لادیمیر پوتین:
رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد حضور ایران در سوریه مساله‌ای است که به توافق میان تهران و دمشق مربوط است و این مساله ارتباطی به روسیه ندارد.
کد خبر: ۶۶۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 20 October 2018
 

به گزارش خبری تابناک سمنان به نقل از روزنامه وطن امروز:

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد حضور ایران در سوریه مساله‌ای است که به توافق میان تهران و دمشق مربوط است و این مساله ارتباطی به روسیه ندارد.
اعلام نظر صریح رئیس‌جمهور روسیه درباره حضور نیروهای ایران در سوریه پاسخی است روشن به برخی دولت‌هایی که طی ماه‌های اخیر درخواست خود برای خروج ایران از سوریه را به مسکو برده و از پوتین خواسته بودند این خواسته را محقق کند. به طور مشخص، آمریکا و رژیم صهیونیستی در چند مقطع این موضوع را مطرح کرده و البته هر بار نیز با پاسخ منفی پوتین مواجه شدند. به طور مشخص نتانیاهو در 2 سال اخیر بیش از 6 بار با پوتین دیدار کرد تا او را برای خروج نیروهای ایران از سوریه مجاب کند اما هر بار جواب رد شنید.
نتانیاهو بهمن‌ماه سال گذشته برای جلب نظر ولادیمیر پوتین علیه برجام و حضور ایران در منطقه به روسیه سفر کرده بود. او همچنین اردیبهشت امسال دوباره به روسیه و دیدار پوتین رفت تا به‌زعم خود مانع تثبیت حضور ایران در سوریه شود! هر چند نتانیاهو در جریان سفرهای خود به روسیه گفته است با پوتین درباره حضور نظامی ایران در سوریه مذاکره خواهد کرد اما هر بار پس از سفرهای او به روسیه، رسانه‌‌های صهیونیستی از ناکامی او در این سفرها خبر داده‌‌‌اند. از جمله روزنامه صهیونیستی هاآرتص تیرماه گذشته درباره پاسخ وزیر خارجه روسیه به خواسته نتانیاهو برای خروج ایران از سوریه نوشت: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه این درخواست را کاملا غیرواقع‌بینانه توصیف کرده بود. با همه اینها نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی 2 هفته پیش بار دیگر گفت تل‌آویو به اقدام علیه «مواضع ایران در سوریه» ادامه خواهد داد. نتانیاهو 15 مهرماه گذشته ضمن اعلام خبر دیدارش با پوتین در آینده نزدیک مدعی شده بود: «اسرائیل همواره برای جلوگیری از استقرار نظامی ایران در سوریه و ممانعت از انتقال تسلیحات به حزب‌الله در لبنان، به اقدام خود علیه ایران ادامه خواهد داد». بنیامین نتانیاهو اسفندماه 95 نیز در پایان سفر خود به مسکو به صورت ضمنی اعلام کرد موفق نشده تضمینی از روسیه درباره مطالبات اسرائیل در عرصه سوریه یا مسائل دیگر منطقه به دست آورد. به همین علت بود که تأکید کرد تمام آن چیزی که در سفر به مسکو به دست آورد، ارائه پیام تأکید تل‌آویو مبنی بر عدم پذیرش حضور ایران و متحدانش در سوریه و ضرورت دور نگه داشتن آنها از مرزهای جولان است!
در واکنش به همین درخواست‌ها رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه در جلسه عمومی نشست سالانه باشگاه مباحثه «والدای» در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای ایران در سوریه تأکید کرد: این مساله ارتباطی به روسیه ندارد و مسکو نمی‌تواند تهران را مجبور کند نیروهای خود را از سوریه خارج کند. این مساله‌ای میان دمشق و تهران است. ولادیمیر پوتین در همین راستا افزود: نیروهای روسیه به دلیل تهدید تروریسم که در داخل مرزهای این کشور مطرح بود، وارد مبارزات ضدتروریستی در سوریه شدند و اگرچه هنوز موفق به شکست تروریسم بین‌المللی نشده‌ایم اما ضربه مهلکی به آن وارد کرده‌ و بسیاری از تروریست‌ها را در سوریه از بین برده‌ایم. ما همچنین به سوریه کمک کردیم تمامیت ارضی کشور خود را حفظ کند... ما عمدتا به اهدافی که قبل از ورود به عملیات ضدتروریستی در سوریه تعیین کرده بودیم، رسیده‌ایم. وی ادامه داد: «من بر این باورم اگر طرف‌هایی خواستار خروج ایران از سوریه هستند، باید شرایط مناسب برای این امر محقق شود و تضمین‌های امنیتی برای سوریه فراهم شود. یکی از مهم‌ترین مسائل در شرایط فعلی لغو تحریم‌ها و کمک به احیای زیرساخت‌ها و تقویت بخش‌های ارتش سوریه است. تقویت دولت در سوریه می‌تواند در نهایت شرایطی را فراهم کند که حضور ایران در این کشور دیگر ضروری نباشد».
پوتین در ادامه با کنایه به حضور آمریکا در سوریه گفت سلطه داعش در مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکا در سوریه افزایش یافته: «کشورهای بسیاری که قبل از ما وارد مبارزات ضدتروریستی در سوریه شده بودند، تقریبا هیچ دستاوردی نداشته‌اند... نیروهای گروه تروریستی داعش در سوریه هنوز هم افراد زیادی از جمله اتباع اروپا و آمریکا را گروگان می‌گیرند و روزانه تعداد بسیاری را نیز به قتل می‌رسانند... نیروهای داعش در منطقه‌ای که تحت کنترل نیروهای آمریکا در سوریه است، دست‌کم 700 نفر را گروگان گرفته‌اند... داعش سلطه خود بر بسیاری از بخش‌های سوریه در میان مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکا و متحدانش در شرق فرات را گسترش داده و تهدید کرده در صورتی که خواسته‌هایش محقق نشود، هر روز 10 نفر از این گروگان‌ها را خواهد کشت.... هنوز هم اقدامات بسیاری در سوریه باید انجام گیرد. مرحله بعدی به اعتقاد من اجرای فرآیند سیاسی و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو است».
وی در بخش دیگری با اشاره به توافق ادلب تأکید کرد: «تاکنون هنوز بخش زیادی از تسلیحات سنگین تروریست‌ها در منطقه ادلب وجود دارد و نیروهای تروریستی نیز آنچنان که اعلام شده بود هنوز از این منطقه به صورت کامل خارج نشده‌اند اما شرکای ترکیه‌ای ما اگرچه به تمام تعهدات خود ذیل این توافق عمل نکرده‌اند اما در حال تلاش برای اجرای این توافق هستند».
رئیس‌جمهور روسیه به مسائل مرتبط با برجام نیز پرداخت و گفت:‌ «آمریکا می‌داند ایران تعهداتش را زیر پا نگذاشته اما می‌خواهد هر کسی را که با ایران معامله و تجارت می‌کند، تحریم کند. اما اروپایی‌ها چرا باید تجارت خود را رها کنند؟ برخی شرکت‌های اروپایی ایران را ترک می‌کنند اما برخی دیگر می‌مانند و اروپایی‌ها می‌خواهند به تجارت با ایران ادامه دهند، به همین دلیل هم می‌خواهند چیزی شبیه به سوئیفت راه بیندازد و با پول ملی معامله کنند».
حذف دلار از مبادلات برای مقابله با تحریم‌ها
پوتین در پاسخ به سوالی درباره احتمال حذف دلار در معاملات تجاری روسیه با دیگر کشورهای جهان گفت: «اگر چنین شرایطی محقق شود، به طور حتم ما نیز در این مسیر حرکت خواهیم کرد نه به این دلیل که بخواهیم دلار تضعیف شود، بلکه به این دلیل که می‌خواهیم امنیت خود را در شرایطی که با تحریم‌ها مواجه هستیم تضمین کنیم... در حال حاضر تحریم‌ها به ما اجازه کار کردن با دلار را نمی‌دهد». به گزارش فارس، پوتین همچنین گفت: «کسانی به دنبال ایجاد تک‌قطبی در جهان بودند اما باید بگویم خوشبختانه امروز می‌دانیم که جهان تک‌قطبی به تاریخ پیوسته است».
آمریکا در قضیه خاشقجی مسؤول است
پرونده مربوط به ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول نیز یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این نشست بود. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به این موضوع گفت: «تا جایی که من می‌دانم این روزنامه‌نگار مفقودشده در آمریکا زندگی می‌کرد، بنابراین آمریکا تا حدودی مسؤول اتفاقی است که برای وی افتاده است... ما دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی برای وی افتاده است، از همین رو ترجیح می‌دهیم اظهارنظری نداشته باشیم که روابط دوجانبه کشورمان با کشورهای دیگر را خدشه‌دار کند اما اگر برخی بر این باورند که این روزنامه‌نگار به قتل رسیده من امیدوارم شواهدی در این باره هر چه سریع‌تر پیدا شود و بر اساس آن ما نیز می‌توانیم تصمیمات مناسب را لحاظ کنیم».
طبق این گزارش، باشگاه مباحثه والدای در روسیه، هر ساله کنفرانس خاورمیانه را با حضور سیاستمداران، دیپلمات‌ها، کارشناسان و افراد برجسته و شناخته‌شده از بیش از 30 کشور جهان  برگزار می‌کند. پانزدهمین نشست سالانه این باشگاه امسال روز 18 اکتبر (26 مهرماه) در شهر «سوچی» روسیه برگزار شد.
 

روسیه درباره حضور ایران در سوریه دخالت نمی‌کند
حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با برنامه قصاری القول که شبکه روسیا الیوم آن را پخش می‌کند، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که میان تهران و مسکو در رابطه با حضور ایران در سوریه اختلاف نظر وجود دارد، گفت: اولا ما بر این باوریم روسیه پوتین با اتحاد جماهیر شوروی متفاوت است، تهران و مسکو در بسیاری از مسائل مهم و استراتژیک مشترک به صورت سازنده عمل می‌کنند، نمونه این مساله همکاری ما در سوریه در جنگ با تروریسم است که یک نمونه موفق به شمار می‌رود. دوستان‌مان در روسیه می‌دانند حضور نیروهای ما در سوریه مساله‌ای است که به دمشق و تهران مربوط می‌شود و مهم‌ترین دلیل برای آن سخن پوتین است که اعلام کرد روسیه در این مساله دخالت نمی‌کند.
وی افزود: همانطور که روسیه سیاست مستقل خود با بشار اسد را دارد تهران نیز چنین حقی دارد. تا زمانی که نظام سیاسی سوریه برای مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در منطقه به مستشاران ما نیاز دارد این مستشاران در سوریه خواهند ماند و نتانیاهو بداند رویای خروج ایران از سوریه هیچ‌گاه محقق نخواهد شد و این مساله به توافقات دفاعی تهران - دمشق بازمی‌گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار