به گزارش تابناک سمنان ، توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی مرتعی و فرآوری این محصولات، راهکاری برای توانمند سازی جوامع محلی، بهبود معیشت و اشتغالزایی است. در زمان کنونی که کشور با برخی مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و شاید چرخ صنعت آن طور که مطلوب است، نمی چرخد عرصه های منابع طبیعی ثروتی خدادادی، در دسترس و گره گشا برای ایران است. گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های عرصه های منابع طبیعی است که استفاده از این آن به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی است و می تواند موجب رونق اقتصادی شود.
کد خبر: ۶۷۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ 31 October 2018
به گزارش تابناک سمنان ، توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی مرتعی و فرآوری این محصولات، راهکاری برای توانمند سازی جوامع محلی، بهبود معیشت و اشتغالزایی است.
در زمان کنونی که کشور با برخی مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و شاید چرخ صنعت آن طور که مطلوب است، نمی چرخد عرصه های منابع طبیعی ثروتی خدادادی، در دسترس و گره گشا برای ایران است.
گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های عرصه های منابع طبیعی است که استفاده از این آن به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی است و می تواند موجب رونق اقتصادی شود.
در شرایطی که خشکسالی و کاهش علوفه زندگی عشایر را با مشکلات مواجه کرده است، توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه های مرتعی راهکار بهبود معیشت آنان است.
جنبه دیگری که توسعه کشت گیاهان دارویی را توجیه می کند کم آب بر بودن و مقاوم به هوای خشک و نامساعد است. گیاهان دارویی می تواند به عنوان الگوی جدید کشت جایگزین گیاهان زیاد آب بر مدنظر قرار گیرد.
شت گیاهان دارویی در خشکسالی های اخیر بهترین راهبرد برای مدیریت منابع آبی و مقابله با خشکسالی و کم آبی است و استفاده از ظرفیت خدادادی عرصه های مرتعی کشور در گیاهان دارویی راهکار مقابله با کم آبی و خشکسالی محسوب می شود.
در توسعه کشت گیاهان دارویی باید 2 اصل مهم تامین بازار فروش و فرآوری این گیاهان به منظور افزایش ارزش افزوده مدنظر قرار گیرد.
تحقق این 2 راهبرد نیازمند تدوین سند راهبردی است و اکنون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال تدوین آن سند است اما آنچه اثرگذاری و درصد موفقیت این سند را افزایش می دهد نظارت بر اجرای صحیح و اصولی کار از قدم اول کاشت تا پایان یعنی صادرات است.
به گفته کارشناسان در زمان حاضر کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه خلیج فارس و هند خواهان گیاهان دارویی کشورمان هستند به طوری که در شش ماه ابتدایی امسال، 877 هزار و 632 کیلوگرم و در سال گذشته یک میلیون و 337 هزار و 699 کیلوگرم محصولات فرعی جنگلی و مرتعی به این کشورها صادر شده است.
به گفته کارشناسان هم اکنون در کشور از 400 هکتار اراضی مرتعی، گیاهان دارویی برداشت می شود.
قارچ ترافل، کتیرا خرمنی، آنغوزه تلخ و شیرین ، بوته گاو زبان و گل آن، باریجه، کاپاریس، آویشن و اسفناج وحشی از جمله گیاهان دارویی صادراتی کشور در زمان حاضر است.
کارشناسان همچنین گردش مال گیاهان دارویی در کشور را 70 هزار میلیارد ریال عنوان کرده اند که با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی این میزان افزایش خواهد یافت.
باریجه از جمله گیاهان دارویی با ارزش و ارز آور به کشور است که در زمان حاضر که این محصول تجاری سازی و فرآوری نشده و اکنون از بهره برداران هر کیلوگرم در حدود یک میلیون و 500 هزار ریال خریداری می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار