«بازی محیطی» یک مدل تور گردشگری است که برای نخستین بار در ایران در بافت تاریخی شیرازبا عنوان « راز سنگ سیاه» اجرا می‌شود.
کد خبر: ۶۷۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 13 November 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اتاق فرار یا escape room نوعی بازی است که آنچه در محیط رایانه‌ای و فضای مجازی دیده می‌شود، شبیه‌سازی شده و فرد می‌تواند آن را به صورت واقعی تجربه کند. این نوع بازی با معما همراه است.

مهم‌ترین مزیت ایده اتاق‌های فرار تقویت مهارت‌های کارگروهی، مهارت‌های فکری، اطلاعات عمومی، دقت و توجه و خلاقیت است. ایده اولیه این بازی به سال 2007 و کشور ژاپن بازمی‌گردد و اکنون در سراسر جهان و برخی از شهرهای ایران اتاق فرارهایی وجود دارد.

برای نخستین بار قرار است که این اتاق فرار با عنوان بازی‌های محیطی در محیط و بافت شهری اجرا و به عنوان یک رویداد نوین گردشگری در نظرگرفته شود. این اقدام به همت مجموعه گردشگری شهرداری شیراز روز سه‌شنبه 22 آبان ماه در محله سنگ سیاه اجرا می‌شود.

بازی‌های محیطی بخشی از مجموعه بازی‌های اتاق فرار (escape room) است که با یک داستان معماگونه در محله تاریخی سنگ سیاه به صورت ثابت اجرا می‌شود. داستان به گونه‌ای است که ضمن معرفی محله کمک می‌کند تا هیجان و تنوع یک مدل تور گردشگری بیشتر شود.

علی نیری، مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح این بازی و نقش آن در رونق گردشگری پرداخته است. مشروح گفت‌وگو با وی در زیر می‌آید.

تسنیم: درباره این بازی محیطی بیشتر توضیح دهید و اینکه چه ارتباطی با گردشگری دارد؟

نیری: گردشگری صنعتی است که هم به لحاظ محتوا و هم بازاریابی هر روز رشد می‌کند. هر کدام از کشورها و شهرهایی که در این زمینه خلاق‌تر باشند و از ظرفیت‌هایشان بیشتر استفاده کنند، می‌توانند سهم بیشتری از بازار داشته باشند. خلاقیت یکی از ارکان اساسی گردشگری است که باید به آن توجه شود در صورتی که در کشور و شیراز خلاقیتی در رویدادهای گردشگری دیده نمی‌شود.

بازی محیطی اسمش بازی است اما در واقع یک مدل تور گردشگری است که ضمن اینکه افراد در یک محیط گردش می‌کنند معماهای آن منطقه و بافت را که برگرفته از آداب و رسوم، آئین‌هاو معماری است، حل می‌کنند. اماکن گردشگری، گذرگاه‌ها، محلات و اتفاقاتی که در آن محدوده رخ داده می‌تواند در این بازی به کار گرفته شود.

تسنیم: این مدل تور گردشگری چه ویژگی‌های نسبت به دیگر روش‌ها دارد؟

نیری: راه‌های زیادی برای توسعه گردشگری و احیای محلات تاریخی داریم. یک راهش این است که از طریق فضاهای سمعی و بصری آموزش و آگاهی دهیم. یک راه این است که سرمایه‌گذاران را دعوت و تشویق به سرمایه‌گذاری کنیم. یک راه هم این است که شهرداری خود وارد پروسه سرمایه‌گذاری شود که همه آنها پر هزینه است.

بازی محیطی با کمترین هزینه و با مشارکت مردم امکان گردشگری در بافت تاریخی را فراهم می‌کند. علاوه بر آن یک رویداد ثابت است که مردم می‌توانند در 2 تا 4 ساعت با بافت محله سنگ سیاه آشنا شوند که سراسر هیجان، دانش و دانایی است. مردم با محله و بافت تاریخی آن، برخی از رویدادهایی که در خانه‌های تاریخی رخ داده است، آشنا می‌شوند. مسئله تفکر و پیاده‌محوری هم در این بازی در نظر گرفته شده است.

نکته دیگری که اتفاق می‌افتد، مشارکت مردم است چراکه مردم هستند که با حضورشان امنیت را برقرار و کمک می‌کنند که این رویداد جان بگیرد. یکی از ضعف‌هایی که همواره در بافت‌های تاریخی وجود دارد، این است زندگی در آنها جریان ندارد. یکی از امتیازات این رویداد حضور مردم و تقویت جریان زندگی در بافت است.

تسنیم: درباره اجرای این رویداد نیز توضیح دهید.

نیری: این کار با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود. در حال حاضر روزهای پنج شنبه و جمعه از ساعت 13 تا 16 برای اجرای برنامه در نظر گرفته شده است. بعد از مساعد شدن آب و هوا روزها و ساعات آن افزایش پیدا می‌کند.

سنگ سیاه یک پایلوت قوی برای اجرای این رویداد است چراکه در همین منطقه چندین محله و بازارچه مثل بازارچه ارامنه یا مجموعه سیبویه قرار دارد که در این رویداد پوشش داده می‌شود. سناریویی که برای بافت تاریخی و محله سنگ سیاه در نظر گرفته شده آداب و رسوم، معماری و هنر است.

سناریوهایی که برای این رویداد در نظر گرفته شده، هر 2 ماه تغییر می‌کند اما جذابیت این رویداد این است که تمام گردشگران و مردم شیراز را در برمی‌گیرد و محدودیتی برای شرکت در آن وجود ندارد.مردم برای اینکه در این رویداد یا این مدل تور شرکت کنند، نیاز است که اطلاعاتی درباره بافت داشته باشند به همین دلیل ناخودآگاه مردم تلاش می‌کنند که درباره بافت‌های تاریخی مثل سنگ سیاه بیشتر بدانند.

تسنیم: فرمودید که این رویداد یک مدل تور گردشگری است، آیا تاثیری هم در گردشگری خارجی به طور ویژه دارد؟

نیری: بله. این مدل تور در دنیا یکی از ظرفیت‌های بزرگ است، خیلی از آن استفاده می‌شود و جاذبه خیلی جذابی است. گردشگران خارجی اگر شهری این امکان گردشگری را داشته باشد، به عنوان یک مزیت در نظر می‌گیرند و تلاش می‌کنند که ماندگاری خود را در آن شهر افزایش دهند.

شیراز نخستین شهر در ایران است که این رویداد را با یک سناریوی خوب اجرا می‌کند که می‌تواند به افزایش ماندگاری گردشگر کمک کند. این مدل تور نصف روز یک گردشگر را به خود اختصاص می‌دهد که در کنار اماکن مذهبی و تاریخی به افزایش ماندگاری گردشگر خارجی منجر می‌شود.

این رویداد اگر با همکاری مردم و دیگر دستگاه‌ها به دیگر نقاط تسری پیدا کند می‌تواند یک جاذبه نوین در شهر شیراز باشد.

تسنیم: غیر از سنگ سیاه این رویداد در کدام نقاط دیگر شیراز برگزار می‌شود؟

نیری: برنامه بعدی این است که باغات قصردشت را پوشش دهیم و از ظرفیت گردشگری طبیعی آنجا استفاده شود. همچنین مجموعه دراک را با محتوای طبیعت‌گردی اضافه می‌کنیم. محور باغات قصردشت و مجموعه دراک پوشش طبیعت است.

بخش دیگر این اتفاق ویژه مساجد و حتی رخدادهای مربوط به انقلاب اسلامی در شیراز است که تلاش می‌کنیم با عنوان گردشگری انقلاب جان دوباره به شهر شیراز بدهیم. بسیاری از ظرفیت‌ها مهجور مانده باید ضمن آموزش و آگاهی دادن به مردم به عنوان یک فرصت نوین گردشگری از آنها استفاده کرد.

بخش دیگر محدوده‌های ادبی و آرامگاه‌ها است. به جرات می‌توانم بگویم که این رویداد یک پکیج کامل است که هر سال می‌تواند چند ایپزود داشته باشد و به یکی از کم‌نظیرترین رویدادهای ثابت ایران در حوزه گردشگری باشد.

تسنیم: این بازی محیطی با آنچه به عنوان اتاق فرار مطرح می‌شود و وجود دارد، چه تفاوتی دارد؟

نیری: بازی‌هایی که تحت عنوان اتاق فرار اجرا می‌شود، در ساختمان‌ها و فضاهای محدود و سربسته است اما رویداد بازی محیطی به بافت و بستر شهر منتقل شده که یک نوع نوآوری نیز محسوب می‌شود چراکه تاکنون سابقه نداشته در یک محیط باز اجرا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار