به گزارش تابناک سمنان ، در حال حاضر ۱۶ فروشگاه زنجیره ای و هایپرمارکت در شهر سمنان مشغول فعالیت هستند. توجه به این نکته ضروری است که آیا شهر کم تراکم و نسبتا کوچک سمنان نیازی به این فروشگاه ها دارد ؟! مهمترین مساله ای که همواره ذهن افراد را درگیر می کند این است که آیا مردم کالای خود را با تخفیف واقعی خریداری می کنند ؟!!
کد خبر: ۶۷۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵ 25 October 2018
به گزارش تابناک سمنان ،خرید، یکی از لذت های وصف ناشدنی زندگی است. این لذت زمانی شیرین تر خواهد شد که بتوانیم از بین برند های مختلف کالا مورد نظر خود را انتخاب کنیم وتخفیف خوبی هم بگیریم.
درآمد های اندک خانواده ها در کنار نیاز روزافزون افراد این ضرورت را ایجاد می کند که فرد به دنبال فروشگاه های متفاوت با میزان تخفیف دهی بالا باشد‌.
در سال های اخیر با معرفی فروشگاه های مختلف زنجیره ای تا حدودی به حق انتخاب مشتریان احترام گذاشته شده و افراد را به سمت خرید بهتر و ارزان سوق داده است.
در حال حاضر ۱۶ فروشگاه زنجیره ای و هایپرمارکت در شهر سمنان مشغول فعالیت هستند. توجه به این نکته ضروری است که آیا شهر کم تراکم و نسبتا کوچک سمنان نیازی به این فروشگاه ها دارد ؟! مهمترین مساله ای که همواره ذهن افراد را درگیر می کند این است که آیا کالای خود را با تخفیف واقعی خریداری می کنند ؟!!
 
مرتضی ملکی مین باشی رزمگاه، دکترا بازاریابی به این پرسش ها پاسخ می دهد:
 
∆ خدمت به جامعه
 
فروشگاه های زنجیره ای در حوزه خدمات فعالیت می کنند و حلقه ارتباطی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند.
این فروشگاه ها کالاها را در حجم بالا از تولیدکننده خریداری می کنند و با استفاده از سیستم توزیع گسترده به دست مصرف کنندگان می رسانند. خرید مقادیر بالا از تولید کنندگان باعث دریافت تخفیف نسبتا خوبی از جانب آنها میشود و عرضه سریع و گسترده نیز موجب کاهش هزینه های مختلف همچون انبارداری میشود. در نتیجه کالا با تخفیف بالا به مردم عرضه میگردد.
 
∆ معامله براساس قیمت
 
اکثر کالاهای عرضه شده در این فروشگاه ها،  کالاهای مصرفی هستند و کالاهای خدماتی کمتر عرضه میشوند. معامله براساس قیمت است و چون خرید در حجم بالا و ارزان صورت می گیرد، ارزان هم فروخته میشود.
بسیاری از برند های مطرح دنیا به دلیل فروش بالای اینگونه فروشگاه ها و محبوبیت و مقبولیت آن هادر جامعه محصولات خود را در این فروشگاه حتی با دریافت سود کمتر عرضه میکنند.
 
∆ دوره گذار خرده فروش هاو نوپاها
 
همچون هر پدیده دیگری فروشگاه های زنجیره نیزتبعات مثبت و منفی دارند.
بعد مثبت این فروشگاه ها این است که مردم ارزان تر خرید می کنند و از تخفیفات واقعی برخوردار میشوند.
جنبه منفی آن نیز ورشکستگی فروشگاه های کوچک و خرده فروش ها است.
جنبه مثبت برای جامعه بیشتر از منفی است. مگر کسب وکار های کوچک چقدر شغل ایجاد می کنند؟!؟! اما از تخفیفات و خدمات فروشگاه های زنجیره همه جامعه بهره مند میشوند.
بسیاری از فروشگاه هایی که با عجله آمده اند و سرمایه گذاری کرده اند اگر نتوانند کیفیت را در کنار قیمت حفظ کنند به زودی ازبین خواهند رفت یا توسط فروشگاه های قدیمی و معتبرتر خریداری خواهند شد.
 
∆ بدون نظارت، دامپینگ است
 
دامپینگ یک خلاف و جرم بازاریابی است. شرکتی اقدام به عرضه محصولات زیر قیمت مرسوم بازار می کند. این امر لزوما به معنای ضرر نیست بلکه با حذف واسطه ها و خرید در حجم بالا ازتولیدکننده و عرضه مستقیم به بازار با بهره گیری از استراتژی قیمت پایین حاشیه سود خود را کم میکند. ضرری رخ نمیدهد اما حاشیه سود به طور مثال از ۱۵ درصد به ۲ درصد می رسد. این سود دو درصدی برای آنها بازهم به صرفه است زیرا خرید بالاو ارزان دارند و فروش زیاد.
در دنیا قوانینی وجود دارد که نظارت میکند بر عملکرد فروشگاه ها تا دامپینگ رخ ندهد. تا مادامی که تقاضا وجود داشته باشد عرضه هم صورت میگیرد با تدوین قوانین درست و نظارت کامل باید از بروز تخلف جلوگیری کرد.
 
∆ کیفیت را رعایت کنید
 
مرز بین کیفیت و عدم کیفیت در عرضه محصولات مصرفی بسیار باریک است. کیفیت هم در انتخاب و عرضه محصول به مشتریان و هم در برخورد با آن ها باید در نظر گرفته شود.
کیفیت در محصول و رفتارکارکنان فروشگاه ها باید رعایت شود تا بتوانند در جامعه سرپا بمانند.
 
∆ نکته آخر
 
شهر سمنان ظرفیت فعالیت این تعداد از فروشگاه های زنجیره ای را ندارد. باید فضای کسب و کار فراهم گردد و قانون گزار نظارت کاملی داشته باشد.
آشفتگی های قانونی سبب شده که بسیاری از افراد با لابی و رانت وارد شوند و تاسیس فروشگاه های زنجیره ای گسترش یابد.
 این فروشگاه ها خدمت خوبی به جامعه
ارائه میدهند اما باید به عملکرد آن ها نظارت شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
چقدر از این سخنان کارشناسانه مستفیض شدم
من بیست پیش باین فکر میکردم که در شهری مثل سمنان میشود با سه فروشگاه بزرگ تمام نیازمندیهای مردم را حتی با سرویس تحویل در منزل ارائه نمود اما بلافاصله با این دغدغه بزرگ مواجه شدم که پس تکلیف اینهمه افراد شاغل چه میشود الحمدا.. بمدد این کارشناسان خبره نهر بیکاران تبدیل به رودخانه شده وافتخار هم میکنند...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار