اختصاصی تابناک یزد؛
شرایط اقلیمی استان یزد با ایجاد بستری مطلوب برای کاشت گیاهان دارویی می تواند ضمن اشتغال آفرینی، ارزش افزوده چشمگیری را برای فعالان اقتصادی به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۶۷۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 03 November 2018

به گزارش تابناک یزد؛ آمار و ارقام تجارت جهانی در حوزه گیاهان دارویی حاکی از تجارت 100 میلیارد دلاری در این صنعت گیاهی است که بنابر پیش بینی های بانک جهانی این رقم تا سی سال آینده به بیش از 50 برابر خواهد رسید.

این آمار و ارقام وسوسه کننده می تواند صنعت و اقتصاد هر کشوری را دگرگون و از عرش به فرش برساند؛ ارزش افزوده ای که این روزها در کشور ما نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و فعالان اقتصادی بسیاری را به سمت و سوی خود کشانده است.

در نگاهی کلی بیش از هشت هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده است که حدود سه هزار گونه خواص دارویی دارد. طبق اعلام رئیس انجمن گیاهان دارویی، از این تعداد حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ گونه تولید می ‌شود یعنی گونه‌های دیگر به صورت خودرو در طبیعت یافت می‌ شوند.

اما در کشور ما حجم عمده‌ای از سطح زیر کشت گیاهان دارویی به محصولات معروفی، چون زعفران و گل محمدی اختصاص دارد درحالی که از بسیاری از دیگر گیاهان سودآور دارویی غفلت شده است.

این غفلت در استان کم آب یزد اما با آب و هوای منحصر به فرد و منابع معدنی مناسب کشت گیاهان متعدد دارویی محسوس تر است.

بنابر تجارب حاصل و اعلام کارشناسان تمامی مناطق استان به ویژه شهرستان های یزد، اشکذر، مهریز، خاتم، اردکان، ابرکوه و میبد ظرفیت پرورش گیاهان عدیده دارویی و صنعتی چون آنغوزه، اسفند، آویشن، زیره سیاه، آلاله، اسفرزه، افسنطین، بذرالبنج یزدی، بارهنگ، بادام شیرین، بادام تلخ، پنیرک خبازی، تاج ریزی، خرفه، شیرین بیان، خارشتر، مرزنجوش و هندوانه ابوجهل را دارا می باشند.

علاوه بر بازار استان یزد که خود به عنوان یکی از بزرگترین بازار مصرف این تولیدات گیاهی در کشور شناخته می شود؛ سراسر کشور ظرفیت فروش این محصول را دارا می باشند ضمن آنکه بخشی از این محصولات مانند زعفران، مرزنگوش، زیره سبز و گیاهان مرتعی به ‌مانند انغوزه نیز هم اکنون به کشورهای مختلفی در حال صادر شدن می باشد. رونق این صنعت گیاهی همچنان که از ارزش افزوده چشمگیری برخوردار است می تواند در عرصه اشتغال آفرینی نیز نقش به سزایی ایفا کند و با پرورش گیاهی کم آبخواه در استانی بی آب، ورق نوینی از تاریخ کارآفرینی را در این استان رقم بزند.

یدالله جواد‌پور مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه تولید وعرضه گیاهان دارویی در استان یزد به‌ صورت سنتی و بسته ‌بندی‌های ساده توسط فروشگاه‌ها و مغازه‌ها انجام می‌شود؛ از اشتغال آفرینی و درآمدزایی این صنعت گیاهی برای بیش از پنج هزار نفر از یزدی ها خبر داد.

جوادپور با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۵۰ تن گیاهان دارویی در استان یزد تولید می شود؛ بیان داشت: ارائه تسهیلات جهت کشت گیاهان دارویی، جایگزینی گیاهان کم آبخواه بجای گیاهان پر آبخواه از برنامه‌های آینده جهاد کشاورزی برای رشد تولید محصولات گیاهی دارویی است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به بحران آب یزد اظهار داشت: گیاهان کم آبخواه، مقاوم به شوری، خشکی و تنش سرمایی و پر محصول با طول دوره رشد کوتاه نظیر زعفران، کنجد، ارزن، زیره، سیر و گیاهان علوفه کم آبخواه که با آب زمستانه آبیاری می‌ شوند، متناسب با اقلیم یزد می باشند که با فعالیت درحوزه آنان می توان در حفظ منابع آبی کویر با هدف استفاده بهینه از امکانات، نهاده‌ ها و افزایش عملکرد در واحد سطح، کوشید.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به چالش کم آبی و شرایط بحرانی منابع آب‌های زیرزمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان وجود دارد. کشت و توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌ کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان دارد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار