در اطراف سد کوچری طرح‌های گردشگری در حال ایجاد است که نباید در شرایط کم آبی کنونی از منابع آبی این سد در مصارف دیگر استفاده شود.

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار