مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد از کاهش 20 درصدی محصول انار باغات این شهرستان به دلیل خشکسالی و آفت مگس مدیترانه ‎ ای خبر داد.
کد خبر: ۶۶۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ 20 October 2018

«صدر پورکوثری» با اشاره به برداشت محصول انار از 1200 هکتار باغات میبد، اظهار کرد: در هر هکتار از باغات انار این شهرستان به طور متوسط 15 تن محصول برداشت می ‎ شود که عمده ارقام آنها شامل میخوش، عقدایی، پوست نازک، دانه سیاه، دانه سفید و شیرین است.

وی با اشاره به این که عمده محصول انار شهرستان به شهرهای همجوار مانند شیراز، اصفهان، کرمان، تهران و بندرعباس صادر می ‎ شود، اظهار کرد: نبود صنایع بسته ‎ بندی مناسب در سطح شهرستان باعث شده تا محصول درجه یک انار شهرستان از طریق استان‎های دیگر نظیر تهران و اصفهان، بسته‎بندی و به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، ازبکستان وتاجیکستان صادر شود.

پورکوثری با بیان این که ارقام انار صادراتی میبد از نوع دانه قرمز و ملس است، تصریح کرد: مابقی انار شهرستان که عمدتاً از نوع درجه دو است، در داخل شهرستان به آب انار، رب انار و انار دانه تبدیل می ‎ شود.

مدیر جهادکشاورزی میبد از کاهش 15 تا 20درصدی محصول انار شهرستان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه با توجه به گرمای تابستان سال گذشته، کاهش بارندگی و آفت مگس مدیترانه ‎ ای محصول انار شهرستان در سال جاری با کاهش روبرو بوده است.

وی با بیان این که مهمترین عامل کاهش محصول انار شهرستان آفت مگس مدیترانه ‎ ای است، گفت: این آفت از چهار سال پیش از حالت قرنطینه خارج شده و به یک آفت عمومی تبدیل شده و به همین دلیل نیز امسال حدود 500 هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان را مورد حمله قرار داده و اگر این آفت طغیان کند، در سال‎های آینده محصولی حتی برای مصرف داخل شهرستان نیز باقی نخواهد ماند.

پورکوثری کمبود آب، خشکسالی ‎ های پیاپی، نداشتن شیوه آبیاری مناسب، نبود بازیابی مناسب، وجود دلالان و واسطه‏‏هایی که محصول را بانرخ کم از کشاورز خریداری می‎‎کنند، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در داخل شهرستان، نبود واحدهای بسته‏‏بندی مناسب با نام و نشان خاص، وجود آفت به ویژه کرم گلوگاه و مگس مدیترانه ‎ ای، رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی باغداران، اختلاف دمای شدید هوای بین شب و روز به خاطر کویری بودن استان و همچنین پایین بودن سطح آب ‎ های زیززمینی که روی کیفیت و کمیت محصول اثر گذاشته را از عمده مشکلات کشاورزان شهرستان برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی میبد در پایان نیز اظهار کرد: برای رفع مشکل کشاورزان در هنگام برداشت محصول انار و جلوگیری از شیوه ‎ های سنتی غیر بهداشتی آن و نیز ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی داخل شهرستان، از بخش خصوصی تقاضای مشارکت داریم و قطعاً دراین خصوص از سوی جهادکشاورزی هرگونه همکاری و حمایت اهم از واگذاری زمین مناسب، دادن تسهیلات و مجوز ایجاد این صنایع صورت خواهد گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار