کد خبر: ۶۸۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹ 26 November 2018
به گزارش تابناک سمنان ، ششم شهریور ماه سال ١٣٩٢ سیدتقی نوربخش با حکم علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان شانزدهمین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انتخاب شد.
افزایش حدود ١١٠ درصدی دریافتی مستمری بگیران و بازنشسته، اقدامات و پیگیری های جدی برای پرداخت به روز بدهی های دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره رکود اقتصادی، بخشودگی جرائم بیمه ‌ای کارفرمایان خوش ‌حساب و اجرای بند «و» ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما، گوشه ای از خدمات بیمه ای نوربخش در این پنج سال است.
همچنین در بخش درمانی، اجرای طرح نظام ارجاع و حذف دفترچه های درمانی در بیمارستان های ملکی، تدوین سطح ‌بندی خدمات درمانی، بسترسازی به منظور عملیاتی کردن طرح گردشگری درمانی در ١٥ بیمارستان منتخب سازمان تامین اجتماعی، اجرای طرح هتلینگ و بازسازی و نوسازی اورژانس های بیمارستان ها، افزایش تخت های بیمارستانی به ویژه تخت های مراقبت ویژه و توسعه خدمات درمانی در مناطق محروم و دورافتاده از خدمات ارزنده نوربخش در مدت فعالیت خود در سازمان تامین اجتماعی بود.
یکی از نکات مثبت در دوره مسئولیت نوربخش این بود که چون خود به مدت ٢٥ سال در سازمان تامین اجتماعی در پست های مختلف حضور داشت، این موضوع باعث شد که شناخت کاملی از خدمات و مشکلات موجود سازمان داشته باشد و همین امر وی را در ارائه خدمت به بیمه شدگان و مستمری بگیران یاری می کرد.
همچنین برای تسهیل و تسریع ارائه خدمات، کاهش هزینه‌ ها و افزایش رضایتمندی بیمه‌شدگان و سایر ذینفعان و مخاطبان، در پنج ساله خدمت، نوربخش گام ‌هایی ارزشمند در زمینه گسترش بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات غیرحضوری بیمه‌ای برداشت. نمونه آن ارسال و پرداخت اینترنتی فهرست حق بیمه توسط کارفرمایان، ارسال و پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری به ‌صورت غیرحضوری، تشکیل پرونده الکترونیک بیمه‌ای برای هر بیمه ‌شده، بازرسی بیمه‌ای الکترونیک، ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی و نام نویسی متمرکز( ایجاد شعب ملی) بوده است.
تکمیل طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیک، تکمیل و بهبود سامانه متمرکز بررسی و اطلاع‌رسانی سوابق تامین‌ اجتماعی (کارکرد و دستمزد)، پیاده‌سازی و بهره برداری از اپلیکیشن تلفن همراه «تأمین اجتماعی من» برای ارائه خدمات غیرحضوری، توسعه پرونده الکترونیک بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، راه ‌اندازی سامانه تعهدات کوتاه مدت، اختصاص شماره انحصاری تامین‌اجتماعی به هر یک از بیمه‌شدگان و ایجاد سامانه متمرکز پرداخت مستمری‌ها از دیگر خدمات ارزشمند دوره پنج ساله نوربخش است.
همچنین در راستای کمک به حفظ معیشت بازنشستگان، سازمان تأمین اجتماعی در مدت پنج ساله خدمت وی با حمایت ویژه دولت، حقوق بازنشستگان را در هر سال بیشتر از تورم سالیانه، افزایش داد. حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال های ٩٢ تا ٩٧ به ترتیب ٢٥، ٢٥، ١٧، ١٤، ١٤،٥و ١٩،٥ درصد افزایش یافته است.
اجرای بند «و» ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما از دیگر اقدامات نوربخش در سازمان تامین اجتماعی بود که بر اساس آئین ‌نامه اجرایی بند «و» ماده (٨٠) قانون برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه، کارفرمایان کارگاه‌ های خصوصی و تعاونی که پس از اعلام نیاز به ادارات کار و اموراجتماعی، نیروی کار جدید را علاوه بر نیروی کار موجود به کار گمارند، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (٢٨) قانون تأمین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار خواهند شد.
بیمه ٨٢ هزار نفر از اتباع خارجی در کشور، بیمه پردازی ٣٠ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور و پرداخت مستمری به ٨٢ هزار هموطنان خارج از کشور و همچنین بیمه ١٥٢ هزار نفر از زنان خانه دار از دیگر اقدامات بیمه در این دوره پنج ساله است.
در زمان تصدی نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در راستای افزایش کارایی سیستم‌ها و کمک به کاهش فرایندهای اداری، از سال ٩٦ در تمام مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین ‌اجتماعی، دفترچه‌ های درمانی حذف شد و از سامانه نسخه الکترونیک برای تولید نسخه و ارائه سایر خدمات استفاده می ‌شود. از زمان اجرای این طرح تاکنون بیش از ٩٠ میلیون نسخه الکترونیکی در این سامانه تولید شد.
سازمان تامین ‌اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی به بیمه ‌شدگان، اکنون بیش از ٣٧٠ مرکز درمانی و ٨٠ بیمارستان در سراسر کشور در اختیار دارد که به بیمه‌شدگان خدمات درمانی رایگان ارائه می‌کنند. در زمان نوربخش به عنوان مدیرعامل این سازمان، شاهد توسعه مراکز درمانی بودیم به گونه ای که ٨٢٤ تخت عادی،١٤٠ تخت ویژه، هشت بیمارستان و ١٥ درمانگاه جدید به ظرفیت‌های درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شد.
همچنین برای ١٨ درمانگاه قدیمی این سازمان نیز ساختمان‌های جدید احداث شد. در توسعه و ارتقای خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، مناطق محروم در اولویت قرار گرفت و بیمارستان‌های امام رضا(ع) قم، ١٠٠ تختخوابی ماهشهر، نبی‌اکرم (ص) عسلویه، هامون زابل، حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند (میلاد٣)، شهدای زاگرس ایلام (میلاد ٤) و امیرکبیر اهواز (میلاد٥) در این دوره به بهره ‌برداری رسید.
علاوه بر این ساختمان‌های جدیدی برای بیمارستان پیامبر اعظم(ص) کرمان (میلاد٢) و آیت ‌الله کاشانی تهران احداث و جایگزین ساختمان فرسوده سابق شده است. همچنین بیمارستان ٣٦ تختخوابی خوی نیز در مرحله افتتاح است و ساختمان جدید بیمارستان شهید فیاض بخش در منطقه خلیج تهران در دست احداث است. ارتقای هتلینگ بیمارستان ها و مراکز درمانی ملکی این سازمان نیز با هدف رضایتمندی بیمه شدگان انجام شده است.
مشارکت در اجرای طرح تحول سلامت که از اردیبهشت سال ١٣٩٣ در کشور آغاز شد از دیگر دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در این مدت بود، سازمان تأمین اجتماعی به مدیرعاملی سیدتقی نوربخش نیز در این طرح نقشی مهم داشته است. به گونه ای که بر اساس آمارها حدود ٧٨ درصد هزینه های این طرح را سازمان تامین اجتماعی و دیگر سازمان های بیمه گر پرداخت می کند.
یکی دیگر از خدمات بسیار ارزنده نوربخش در مدت فعالیتش توجه ویژه و پیگیری مستمر پرداخت مطالبات داروخانه ها و مراکز درمانی بود که در پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد از تمام ظرفیت ها و امکانات استفاده می کرد.
وی اعتقاد داشت؛ سازمان تأمین اجتماعی به عنوان جزئی از نظام سلامت موظف است به عنوان یک کنشگر فعال با سایر اجزای نظام سلامت و از جمله وزارت بهداشت نهایت همکاری و هماهنگی را داشته باشد. به همین منظور برای پرداخت مطالبات دانشگاه ها سازوکاری طراحی شد تا پس از دریافت اسناد پزشکی بیمارستان ها ٦٠ درصد مطالبات مربوطه پرداخت و ٤٠ درصد باقی مانده نیز در مدت یک ماه و پس از بررسی اسناد ارائه شده تسویه شود.
اقدام دیگر نوربخش در مدت پنج سال خدمت، تلاش برای افزایش حقوق زمان بازنشستگی رانندگان بود؛ به گونه ای که با اقدامی که در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است، دستمزد مبنای کسر حق بیمه رانندگان برون شهری از ١,٣ حداقل دستمزد به ١.٥ و در مورد رانندگان دورن شهری از ١.١ به ١.٣ افزایش یافت.
در مجموع ٩٥٠ هزار نفر راننده با مشارکت سازمان هدفمندسازی یارانه ها تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند و مقرر شده است که ١٣ و نیم درصد حق بیمه تأمین اجتماعی توسط رانندگان و ١٣ و نیم درصد دیگر از محل منابع هدفمندی یارانه ها پرداخت شود.
شفاف سازی خدمات اقتصادی در شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین ‌اجتماعی(شستا) به منظور حفظ و ارتقای ارزش سرمایه و اندوخته کارگران از دیگر برنامه های موثری بود که در دوره خدمت پنج ساله نوربخش انجام شد؛ زیرا ٢٨٤ شرکت در قالب ٩ هلدینگ متعلق به این سازمان تحت پوشش این شرکت هستند و شستا حدود ٤٥ طرح اقتصادی بزرگ در دست اقدام دارد.
اصلاح ساختار بنگاهداری با هدف پرهیز از رقابت با بخش خصوصی، خروج از بنگاه ‌های کوچک‌ مقیاس، خارج شدن از بنگاه ‌های خارج از استراتژی شرکت و چابک‌ سازی ساختار در راستای بهینه‌ سازی سرمایه ها و حفظ ارزش ذخایر کارگران از رویکردهای مورد توجه در شستا است.
همچنین برای شفاف سازی درباره میزان سود شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، نوربخش اقدامات جدی انجام داد و میزان سوددهی این شرکت بر اساس صورت مالی، اعلام شد. اکنون، چون شستا در بازار بورس قرار دارد، آمار و اطلاعات مالی آن، کاملا مشخص است.
همچنین اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی(ایسا)، در دوره کاری پنج ساله مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ١٩ طرح شرکت کننده سازمان تامین اجتماعی ایران در آخرین اجلاس منطقه ای این اتحادیه در مهرماه امسال، چهار طرح این سازمان را شایسته اعطای تقدیرنامه و ١٥ طرح را واجد شرایط اعطای گواهینامه تایید تجربه موفق برگزید.
خدمات بیمه ‌‌‌‌‌ای الکترونیک؛ پذیرش الکترونیکی بیماران، ارائه خدمات سیار از طریق تلفن همراه و همچنین جایگزینی نسخ الکترونیک و حذف دفترچه‌‌‌ های درمانی کاغذی چهار طرح این سازمان بودند که در این نشست منطقه ای در مالزی برگزیده و تقدیر شد.
همچنین نوربخش در حوزه اقتصادی و فرهنگی اقدامات خوبی را انجام داد که از جمله آن می توان به اعزام بازنشستگان و مستمری بگیران به تعداد حدود ٤٠ هزار نفر به سفر مشهد مقدس و عتبات عالیات و اجرای ٣٢ پروژه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد، البته تدوین برنامه راهبردی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی برای اولین بار با تاکید مرحوم نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاد و اکنون بیشتر شرکت ‌های تحت پوشش این سازمان دارای برنامه راهبردی و پروژه اقتصاد مقاومتی هستند.
همچنین پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه نفت بندرعباس در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در دوره مدیریت نوربخش اجرا شد که موجب جلوگیری از صدور نفت و تبدیل آن به روزانه سه تا سه و نیم میلیون لیتر بنزین می‌ شود. تولید ٦٠ قلم دارو و مواد اولیه مورد نیاز کشور که برای اولین بار در کشور تولید شده از دیگر فعالیت ‌های نوربخش در حوزه اقتصادی سازمان تامین اجتماعی بود که با صرفه جویی سالانه ٨٨ میلیون دلار، ارزش تولید آنها بیش از ٣٠٥ میلیارد تومان است.
اگرچه نوربخش به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در طول دوران پنج ساله خود خدمات گسترده و صادقانه ای را به بیمه شدگان و مستمری بگیران ارائه داد اما پیش از این نیز در حوزه تامین اجتماعی فعالیت های مستمری داشته است به گونه ای که راه اندازی بیمارستان میلاد تهران به عنوان یکی از خدمات ارزشمند وی بوده است.
سیدتقی نوربخش متولد ١٣٣٩ شهرستان قائن از سال ١٣٩٢ تا ٢٤ آبان ١٣٩٧ سکان این سازمان را به عهده داشت، البته وی پیشتر عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در سال های ٧٦ تا ٨٠ هم بوده است. همچنین قائم مقامی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سال های ٨٢ تا ٨٤ و ریاست انجمن جراحان ارتوپدی ایران از دیگر مسئولیت های اجرایی وی بوده است.
اخذ درجه دکترای پزشکی عمومی ١٣٦٨ دانشگاه تهران، اخذ درجه دکترای تخصصی پزشکی در رشته جراحی ارتوپدی در سال ١٣٧٢ دانشگاه تهران، دبیر ستاد جنگ و جهاد دانشگاه تهران ١٣٦٣ تا ١٣٧٦، مسئول جهاد دانشگاهی ١٣٦٩ تا ١٣٧٢، مدیر گروه ارتوپدی دانشکده پزشکی علی بن ابیطالب یزد، مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان یزد ١٣٧٤ تا ١٣٧٦، عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ١٣٧٦ تا ١٣٨٠، مدیر نمونه ملی در سال ١٣٨٠، عضو منتخب شورای عالی نظام پزشکی (سه دوره) ١٣٧٩ تا ١٣٩١، قائم مقام رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ١٣٨٢ تا ١٣٨٤ و رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران از دیگر مسئولیت های نوربخش بود.
در تاریخ ٢٤ آبان ١٣٩٧ نوربخش به همراه عبدالرحمن تاج ‌الدین خوزانی معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی در جریان سفر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به استان گلستان در تقاطعی واقع در محور کردکوی - گرگان دچار سانحه رانندگی شد و بعد از انتقال به بیمارستان درگذشت.
سازمان تأمین‌‌اجتماعی، با پیشینه بیش از ٦٠ سال خدمت، مهمترین متولی بخش بیمه‌ های اجتماعی و درمانی نظام کلان رفاه و تأمین ‌‌اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می ‌شود. این سازمان یکی از بزرگترین نهادهای بیمه ‌ای در منطقه است که با احتساب افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان و مستمری بگیران اصلی از این سازمان، می‌توان گفت از هر ٢ ایرانی، یک نفر از خدمات متنوع این سازمان بهره‌مند است.
از نظر ارائه خدمات بیمه ‌اجتماعی، سازمان تامین‌اجتماعی رتبه اول را در کشور دارد و از منظر خدمات بیمه درمان، اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده خدمات درمانی در کشور است. سازمان تامین ‌اجتماعی بیش از ٤٢ میلیون نفر از جمعیت کشور ایران، معادل نیمی از جمعیت را تحت پوشش دارد که از این تعداد ١٤ میلیون نفر بیمه‌ شدگان اصلی و ٣،٥ میلیون مستمری ‌بگیران اصلی از سازمان و مابقی افراد تحت تکفل آنان هستند.
تکیه‌ گاه اصلی این سازمان مشارکت سه‌ جانبه کارفرمایان، بیمه ‌شدگان و دولت در عرصه ‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری کلان و تامین منابع مالی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار