مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده 7 قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران در نیمه اول آبان ماه و در مکان های مختلف این ذخیره گاه زیستکره خبر داد.
کد خبر: ۶۷۸۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 11 November 2018
به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان سمنان، عباسعلی دامنگیر گفت : در مورد اول مردم محلی و ساکنان بومی روستاهای موجود در ذخیره گاه زیستکره توران موفق به مشاهده گونه در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی که در حال تغذیه از یک میش بوده می گردند که متاسفانه قبل از عکسبرداری، این گونه ارزشمند جانوری از دید دوربین ها مخفی و متواری گردیده و مشاهده کنندگان فقط موفق می شوند از گونه شکار شده توسط یوزپلنگ، ثبت تصاویر نمایند.
در مورد بعدی مامورین اجرائی حوزه محیط بانی زمان آباد ، در محدوده منطقه حفاظت شده از مجموعه ذخیره گاه زیستکره توران و در یکی از بهترین زیستگاه‌های آهو در این منطقه، در حین انجام گشت و کنترل روزانه خود موفق به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی بر روی لاشه یک راس آهوی ماده تازه شکار شده می گردند، ولی این بار نیز یوزپلنگ مذکور با صدای موتورسیکلت و مامورین به سرعت از محل متواری می گردد و محیط بانان به دلیل وضعیت منطقه که شامل پوشش انبوهی از درختان تاغ می باشد، موفق به تهیه تصویر از آن نشده و از لاشه آهوی تازه شکار شده که فقط قسمتی از آن خورده شده بود ، تصویر تهیه می نمایند.
دامنگیر اضافه کرد: در مورد سوم یکی از همیاران محیط زیست و از اهالی کلاته تجور که با خودروی شخصی خود در حال تردد به سمت این کلاته بوده است ، موفق به مشاهده 4 قلاده یوزپلنگ گردیده که به دلیل آرام بودن یوزها توانسته است، به وسیله گوشی تلفن همراه خود از خانواده این گونه ارزشمند حیات وحش توران تصویر برداری نماید. به گفته ایشان پس از روئیت ، یوزپلنگ ها به آرامی از محل دور شده اند.
در مورد آخر، دوربین کارگذاشته شده بر روی یکی از چشمه های آب شرب حیات وحش منطقه در حوزه پارک ملی توران از یک قلاده یوزپلنگ آسیایی تصویر برداری نموده است.
دامنگیر ادامه داد: یکی از اتفاقات مثبت رخ داده در منطقه توران و در محدوده پارک ملی ، خریداری تمامی حقوق سامانه های عرفی محدوده پارک می باشد که برای اولین بار در سال جاری محدوده پارک ملی توران از وجود دام خالی گردیده و این مهم موجبات آرامش بیشتر حیات وحش منطقه را فراهم آورده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در پایان گفت: در سال جاری در مجموع تعداد 21 قلاده یوزپلنگ آسیایی در این ذخیره گاه بزرگ زیستکره کشور، مشاهده گردیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار