معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: تعیین شهید شاخص باعث می‌شود این شهدا برای افرادی که آن‌ها را نمی‌شناسند باب آشنایی را باز کرده و اقداماتی مانند انتشار کتاب‌های خاطرات این بزرگان صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۶۸۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ 02 December 2018
علی بقایی با بیان اینکه شهدای شاخص در هرسال به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌گیرند، گفت: تعیین شهید شاخص به معنی غفلت از سایر شهدا نیست زیرا سالانه ۵۰۰ یادواره شهدا در استان برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، بقایی با بیان اینکه از سال ۹۱ شهدای شاخص استان معرفی شدند، اظهار کرد: در هر سال انتشار زندگینامه شهدای شاخص استان، فضاسازی شهر‌ها با محوریت شهدای شاخص، نامگذاری اماکنی به نام این شهیدان، سرکشی به خانواده شهدا، تولید محصولات فرهنگی، چون فیلم و مستند، انتشار خاطرات و اقداماتی از این دست انجام می‌شود.

وی شهید شاخص استان طی سال جاری را «گروه ابوذر» و در شهرستان همدان را نیز «شهیدان دیباج» عنوان کرد و گفت: یادواره «آبروی محله» سوم آذرماه در منزل شهیدان دیباج برگزار شد.

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ادامه داد: در شهرستان ملایر نیز برنامه‌های مختلف مانند بزرگداشت هفته بسیج با محوریت شهیدوفایی به عنوان شهید شاخص سال شهرستان برگزار شد و فضاسازی با این محوریت صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از شهر‌ها توانایی‌های مالی و هنری بیشتر و افراد خوشفکرتری حضور دارند که در نتیجه برنامه‌های بهتری برگزار می‌کنند و ممکن است در برخی از شهرستان‌ها این موارد کم‌رنگ‌تر باشد.

بقایی با بیان اینکه در سال ۹۱ شهید شاخص استان حاج ستار ابراهیمی بود، گفت: در این سال از کتاب «دختر شینا» رونمایی و همایشی نیز با عنوان سرباز امام برگزار شد که در آن سردار خاموشی، شادمانی، حسام، رهبر و دکتر سرهنگی از ادبیات پایداری حوزه هنری حضور یافتند و تا امروز نیز برنامه‌های مختلفی با محوریت این کتاب انجام شده است.

تعیین شهدای شاخص به این معنی نیست که به سایر شهدا پرداخته نشود

وی اظهار کرد: در سال ۹۲ شهید شاخص استان سردار علی چیت‌سازیان به همراه شهیده منیره سیف که از شهدای ترور بود، انتخاب شدند.

معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان افزود: در این سال تدوین و تهیه کتاب «گلستان یازدهم» توسط مهناز ضرابی‌زاده، نویسنده خوش‌ذوق همدانی آغاز شد.

وی با بیان اینکه سال ۹۳ شهید حسن صوفی، سال ۹۴ شهید حسن ترک، سال ۹۵ شهید رسول حیدری و در سال ۹۶ شهید سعید قهاری‌سعید شهدای شاخص سال بودند، تصریح کرد: کتاب خاطرات شهید صوفی در سال ۹۳، کتاب «ر» توسط مریم برادران از خاطرات شهید حیدری در سال ۹۵ و در سال ۹۶ نیز همایشی در حسینیه امام برگزار و از کتاب یادداشت‌های سعید رونمایی شد.

بقایی با بیان اینکه از سال ۹۵ که رسول حیدری معرفی شد، شهدای سال از شهرستان‌ها معرفی شدند، گفت: شهیدحیدری از ملایر، شهید سعید قهاری‌سعید از اسدآباد و گروه ابوذر هم به عنوان شهدای شاخص سال ۹۷ از نهاوند هستند.

وی با اشاره به اینکه اواخر بهمن‌ماه و یا اسفندماه جلسات برای تعیین شهید شاخص تشکیل و سپس نسبت به معرفی اقدام می‌شود، خاطرنشان کرد: البته این بدان معنی نیست که تنها در طول یک سال به شهید پرداخته شود بلکه کار آغاز و ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه این اقدامات در بضاعت سپاه است، اظهار کرد: البته در دستورالعمل تعیین شهید شاخص تنها سپاه مسؤول نیست بلکه دبیری کار را بر عهده دارد و همه بخش‌ها مانند شهرداری، دانشگاه، حوزه علمیه، آموزش و پرورش و سایر نهاد‌ها نیز باید پای کار بیایند تا در طول یک سال جامعه با شهدای سال آشنا‌تر شوند.

بقایی با بیان اینکه البته تعیین شهدای شاخص به این معنی نیست که به سایر شهدا پرداخته نشود، افزود: سالانه در همدان ۵۰۰ یادواره شهید برگزار می‌شود که شامل یادواره‌های شهدای پایگاهی، قشری، شهری، شهرستانی، محلی و صنفی است و گاهی اوقات یک شهید هم طلبه بوده و هم معلم بوده و هم در پایگاه محل فعالیت داشته که در نتیجه در چند یادواره مطرح می‌شود.

وی درباره شهدای گروه ابوذر به عنوان شهدای شاخص سال ۹۷ نیز گفت: شهدای گروه ابوذر نخستین گروه مبارز مسلمان در کشور بودند که تحت مدیریت شهید طالبیان تربیت شدند و علیه رژیم سفاک حاکم شاهنشاهی فریاد زدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار