سیلاب اخیر در منطقه کن و سولقان اگرچه تبعات منفی زیادی داشت، اما موجب شد تا موضوع ساخت وسازهای غیر مجاز که پیش از این چند بار در کانون توجه گروه های مردم نهاد و شورایی ها قرار گرفته بود، بار دیگر خبرساز شود و زیر ذره بین برود. کسی چه می داند، شاید شاهد طرحی نو از دل این فاجعه باشیم.
کد خبر: ۶۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲ 27 July 2015
حالا در استانداری تهران کمیته ای تشکیل شده تا ظرف 2هفته آینده تکلیف همه ساخت و سازهای غیر مجاز درحریم رودخانه کن و سولقان را مشخص کند. از طرفی، برای 58 سازه غیر مجاز در حریم رودخانه کن که 11 رستوران هم جزو آنهاست، حکم تخریب صادر شده و بزودی حکم تخریب همه آنها اجرا می شود و مابقی نیز (که تعدادشان هم کم نیست) تا 14 روز آینده تعیین تکلیف شوند.

البته بنا به گفته مرتضی طلایی عضو شورای شهرتهران تعداد این واحدهای غیرمجاز که در 3 الی 4 طبقه برخلاف قانون ساخته شده اند، حدود 700 واحد مسکونی برآورد شده و جالب اینجاست که مسوول صدور پروانه در منطقه کن هم چندی پیش با قرار وثیقه ای که از سوی افراد محلی ارائه شده، آزاد شده است و به نظر می رسد حالا دیگر سازمان بازرسی و قوه قضائیه باید به این پرونده ورود پیدا کنند.

با این وجود فرماندار تهران هم با ارایه آماری درباره تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه کن می گوید: 80 واحد تاکنون تخریب شده و 100 پرونده هم در زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز در مراجع قضایی وجود دارد که برای 50 مورد حکم تخریب صادر شده و 50 پرونده دیگر هم در حال طی مراحل قضایی است.

فرهادی با اشاره به میزان خسارت های وارده به منطقه ادامه می دهد: بیشترین میزان خسارت در بخش جهاد کشاورزی بوده که 430 هکتار از باغ های منطقه بین 10 تا 100 درصد آسیب دیده اند که مجموع خسارت های وارده به این باغ ها 14 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است، البته در جریان این سیلاب 40 واحد مسکونی تخریب شده و 13 دستگاه خودرو هم از بین رفته است.

از طرفی اسماعیل نجار، رئیس مدیریت بحران کشور هم که سه روز پیش بازدیدی از این منطقه داشته و دیروز هم برای ارایه گزارش در شورای شهر حاضر شده بود در گفت و گو با ایران تاکید می کند که تعداد این ساخت و سازهای غیرمجاز (همچون بسیاری نقاط دیگر) به قدری زیاد است که اگرچه در گذشته اقدامات وسیعی از سوی وزارت کشور و استانداری انجام شده و دستگاه قضا نیز برای تعدادی از این ساخت و سازها حکم تخریب صادر کرده، اما باز هم تعداد زیادی از این تخلفات در گوشه به گوشه منطقه قابل مشاهده است.

نجار می گوید که این تخلفات متعلق به دیروز و امروز نیست و تاکنون نیز برای تعدادی از ویلاهای غیرمجاز که با هزینه های هنگفتی ساخته شده بودند، حکم تخریب اجرا شده است؛ اما باز هم حجم این تصرفات غیرقانونی بسیار گسترده است و وزارت نیرو که متولی حریم رودخانه هاست باید در این زمینه پیش قدم شود.

او با تاکید بر اینکه هنوز خسارت دقیق وارده در سیل کن و سولقان برآورد نشده، اما به هیچ کدام از این ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه، خسارتی تعلق نمی گیرد، می گوید: هم اکنون در حال برآورد خسارت های وارده به تاسیسات و اماکن دولتی و شخصی هستیم. اگرچه نجار از میزان خسارت وارده اظهار بی اطلاعی می کند، اما عیسی فرهادی، فرماندار تهران، با توجه به ارائه گزارش دستگاه ها، میزان خسارت را 34 میلیارد تومان اعلام می کند.

ارسال پرونده 52 رستوران غیرمجاز به کمیسیون ماده 100

براساس مصوبه مجلس هم اکنون یک بخش از حریم رودخانه کن و سولقان برعهده شهرداری تهران است و بخش دیگر آن که به سمت امام زاده داوود می رود برعهده فرمانداری تهران است. 

براین اساس، شهرداری تهران دست به کار شده و توانسته در حریم منطقه 5 و حاشیه رودخانه کن، تعدادی از این ساخت و سازهای غیرمجاز که 52 رستوران جزو آنهاست را شناسایی کند.

به گفته مهدی حق بدری، بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی، ۱۳۰۰ پلاک در حریم منطقه پنج کدگذاری شده و علاوه بر این، پرونده این ۵۲ رستوران غیرمجاز هم به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده است که برای 27 واحد، حکم تخریب صادر شده است.

البته آن طور که او توضیح می دهد به علت اعتراض 17 نفر از رستوران دارها به دیوان عدالت اداری، اکنون عملیات تخریب متوقف شده است و در صورتی که شورای تأمین مجوز اجرا بدهد، کار قلع و قمع از سر گرفته می شود. 

کریمی، معاون عمرانی استانداری تهران نیز در حالی در گفت و گو با ایران اذعان می کند که هیچ ارتباطی بین سیل اخیر و ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه وجود ندارد که رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران معتقد است، مهمترین علل تشدید بارندگی و در نهایت به وجود آمدن سیل در منطقه، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و کارگاه آزادراه تهران-شمال بوده است، چراکه این ساخت و سازها موجب شده تا آب رودخانه بشدت بالا بیاید و همین موضوع مشکلات زیادی را برای اهالی ایجاد کرده است.

با این حال کریمی با اشاره به تشکیل کمیته ای برای بررسی ساخت و سازهای مجاز و غیر مجاز در منطقه تاکید می کند که این کمیته تا دو هفته دیگر گزارش بررسی های خود را اعلام می کند، البته وجود ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه محرز است، اما هنوز معلوم نیست که این تخلفات در ناحیه شهرداری منطقه اتفاق افتاده یا در حریم فرمانداری و بخشداری!اگرچه ما پیش از بروز سیل هم کار تفکیک واحدهای مجاز و غیر مجاز را در دستور کار قرار داده بودیم و حالا به منطقه کن رسیده ایم. 

تندگویان، عضو شورای شهر هم در این زمینه با انتقاد از برخورد مقطعی با ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه کن و سولقان به ایران می گوید، پرونده این ساخت و سازهای غیر مجاز در کمیسیون ماده 100 مطرح بوده و حتی برای تعدادی از آنها حکم تخریب هم صادر شده، اما متاسفانه مالکان در مقابل اجرای حکم با همه قوا مقاومت می کنند و بیشتر این پرونده ها مثل پرونده پاساژ علاءالدین به دیوان عدالت اداری فرستاده شده و در نهایت رأی کمیسیون شکسته می شود که در این صورت کار از دست شورا و شهرداری خارج است و دستگاه قضا باید مداخله کند.

اگرچه قانون به صراحت می گوید«ساخت و ساز در حریم رودخانه ها تخلف است»، اما مهدی چمران رییس شورای شهر تاکید می کند، باید با همکاری مجلس قانونی تدوین شود تا بر اساس آن ساخت و ساز در حریم رودخانه ها جرم تلقی شود نه تخلف تا ضوابط قانونی سختگیرانه ای برای آنها وضع شود. 

البته به گفته سالاری دیگر عضو شورا می توان در قالب لایحه ای، این موضوع توسط کمیسیون شهرسازی و معماری شورا یا از طریق شورای عالی استان ها تهیه و به مجلس پیشنهاد شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار