کد خبر: ۶۶۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 18 October 2018
به مناسبت ٢٤ مهرماه روز جهانی غذا گفتگویی با سرکارخانم شریعتی پور کارشناس تغذیه بیمارستان شفا سمنان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید...ضمن تشکر از شما بعنوان اولین سوال بفرمائید که ...
١-  اصول یک تغذیه سالم چیست؟
الگوی تغذیه ای صحیح الگویی است که متعادل ومتنوع بوده و  بتواندکلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه‌ریزی غذایی روزانه اهمیت دارد. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی مواد مورد نیاز برای حفظ سلامتی بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ٦ گروه اصلی غذایی قرار میگیرند .

٢- به نظر شما کدامیک از وعده های غذایی مهمتر از بقیه است و نباید به هیچ عنوان حذف شود؟
حذف وعده های غذایی و ‌طولانی شدن دوره گرسنگی می تواند خطرساز باشد وباعث فشار آمدن به بدن، ایجاد مشکلات روحی و روانی، بد اخلاقی و بیماری هایی مانند کبد چرب را به وجود بیاورد  .بنابراین توصیه می شود افراد علاوه بر سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام، سه وعده دیگرهم در برنامه ی غذایی خود داشته باشند و میزان کالری که در ‌طول روز می توانند دریافت کنند را بین این وعده ها تقسیم کنند.

٣- سبک زندگی جدید نوع تغذیه افراد را  تغییر داده است واکثراً بخصوص قشر کارمند به سمت فست فودها سوق داده شده اند.پشت میز نشینی و خوردن فست فود به میزان زیاد چه اثراتی در سلامتی افراد بخصوص کارمندان ایجاد می کند؟
  خوردن مقدار زیادی فست فود، می تواند باعث افزایش وزن شود، چرا که آنها حاوی کالری، قند و چربی زیادی هستند همچنین کم تحرکی  و نداشتن فعالیت بدنی کافی سبب چاقی  شده  که در نهایت زمینه های بروز بسیاری از بیماری های غیرواگیر و مزمن همچون بیماری های قلبی عروقی و دیابت را فراهم می کند.

٤- خوردن فست فود تا چه حدی می تواند برای سلامتی افراد خطرساز نباشد؟
به طور کلی و به عنوان یک توصیه تغذیه‌ای اینگونه غذاها هرچه کمتر استفاده شوند بهتر است و افراد تا می‌توانند باید از مصرف آنها اجتناب کنند. البته اینگونه نیست که مصرف یک وعده فست فود سلامت انسان را به خطر اندازد، اما استمرار مصرف آنها یقیناً موجب بروز اختلالات و مشکلات تغذیه ای فراوانی خواهد شد.

٥- چرا علاقه و اشتیاق کودکان هم به سمت فست فودها افزایش یافته است؟
عمده ترین علت ان رنگ و بو و  طعم و رایحه اشتهابرانگیز آن است. بکارگیری پنیر پرچرب و نمک فراوان در غذاها سبب خوشمزه تر شدن این غذاها  شده و سهولت مصرف  و ارزان بودن این غذاها سبب علاقه مندی  افراد به مصرف این غذاها گردیده است

٦- آیا گمان نمی کنید با مرور زمان غذاهای سنتی به حاشیه رانده شده و دیگر اثری از اینگونه غذاها در خانه ها دیده نمی شود؟
با توجه به عوارض مصرف فست فودها بر سلامت جسم و روان ،افزایش آگاهی افراد در تمامی سنین و ترویج  فرهنگ مصرف غذاهای ایرانی می تواند عادات غذایی خانوادهها را اصلاح نماید.

٧- چه توصیه ای به کارمندان دارید تا به تغذیه خود نیز اهمیت دهند؟
رعایت برنامه  تغذیه ای کامل و مطلوب به طوریکه  کلیه نیازهای بدن  را تامین کند موجب حفظ سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد شد . رعایت برنامه غذایی خوب و متعادل می تواند طول عمر انسان را افزایش دهد و بر شادابی فرد نیز تاثیر گذار باشد.

٨- بهترین وعده و میان وعده غذایی برای یک فرد کارمند در طول روز چیست؟
یک صبحانه سالم به افراد کمک می کند تا در طول روز کار  خود را با بهتر انجام دهند. بهترین صبحانه شامل نان سبوس دار به همراه یک ماده پروتیینی مانند پنیر  در کنار سبزیجاتی مانند گوجه و خیار و گردو به عنوان منبع خوب اسید چرب امگا ٣
برای میان وعده بهتر است  از میوه ها ی تازه فصل و یا لبنیات مانند یک لیوان شیرکم چرب استفاده کرد

٩- در کنار تغذیه صحیح رعایت چه اصولی می تواند به سلامتی بیشتر افراد کمک کند؟
داشتن تحرک و فعالیت بدنی کافی در طی روز ، داشتن وزن مطلوب ، دوری از استرس

١٠- آیا حذف وعده شام می تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد؟
خیر هیچ وعده‌ی غذایی حتی وعده‌ی شام را  نباید حذف نمود. چرا که در طولانی مدت برای شما قابل ادامه و کاهش وزن شما مستمر نخواهد بود

١١- بهترین روش برای کاهش وزن را چه می دانید؟
داشتن برنامه غذایی مناسب و صحیح به همراه داشتن فعالیت بدنی کافی روزانه

١٢- مشکل عمده تغذیه افراد در جامعه چیست؟ راهکار پیشنهادیتان چیست؟
مصرف قند، شکر و روغن در ایران بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده آن در سبد مطلوب غذایی است، مصرف سبزی، میوه و لبنیات که عامل پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر هستند از مقدار توصیه شده آن کمتر است. این الگوی مصرف شیوع اضافه وزن و چاقی را در کشور به شدت بالا برده است که یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری هایی مانند دیابت ،  فشار خون  بالا ، بیماری های قلبی – عروقی ، سرطان  و... است
رهنمودها : تعادل و تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی،‌ حفظ و کنترل وزن مطلوب، ٣٠ دقیقه پیاده‌روی تند روزانه، افزایش فیبر دریافتی، مصرف نان سبوس دار ، سبزی و حبوبات، مصرف روزانه دو تا سه واحد شیر و ماست و پنیر کم چربی، کاهش مصرف چربی و روغن، حذف روغن جامد و نیمه جامد، استفاده بیشتر از گوشت سفید به جای قرمز و محدود کردن سوسیس و کالباس که خطر سرطان‌زایی دارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار