رئیس اداره تنظیم بازار و توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۶ درصد از کل وزن صادرات استان به خشکبار اختصاص داشته است، عنوان کرد خشکبار از نظر ارزش دلاری ۲۸.۹ درصد از ارزش صادرات را به خود اختصاص داده و رتبه یکم صادرات را داراست.
کد خبر: ۶۷۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۱ 23 October 2018
مهدی نجفیان از صادرات ۱۳۷ هزار و ۷۸۵ تنی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: در ۶ ماهه ابتدای امسال ۱۳۷ هزار و ۷۸۵ تن محصول کشاورزی به ارزش ۱۱۱.۶ میلیون دلار از استان همدان صادر شده است.

به گزارش ایسنا، نجفیان اظهار کرد: سیب زمینی، کشمش، خشکبار، لبنیات، سیر، مرغ، گیاهان دارویی، گوجه فرنگی و محصولات صنایع تبدیلی عمده اقلام صادراتی استان همدان بوده است.

 وی با بیان اینکه در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۱۸ هزارو ۷۱۴ تن محصول کشاورزی از استان همدان صادر شده بود، تصریح کرد: تعداد اقلام صادراتی در ۶ ماهه امسال افزایش یافته، اما از نظر ارزش دلاری ۲.۵ درصد کاهش یافته ضمن اینکه در سال ۹۶ در مجموع ۲۹۱ هزار و ۲۲۹ تن محصول به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از استان همدان صادر شده است.

نجفیان با تاکید بر اینکه صادرات به دو صورت خام و صنایع تبدیلی از گمرک و سایر گلوگاه‌های مرزی صورت می‌گیرد، یادآور شد: امسال ۷۴ قلم صادرات از استان همدان صورت گرفته که برخی به طور مستقیم از گمرک همدان بوده است.

 وی با تاکید بر اینکه ۴۲ قلم از صادرات صورت گرفته مختص تولیدات استان بوده است، عنوان کرد: برخی از کالا‌ها از سایر نقاط تهیه و از همدان صادر می‌شود.

رئیس اداره تنظیم بازار و توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: سیب زمینی ۴۵ درصد سهم وزنی صادرات استان را به خود اختصاص داده و از نظر ارزش دلاری با ۱۱.۳ درصد سهم بری در رتبه چهارم صادرات قرار دارد.

نجفیان با اشاره به اینکه کشمش ۹.۸ درصد از سهم وزنی صادرات استان را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: ۱۵.۹ درصد ارزش دلاری صادرات مربوط به کشمش بوده که رتبه دوم صادرات را به خود اختصاص داده است.

 نجفیان با اشاره به اینکه صادرات لبنیات در رتبه چهارم از نظر ارزش دلاری قرار دارد، افزود: لبنیات با ۱۰.۷ درصد سهم بری از ارزش دلاری صادرات در رتبه چهارم قرار دارد.

وی با بیان اینکه یک و دو دهم درصد از ارزش دلاری صادرات استان به سیر اختصاص دارد، اضافه کرد: گیاهان دارویی ۵.۸ درصد از ارزش دلاری صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره تنظیم بازار و توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه گوجه فرنگی ۱.۲ درصد از ارزش دلاری صادرات استان سهم دارد، ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت گوجه فرنگی صادرات گوجه فرنگی ممنوع شد، اما گوجه فرنگی گلخانه‌ای مشکلی برای صادرات ندارند.

 وی خاطرنشان کرد: گوجه فرنگی استان همدان بیشتر به کشور عراق صادر می‌شود و برخی از کشاورزان گوجه فرنگی و سیب زمینی را صادر می‌کنند که این موضوع یکی از معضلات بخش صادرات محصولات کشاورزی استان است.

 وی با اشاره به کشور‌های هدف صادرات محصولات کشاورزی استان همدان یادآور شد: سیب زمینی استان همدان به کشور‌های افغانستان، عراق، ترکمنستان، کشور‌های حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شد که از ۲۰ مهرماه امسال صادرات آن ممنوع شد.

 نجفیان اظهار کرد: کشمش به کشور‌های اوکراین، مجارستان و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس؛ خشکبار به اروپا و روسیه، لبنیات به عراق، سیر به ترکیه، افغانستان، گرجستان و گیاهان دارویی استان همدان به کشور پاکستان صادر می‌شود.

رئیس اداره تنظیم بازار و توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه بازاریابی یکی از مشکلات بازرگانان استان است به طوریکه به دنبال بازار‌های هدف جدید نیستند، تصریح کرد: روند برگشت پول صادرکنندگان و تجار با مشکل مواجه است که این یک معضل برای صادرکنندگان به شمار می‌رود همچنین برخی از تجارب کارت بازرگانی دیگران اقدام به صادرات می‌کنند که از دیگر مشکلات بحث صادرات محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه واردات کشاورزی مختلف استان همدان نیست بلکه کشوری بوده و بر اساس سهمیه استان‌ها را پشتیبانی می‌کنند، یادآور شد: در سال گذشته ۱۴۰۰ کیلوگرم گوشت از استرالیا وارد استان همدان شد که در دو منطقه توزیع صورت گرفت تا اینکه در سالجاری سهمیه استان همدان به هفته‌ای ۲۰ تن رسید که توزیع شهرستانی نیز صورت گرفت به طوریکه در مهرماه امسال از نهم تا بیست و هفتم ۴۰ تن و ۶۳۰ کیلوگرم گوشت قرمز وارداتی در استان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ تن از ابتدای امسال تاکنون گوشت قرمز در استان همدان توزیع شده است، افزود: شروع واردات از کشور استرالیا بوده و بعد از آن از روسیه، ارمنستان، گرجستان و مغولستان گوشت قرمز وارد استان شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار آرامش پیدا کرده است، عنوان کرد: حجم توزیع به حدی نیست که باعث کاهش قیمت دام شود از طرفی خروج دام قاچاق همچنان وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار