در حاشیه برگزاری مسابقات قهرمان کشوری؛
شاهرود - کشتی گیران جوان ۱۳ تیم از ۱۲ استان کشور یک‌بار دیگر دورهم گرد آمدند تا در رقابت‌هایی موسوم به مسابقات قهرمانی کشتی جوانان کشور باهم به رقابت بپردازند.
کد خبر: ۶۶۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 20 October 2018
شاهرود میزبان گوش شکسته‌های جوان شد/ تلاش برای قهرمانی

 

به گزارش خبری تابناک سمنان به نقل از مهر سمنان، گروه استان‌ها: سالن ورزشی البرز شرقی از صبح پنج‌شنبه حال و هوای دیگری دارد. بار دیگر بهانه‌ای برای روشن شدن چراغ‌های نورانی این سالن بزرگ و خروج از خواب زمستانی به‌دست‌آمده تا این بار هم مردم بزرگ‌ترین شهرستان استان سمنان برای یک رویداد ورزشی گردهم آیند، انگار همین دیروز بود که لیگ برتر تکواندو جام خلیج‌فارس یادواره شهید حسین غنیمت پور، اینجا برگزار می‌شد.

این بار اما نه تکواندو، بلکه دایره طلایی تشک‌های کشتی بهانه‌ای دست داد تا بار دیگر صدای شور و هیاهوی ورزشکاران و تماشاچیان، فضای سالن ورزشگاه را مملو از هیجان کند. مسابقات قهرمان کشوری جوانان در رشته اول مملکتمان این بار نه در جویبار و تهران و کرج و مشهد بلکه در شاهرود میزبانی شد، سیاستی که فدراسیون کشتی در پیش‌گرفته تا این رشته ورزشی مهیج و پرافتخار را به شهرهای دیگر کشور که کمتر درزمینهٔ قهرمانی کشتی فعالیت دارند سرایت کند.

استقبال تماشاچیان شاهرودی اما جواب این اعتماد فدراسیون را داد اینجا از جای‌جای شهرستان و استان سمنان تماشاچی آمده است وارد دالان ورزشگاه که می‌شوی حس خوب رویدادهای ورزشی با همان شور و حرارت موج می‌زند صدای سوت تماشاچیان و فریادهای مربیان و ورزشکاران در هم می‌آمیزد تا نشاط را معنی کند.

حضور ۲۱۰ ورزشکار

محمد بابایی مسئول برگزاری رقابت‌ها نخستین کسی است که باید سراغش را گرفت تا کم و کیف مسابقات توضیح دهد، وی می‌گوید: رقابت‌های قهرمان کشوری کشتی جوانان در حالی به میزبانی ورزشگاه البرز شرقی شاهرود آغاز به کارکرد که ۱۳تیم از استان‌های مختلف کشور در این رقابت‌ها حضور دارند.

وی بابیان اینکه درمجموع ۲۱۰نفر ورزشکار در دو روز باهم به رقابت می‌پردازند، بیان کرد: وزن‌کشی این رقابت‌ها صبح پنج‌شنبه آغازشده و گروه‌ها رقبای خود را شناخته‌اند همچنین مراسم افتتاحیه مسابقات عصر پنج‌شنبه با حضور مسئولان برگزار شد تا مسابقات به‌طور رسمی دنبال شود.

مسئول برگزاری رقابت‌ها می‌گوید: تیم ها طی سه روز باهم به رقابت می‌پردازند تا چهره نفرات برتر مشخص شود همچنین مراسم اختتامیه پس از برگزاری رقابت‌ها برگزار خواهد شد.

۱۳ تیم حضور دارند

رئیس هیئت کشتی استان سمنان نیز مهمان این رقابت‌ها است وی می‌گوید: رقابت‌های کشتی قهرمانی جوانان کشور از سطح خوبی برخوردار است و تقریباً گروه‌های خوب کشتی به‌خصوص در رده پایه حضور دارند ما امروز شاهد حضور تیم هایی از استان‌های بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی و جنوبی، دو تیم از هرمزگان، یزد، مرکزی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، قم و سمنان هستیم.

رهنما با بیان اینکه در میزبانی رقابت‌ها و اسکان ورزشکاران سعی شده تا تمام امکانات لازم در نظر گرفته شود، بیان کرد: خوشبختانه سرپرستان تیم ها از رقابت‌ها رضایت دارند.

وی با بیان اینکه در استان سمنان ۶۲۰ کشتی‌گیر سازمان‌یافته وجود دارد، بیان کرد: ۸۰درصد زیرساخت‌ها برای ورزش کشتی فراهم است و در همه شهرستان‌ها امکان برگزاری مراسم مسابقات و تشک وجود دارد اما به‌واقع باید گفت برگزاری مسابقات ملی این فرصت را فراهم می‌کند که ورزشکاران شهر میزبان از نزدیک با این ورزش آشنا شده و علاقه‌مندان را به‌سوی خود جلب کند.

رئیس هیئت کشتی استان سمنان همچنین معتقد است: خوشبختانه بستر لازم برای برگزاری مراسم مسابقات در شاهرود فراهم است و از سوی دیگر توسعه توریسم ورزشی در استان می‌تواند ضمن ایجاد رونق اقتصادی و آشنایی با ظرفیت‌های این شهرهای مختلف استان باعث جذب ورزشکاران به کشتی شود.

داوران عملکرد خوبی دارند

محمدباقر محمدی یکی از داوران حاضر در این رقابت‌ها نیز می‌گوید: خوشبختانه سطح داوری‌ها خوب است به‌خصوص اینکه داوران و ورزشکاران ازلحاظ قوانین جدید توجیه هستند این امر به تماشاچیان نیز کمک می‌کند تا بتوانند به‌خوبی با این رشته مهیج ورزشی ارتباط برقرار کنند چراکه ما معتقد هستیم زمانی، قوانین کشتی با تغییراتی روبرو شد که هیجان را از آن گرفته بود و این امر کم‌کم موجب شده بود شائبه حذف کشتی از المپیک هم پدید بیاید اما خوشبختانه امروز مشکلی در زمره قوانین وجود ندارد و شاهد هستیم که کشتی گیران در رقابت‌هایشان ۱۰ تا ۱۴ امتیاز هم می‌گیرند.

سید حمیدرضا موسوی سرپرست هیئت کشتی شاهرود نیز نظری مشابه دارد، وی معتقد است: خوشبختانه سطح بازی‌ها و داوری‌ها بالا است و این نوید را می‌دهد که کشتی پایه در کشور رو به رشد است.

وی با بیان اینکه وقتی ما شاهد رشد در رده‌های پایه باشیم ازلحاظ تغذیه تیم ملی بزرگ‌سالان نیز به مشکل نخواهیم خورد، ابراز کرد: خوشبختانه در شاهرود نیز استعدادهای خوب کشتی وجود دارد که باید با در اختیار قرار دادن امکانات آن‌ها را پرورش داد.

موسوی همچنین معتقد است برگزاری رقابت‌های کشوری در شهری دیگر به‌جز پایتخت مانند شاهرود و ... موجب افزایش علاقه‌مندی خانواده‌ها به کشتی می‌شود تا فرزندانشان را به ورزش اول مملکت سوق دهند و از سوی دیگر شاهرود برای نخستین بار میزبانی رقابت‌های قهرمان کشوری رده جوانان را بر عهده دارد و این فرصت خوبی برای ترویج رشته ورزشی کشتی است.

احتمال میزبانی شاهرود از مسابقت بین‌المللی

مسئول هیئت کشتی شاهرود همچنین از احتمال برگزاری یک رقابت بین‌المللی در شاهرود نیز سخن گفت و بیان کرد: تمام تلاشمان را برای برگزاری این رویداد انجام می‌دهیم.

مجید محمدی رئیس اداره ورزش و جوانان شاهرود نیز با ابراز خرسندی از میزبانی این شهرستان در مسابقات قهرمانی جوانان در رشته کشتی، بیان کرد: این شهرستان دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای زیادی در عرصه ورزش است که میزبانی از رقابت‌ها می‌تواند برای رشد و شکوفایی این جوانان مفید باشد.

وی با بیان اینکه یکی از برکات برگزاری رقابت‌ها، اعتماد مسئولان فدراسیون به شهرستان‌هایی مانند شاهرود است، گفت: مسئولان فدراسیون با بازدیدی که از امکانات و نحوه برگزاری رقابت‌ها در شاهرود داشتند، قول مساعد برگزاری اردوهای تیم ملی کشتی نوجوانان و جوانان را در این شهرستان داده‌اند که می‌تواند اتفاق ویژه‌ای برای کشتی استان سمنان و همچنین سرآغازی برای تداوم میزبانی از رقابت‌های معتبر ورزشی باشد.

تلاش برای قهرمانی

ورزشکاران و مربیان تیم های حاضر در این رقابت‌ها نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، حائری یکی از اعضای تیم بوشهر می‌گوید: ما از میزبانی راضی هستیم اما به دلیل طولانی بودن راه بخشی از خستگی در بدن بچه‌های ما باقی‌مانده که اگر شور جوانی و انگیزه‌شان در بین نبود ممکن بود بر روی عملکرد تیممان تأثیر بگذارد اما درمجموع میزبانی خوب است.

وی افزود: رقابت‌ها را نیز مثبت دیدیم به‌خصوص اینکه برخی تیم ها مانند خراسان به‌صورت خیلی قوی وارد رقابت‌ها شده‌اند و ما معتقد هستیم جدی‌ترین رقیب ما نیز همین استان باشد.

حیدری از تیم خراسان شمالی نیز می‌گوید: رقابت‌ها اگر با حضور تیم هایی مانند مازندران و تهران حتی خوزستان همراه می‌شد از سطح بالاتری برخوردار می‌بود اما به‌هرحال رقابت‌های قهرمانی کشور هیچ‌گاه واقعه‌ای ساده نبوده است اما ما به یک مورد اعتراض داریم و آن‌هم اینکه قهرمانی کشور می‌تواند ملاک خوبی برای دوبنده تیم ملی باشد اما با عدم حضور تیم هایی مانند مازندران ما تردید داریم که حتی در این رقابت‌ها رتبه اول را هم به دست بیاوریم و بتوانیم بچه‌هایمان را در دوبنده تیم ملی ببینیم.

عدم حضور تیم‌های سرشناس

علی برات یکی دیگر از اعضای کادر تیم خراسان رضوی معتقد است در صورت حضور تیم های قدرتمندتر رقابت‌ها جنبه بهتری پیدا می‌کرد اما حضور تیم‌های قوی را نیز در این دوره شاهد هستیم از سوی دیگر فدراسیون نگاه خوبی به این رقابت‌ها دارد و امیدواریم بتوانیم نتایج خوبی بگیریم.

از ورزشکاران گفتگو گرفتن کمی دشوار است، بر روی رقابت‌ها تمرکز دارند و تمرین می‌کنند بیشتر نگاهشان به دایره طلایی تشک است و میکروفون که صدایشان بزند، حرکات کششی و گوش کردن به صحبت‌های مربیان جزء لاینفک رقابت‌هایی ازاین‌دست است.

گوش شکسته‌های جوان یکی‌یکی روی تشک می‌روند با هزاران امید و آرزو، دوست دارند روزی دبیر بشوند، جدیدی بشوند، روزی دوبنده تیم ملی را بپوشند و روزی در المپیک رقابت کنند اما می‌دانند که این افتخارات از همین میدان‌ها به دست می‌آید. چهره‌های مصممی دارند، امروز روز مردان جوان گوش شکسته اما مصمم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار