رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان:
به گزارش تابناک سمنان ، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان از اجرای طرح کپه کاری در سطح ۵۰ هکتار از مراتع دانگاه اگره در شمال غربی این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای حفظ مراتع موجود صورت گرفته است.
کد خبر: ۶۸۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶ 27 November 2018
به گزارش تابناک سمنان ، علی اکبر عباسی راد در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه کپه کاری در سطح ۵۰ هکتار از مراتع دانگاه اگره دامغان اجرا شد، ابراز داشت: این طرح با همیاری و مشارکت مردم محلی و گروه همیار طبیعت گردشگری و ورزشی مهر نگار دامغان با اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا شده است.
وی اضافه کرد: عرصه مراتع، به عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی، تامین کننده معیشت قابل توجهی از کشاورزان و دامداران به طور مستقیم و غیر مستقیم است.
ضرورت اصلاح مدیریت مراتع
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان ضمن بیان اینکه افزایش جمعیت در کشور به ویژه طی سه دهه اخیر باعث فشار فزاینده بر منابع  طبیعی موجود شده است، ابراز داشت: به منظور جلوگیری از آسیب و تخریب به عرصه های طبیعی اجرای اصلاح و مدیریت مراتع ضروری است.
عباسی راد در ادامه تصریح کرد: کپه کاری یکی از روش های بذرکاری است که در آن بذر نباتات مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفرشده قرارگرفته و سپس با خاک پوشیده می‌شود و تا بتوانند از نزولات آسمانی برای جوانه زدن و نیز ادامه رشد حداکثر استفاده را داشته باشد.
وی کاشت گونه‌های سازگار با شرایط منطقه را یکی از عوامل مهم موفقیت در این روش برشمرد و اضافه کرد: گونه های ماشک، سکاله، اسپرس و درمنه دشتی از مهم‌ترین گونه های مورد استفاده برای اصلاح مرتع دانگاه اگره محسوب می‌شود.
عرصه‌های کشت شده حفاظت می‌شود
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان ابراز داشت: استفاده از گونه‌های باارزش بومی و تامین بذر آن از پایه‌های محلی ضمن کمک به کاهش هزینه‌های اجرا و وابستگی به بذرهای خارجی، درصد موفقیت اجرای طرح را نیز افزایش می‌دهد.
عباسی راد در ادامه تصریح کرد: گونه‌های مورد کشت می‌بایست خوش‌خوراک، پر تولید، قادر به رقابت با گیاهان دیگر و سازگار با محیط باشد و بتواند به حفظ خاک در مقابل فرسایش به خصوص در اراضی شیب‌دار کمک کند.
وی بر لزوم قرق کردن عرصه‌های کشت‌شده تاکید کرد و افزود: این عرصه‌ها تا زمانی که گیاهان جدید به سمت تولید بذر نرفته‌اند باید از چرا دام مصون بمانند.
مرتع دانگاه اگره جزء مراتع قشلاقی در شمال غربی دامغان در فاصله دو کیلومتری روستای اگره قرار دارد که در فصل چرا برای حدود دو هزار راس واحد دامی با ۲۰ خانوار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار