کد خبر: ۶۹۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰ 25 December 2018

وجود ۵۲ حوزه آبخیزداری در گیلان/۶۰ درصد حوزه‌ها کانون بحران هستند

 

تابناک / رشت- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اینکه گیلان دارای ۵۲ حوزه آبخیزداری است، گفت: ۶۰ درصد این حوزه‌ها جزو کانون‌های بحران این استان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن یوسف‌پور پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آبخیزداری تلاش می کند تا خیزش آب‌ در کوه‌ها و دامنه ها را مهار به آنها جهت داده و سرعتشان را تنظیم کند، اظهارکرد: این اقدام برای جلوگیری از خاک‌شویی در بالا دست و به راه افتادن سیلاب در مناطق پایین دستی است.

یوسف‌پور گفت: انجام عملیات‌های مکانیکی و فعالیت‌های بیولوژیکی برخی از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است. 

 وجود ۵۲ حوزه آبخیز در گیلان

وی با اشاره به اینکه گیلان دارای ۵۲ حوزه آبخیزداری است که ۶۰ درصد این حوزه‌ها از کانون‌های بحران این استان محسوب می شوند، گفت: این کانون‌ها هم سیل خیز و هم رسوب خیز هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در ادامه به انجام مطالعات گسترده‌ برای جلوگیری از این حوادث در سطح استان اشاره و بیان کرد: تلاش شده تا با انجام فعالیت‌های آبخیزداری در بالا دست جلوی بروز حوادث در پایین دست گرفته شود.

یوسف‌پور تأکیدکرد: فعالیت های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از بروز بلایای طبیعی در میزان راندمان آبی نیز نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته به ویژه از سال ۹۶ تاکنون شاهد جهش اعتباری در حوزه آبخیزداری گیلان هستیم، افزود: در سال جاری نیز منابع طبیعی گیلان جز محدود دستگاه‌هایی بوده که از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی به آن اختصاص یافته است. 

مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه باتوجه به افزایش خوب اعتبارات در حوزه آبخیزداری در سال جاری در ۱۹ حوزه آبخیزی با بیش از ۲۰ میلیارد تومان در حال فعالیت هستیم، بیان کرد: از محل صندوق توسعه ملی نیز ۱۵.۶ میلیارد تومان اعتبار به آبخیزداری استان گیلان اختصاص یافته است.

وی با تأکید براینکه اقدامات آبخیزداری در حوزه‌ها ادامه‌دار و مستمر است، ادامه داد: علاوه بر اقداماتی که هر ساله برای حفظ حوزه آبخیزداری در سطح استان انجام می شود هر ساله شاهد اتفاقات جدید در این حوزه هستیم که باید برای آن نیز برنامه‌ریزی شود.

اجرای طرح کاداستر در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتع گیلان

یوسف‌پور با اشاره به اجرای ماده ۳ با قراردادهای ۱۰ ساله در استان گیلان، گفت: خوشبختانه اجرای این طرح در زمینه زراعت چوب (صنوبرکاری)، زیتون کاری و پارک‌های جنگلی با واگذاری منابع طبیعی بدون دادن مالکیت عرصه به صورت موفقیت آمیز اجرایی شده است.

وی به اجرای پروژه شفت- زنجان و وجود تفاوت‌های اکوسیستمی بین استان اشاره و تأکید کرد: برخی ملاحظات زیستی و منابع طبیعی در اجرای این پروژه مطرح است که در تلاش هستیم با کمترین آسیب به طبیعت این موضوع را حل کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی اجرای طرح کاداستر را یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین طرح‌ها در استان گیلان برشمرد و افزود: اجرای این طرح به صورت جدی از سال ۹۴ آغاز شد که بنا به دلایلی در استان گیلان از سال ۹۶ استارت خورد. در سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار هکتار از جنگل ها و مراتع استان کادستر شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مراتع استان گیلان در سال جاری برنامه‌ریزی و پیش بینی شده است، افزود: براساس برنامه‌ریزی های انجام شده این طرح تا پایان سال ۹۸ در استان گیلان به اتمام می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار