رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان :
به گزارش تابناک سمنان ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان گفت: قدمت شبیه خوانی و مراسم تعزیه در دامغان به چندین قرن می‌رسد و این شهرستان از جایگاه ویژه ای در استان و کشور برخوردار است.
کد خبر: ۶۶۹۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 20 October 2018
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، محمد طالبی با اشاره به برگزاری سوگواره استانی تعزیه همزمان با دهه اول صفر در دامغان افزود: بنا بر اظهار بعضی از فعالان در این عرصه شهرستان دامغان دارای سبک شبیه خوانی ویژه خود است.
وی ادامه داد: از معروف ترین و پیشکسوتان شبیه خوان ها در این خطه می‌توان از استاد غلامعلی نادعلیزاده تعزیه خوان و نویسنده نسخه‌های فراوان شبیه خوانی عاشورا و مرحومان نظم آرا و رزم آراء نام برد.
طالبی تعزیه‌خوانی را نماد متعالی تعظیم هنر ایران اسلامی به پیام انسان‌ساز و نورانی قیام کربلا دانست و افزود: هنر شبیه‌خوانی برای به تصویر کشیدن گوشه‌ای از رشادت های سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش، به اهتزاز در آوردن پرچم سرخ حماسه حسینی در همیشه تاریخ، حفظ و اشاعه پیام نهضت عاشورا در زمان حال و انتقال آن به نسل های آینده با بکار گیری تمام ظرفیت هنر اصیل و آئین‌های سنتی در شهرستان دامغان، استان سمنان و ایران اسلامی اجرا می‌شود.
طالبی اظهار داشت: این هنر در دامغان با شکوه خاص برگزار می شود و این شهرستان در زمینه اجرای تعزیه، سابقه‌ای دیرینه دارد و ما به داشتن پیر غلامان، پیشکسوتان و اساتیدعرصه تعزیه خوانی این شهرستان افتخار می کنیم.
 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان، با اشاره به حضور گروه های منتخب نمایش آیینی مذهبی در این سوگواره گفت: این سوگواره با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان و کانون تعزیه شهرستان و با حضور گروههای منتخب نمایش آیینی مذهبی استان سمنان برگزار می شود.
وی، پاسداشت ارزش های حماسه حسینی و آسیب شناسی هنر فاخر و معنوی تعزیه با ایجاد وفاق و همدلی و ارتقای سطح علمی و عملی تعزیه در استان و شهرستان را از مهم ترین اهداف برگزاری این سوگواره برشمرد و افزود: گروه های شرکت کننده باید طبق مقرارت و ضوابط عمل و پس از داوری گروه ها به مرحله شهرستان  و سپس استانی راه یابند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار