۱۶ سال است که در حوزه کتاب فعالیت میکنم. ماجرای کتاب خواندن ما ایرانی ها مشخص است و نیازی به گفتن ندارد. همیشه یک قشر کوچک و خاص جامعه که عموما علاقمندی به کتاب در آن ها ریشه خانوادگی دارد به سراغ کتاب می آیند. اوضاع امروز پیچیده تر از آن است که بگوییم جامعه مدرن و تکه خوانی های فضای مجازی مانع آن شده است که مردم سراغ کتاب نیایند، شاید افسردگی یا حال بد مردم جایی برای کتاب باقی نگذاشته است.
کد خبر: ۶۸۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ 26 November 2018
همیشه کتاب های خوانده شده حجم بیشتری نسبت به کتاب های خوانده نشده دارند. عشق، ترس، نفرت، امید، اشک، لبخند و تمام احساسات و عقایدمان را در لابلای صفحات کتاب جا میگذاریم. کتاب ها حامل ما هستند در درون خود.
اما امروز در آشفته بازار زندگیمان حال هیچی خوب نیست. حال
همیشه کتاب های خوانده شده حجم بیشتری نسبت به کتاب های خوانده نشده دارند. عشق، ترس، نفرت، امید، اشک، لبخند و تمام احساسات و عقایدمان را در لابلای صفحات کتاب جا میگذاریم. کتاب ها حامل ما هستند در درون خود.
اما امروز در آشفته بازار زندگیمان حال هیچی خوب نیست. حال طبیعت، حال آب، حال دریا، حال کتاب، حال خودمان.
کتاب همیشه نقشه راه زندگی و یار مهربان  بود. اما امروز نقشه زندگی اوضاعش سامانی ندارد و یار مهربانمان امیدی به ما ندارد.
کتابفروشی از یارمهربان تنها می گوید:
 
 
∆تنها قشر خاصی از جامعه طرفدار کتاب اند
 
۱۶ سال است که در حوزه کتاب فعالیت میکنم. ماجرای کتاب خواندن ما ایرانی ها مشخص است و نیازی به گفتن ندارد. همیشه یک قشر کوچک و خاص جامعه که عموما علاقمندی به کتاب در آن ها ریشه خانوادگی دارد به سراغ کتاب می آیند.
اوضاع امروز پیچیده تر از آن است که بگوییم جامعه مدرن و تکه خوانی های فضای مجازی مانع آن شده است که مردم سراغ کتاب نیایند، شاید افسردگی یا حال بد مردم جایی برای کتاب باقی نگذاشته است.
 
 
∆کتاب های بی کیفیت!
 
یکی از بزرگترین مساله این است که کیفیت کتاب به شدت کاهش یافته است.کتاب سازی به وفور توسط نویسندگان مختلف حتی نویسندگان و ناشران به نام صورت می گیرد.
زمانیکه سینما به اکران فیلم های سطحی می پردازد، نشان دهنده آن است که مخاطبان به شدت سطحی شده اند و حوصله خواندن کتاب های جدی را ندارند. مخاطبان امروز فقط به دنبال جریان های روشنفکری و تب های مختلف می روند.
سطح مطالعه مردم پایین است و همان چند کتابی هم که میخوانند کتاب های جریانی مثل ملت عشق است که در بوق و کرنا شده اند، مسلما ناشر به سراغ چاپ آثاری می رود که بازار خواهان آن است به جای آنکه کتابی با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه چاپ کند و دوسال به دنبال فروش آن باشد.
 
 
∆چهل سال است که ....
 
در کنار آثار پر افتخار ادبیات کهن که جایگاه خود را دارد، در ادبیات مثل هر حوزه دیگری از دنیا عقبیم.
امروز همه به دنبال ادبیات خارجی هستند چون نتوانسته ایم خروجی خوبی داشته باشیم خصوصا در چهل سال اخیر.
آموزش نامطلوب و ناکافی باعث شده است که نویسندگان توانمندی نداشته باشیم. حتی در حوزه کودک تنها چند داستان نویس مطرح داریم و بسیاری از کتاب های موجود در بازار ترجمه است.
ترجمه مسلما خیلی راحت تر از خلق اثر است.
 
 
∆جهل مرکب نویسندگی
 
هر کس دلنوشته ای می نویسد، گمان می کند که نویسنده شده و باید کتاب چاپ کند. افسوس که به راحتی با صرف هزینه بدون هیچ نظارت درستی کتاب هم چاپ می کند.
به جرات میتوان گفت که ۵۰ تا ۶۰کتاب های موجود در بازار کتاب های بدرد نخوری هستند که ارزش یک بار خواندن هم ندارند.
 
 
∆کتاب خواندن با کتاب خریدن فرق دارد
 
خیلی از افراد صرفا برای سرگرمی و فرار از روزمرگی کتاب میخرند و میخوانند‌. عده ای هم برای ژست روشنفکری کتاب می خرند، این افراد هرگز کتاب خوان نیستند.
کتاب خوان فردی است که با خواندن کتاب مسیر زندگی را پیدا کند.شاید تنها ۱۰_۱۵ کتاب بخواند اما از همه آن ها برای بهتر زندگی کردن استفاده کند.
کتاب خوان ها یک گروه خیلی خیلی خیلی کم هستند که روز به روز تعدادشان کم میشود.
 
 
∆سخن آخر
 
دغدغه های اقتصادی تاثیر چشمگیری در توجه به کتاب ندارد. در سال های مختلف با وجود اوضاع مناسب اقتصادی هرگز اولویت مردم کتاب نبود.
زمانی فکر میکردیم که کتاب خواندن حال آدم را خوب میکند ولی این روزها کتاب خواندن هم هیچ تاثیری در حال بد ما ندارد.
آموزش در خانواده و مدرسه تنها میتواند کتاب را برایمان پررنگ کند. اگر از امروز هم شروع کنیم بازهم میتوان امیدوار بود تا سال های آینده اوضاع بهتری داشته باشیم.
اگر دیر بجنبیم جامعه آینده آدم هایی هستند که حالشان بد است، کتاب هایی که حالشان بد است و روزگاری بد است.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار