روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ، ملک الشعرای تعزیه ایران با تاکید بر لزوم اصلاح و بازآفرینی بسیاری از مجالس تعزیه گفت: موفق به ساخت ٣٣٢ مجلس تعزیه شده ام.
کد خبر: ۶۸۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 27 November 2018
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، غلامعلی نادعلیزاده در جشنواره "یار مهربان" در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به قدمت هنر تعزیه در ایران اظهار داشت: بسیاری از مجالس تعزیه زمان زندیه قابل استفاده نیست و ضعیف است.
وی با بیان اینکه تاکنون با مطالعه و بررسی این تعزیه ها ٤٢ مجلس تعزیه اصلاح و بازآفرینی شده است گفت: تاکنون ٣٠٠ تعزیه را مطالعه کردم که قابلیت اصلاح و بازآفرینی نداشتند.
نادعلیزاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر تعزیه هایی از زمان زندیه باقی مانده و در دسترس گروههای تعزیه قرار دارد گفت: در این مجالس تعزیه متاسفانه غلط وجود دارد و به مردم ارائه می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید به داد هنر تعزیه رسید متذکر شد: خودم ٣٣٢ مجلس تعزیه ساخته ام که در تاریخ ٣٠٠ ساله تعزیه بی سابقه است.
ملک الشعرای تعزیه ایران با تاکید بر اینکه هنر تعزیه باید از نظر کیفی تقویت شود تاکید کرد: هنر تعزیه باید مورد توجه قرار گیرد و این هنر اصیل دینی را به جایگاه واقعی خود رساند.
جلد اول مجموعه تعزیه نامه که حاوی ٤٠٠ مجلس نوسروده، حاصل چهل سال پویش و کوشش استاد غلامعلی نادعلی‌زاده (نادی دامغانی) است به تازگی منتشر شده است.
تعزیه مطرح‌ترین و رایج‌ترین نمایش ایرانی است که از حدود ٣٠٠ سال پیش به مناسبت‌های مختلف به خصوص در ایام محرم، در میدانگاه‌‍‌ها و تکایای شهرها و روستاها اجرا می‌شود.
استاد غلامعلی نادعلیزاده فرزند رمضان متولد ١٣٢٠ در خانواده ای متوسط و متدین در روستای بق دامغان دیده به جهان گشود.وی از پنج سالگی تحت آموزش پدرش مرحوم ملا رمضان که از تعزیه خوانان بنام دامغان بود وارد عرصه تعزیه شد و استاد و معلم دیگرش مرحوم حاج عباسعلی نظم آرا تعزیه خوان معروف دامغانی بود.
فعالیت های نامبرده در زمینه تعزیه بویژه در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گسترده تر شد و علاوه بر بخش مردمی به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار محراب تهران، تالار فخرالدین اسعد گرگانی (گرگان)، جبهه های نور، سوگواره کشوری سال ٧٠ اصفهان، سوگواره استان های کویری (سمنان) و اولین میعاد تعزیه خوانان استان سمنان و مناطق دیگر به اجرای تعزیه پرداخته است.
وی در سوگواره تعزیه سال ٨٩ نقش هم آهنگ کننده و نظارت بر متون تعزیه را عهده دار بود و افتخار دارد مدت ٦٥ سال در اجرای تعزیه فعال و به عنوان تعزیه گردان، معین البکاء و تعزیه خوان همچنان به خدمتگزاری ادامه می دهد.
بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و همایش های آیینی به مناسبت آیین نکوداشت استاد غلامعلی نادعلی زاده متخلص به نادی دامغانی در سال ٩٢ به وی لقب "ملک الشعرای تعزیه" ایران اهداء کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار