رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوس شناسی دانشگاه شیراز در پی بارش در نیمه شهریورماه جاری در خیابان‌های شیراز پیش آمد، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بارش چندانی در استان نبوده‌ایم و کارهایی هم برای مهار و کنترل کردن سیلاب در این سال‌ها انجام نشده است.
کد خبر: ۶۶۹۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 18 October 2018

محمد جعفر ناظم‌السادات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به پیام‌هایی که در فضای مجازی مبنی بر پایان دوره خشکسالی در کشور منتشر شده است، اظهار داشت: پیش بینی شرایط آب و هوایی در طولانی مدت مصداق علمی ندارد.

وی افزود: در این خبر تغییر فاز اقیانوس اطلس از فازی به فاز دیگر عامل اصلی و موثر پایان خشکسالی 20 ساله در کشور عنوان می‌شود که باید گفت تغییر فاز این اقیانوس به تنهایی نمی‌تواند عامل تغییر اقلیمی باشد و تغییر شرایط در اقیانوس‌های اطلس، هند و آرام به صورت جمعی می‌تواند منجر به ایجاد ترسالی شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوس شناسی دانشگاه شیراز از سوی دیگر یک دوره خشکسالی 20 ساله را در تمام کشور حاکم ندانست و بیان کرد: در 20 سال گذشته روند به این صورت نبوده است که در تمام نقاط کشور میزان بارش و خشکسالی مشابه بوده باشد.

بارندگی دستخوش عوامل متعدد

ناظم‌السادات، بارندگی را دستخوش و تحت تاثیر عوامل متعدد عنوان کرد و گفت: در 10 سال اخیر با کمبود بارش مواجه بوده‌ایم اما در همین دوره در برخی نقاط و برخی سال‌ها شاهد بارش خوبی نیز بودیم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی بارش به صورت سالانه دشوار است و در استان فارس هم در شهرستان‌های مختلف، تنوع آب و هوایی وجود دارد که با یک پیش‌بینی نمی‌توان بارش در کل استان را تخمین زد.

این مقام مسوول دانشگاه شیراز همچنین پیش‌بینی بارش برای پاییز و زمستان را نیز متفاوت دانست و اضافه کرد: ممکن است حتی در ماه‌های پاییز تفاوت بارش وجود داشته باشد و پیش‌بینی باید با در نظر گرفتن اهداف کاربردی آن به صورت یک کالای تجاری دربیاید.

ناظم‌السادات تاکید کرد: پیش‌بینی برای کشاورزی، کنترل سیلاب، ذخیره آب بارش در سد و ... متفاوت است و کاربردهای متفاوتی نیز دارد.

 

 بارش در جنوب غرب کشور

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوس شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به وضعیت اتمسفر زمین در شرایط کنونی عنوان کرد: به نظر می‌رسد با این شرایط میزان بارندگی در جنوب غرب کشور بیشتر از حد میانگین باشد.

وی ادامه داد: اما لازم است تا این پیش‌بینی‌ها به صورت ماهانه تکرار شود که با این وضعیت به نظر نمی‌رسد شیراز در مهرماه بارشی داشته باشد اما برای آبان‌ماه امیدوارتریم.

ناظم‌السادات اضافه کرد: به این ترتیب لازم است تا شهروندان همواره صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی بگیرند و با اتکاء به پیام‌های فضای مجازی آب را هدر ندهند.

کنترل سیلاب

این مقام مسوول با ذکر وضعیتی که در پی بارش در نیمه شهریورماه جاری در خیابان‌های شیراز پیش آمد، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بارش چندانی در استان نبوده‌ایم و کارهایی هم برای مهار و کنترل کردن سیلاب در این سال‌ها انجام نشده است.

ناظم‌السادات افزود: لازم بود که در این سال‌ها درختکاری، جنگل‌کاری و بوته‌کاری انجام می‌شد که متاسفانه کار چندانی در این حوزه به انجام نرسیده و مساحت جنگل‌های کشور نیز به سرعت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این وضعیت علاوه بر اینکه احتمال بارش را کاهش می‌دهد، باعث می‌شود تا اگر بارشی هم رخ دهد به صورت سیلاب از دسترس خارج شود.

ناظم‌السادات تاکید کرد: برای ذخیره آب باران باید اقدام به کشت گونه‌های مقاوم کنیم و شهروندان بهره‌وری آب را در اولویت زندگی خود قرار دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوس شناسی دانشگاه شیراز به شهروندان توصیه کرد: اگر بارش خوبی امسال داشته باشیم شهروندان باید با مدیریت خود، آب حاصل از آن را به باغچه‌ها هدایت کنند و اجازه ندهند تا راهی جوی شود و از دست برود.

وی اضافه کرد: باغداران و کشاورزان نیز می‌توانند آب بارش را تا جایی که زیان بخش نباشد به زمین زراعی و باغی خود هدایت کنند تا سفره‌های آب زیرزمینی نیز از این بارش بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار