به گزارش «تابناک تهران»؛ دکتر امان الله قرائی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، شادی و نشاط در میان جوانان را برگرفته از فضای غالب جامعه دانست و گفت:  فضای اجتماعی نسیمی است که از درون جامعه به مردم، به ویژه جوانان که قشر حساسی هستند، می وزد و آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد؛ چراکه اقتضای جوانی این است که از زندگی لذت ببرد و امیدوار و دلگرم باشد .

وی تصریح کرد:  پیری زودرس گریبانگیر جوانان شده است ، در واقع  تمامی روابط اجتماعی ما درگیر سودازدگی و منفعت طلبی شده است؛ به طوری که جامعه در آرامش و امیدواری به سر نمی برد و همین امر باعث شده است که گرد پیری بر پیکره جوانان بنشیند.

این جامعه شناس افزود: جوان باید احساس کند از استعداد خدادادی و طبیعی خود می تواند در جامعه استفاده کند و به آینده امیدوار باشد؛ در راستای تحقق این امر باید لذت موسیقی، ایجاد نشاط و شادی در رادیو و تلویزیون، رفع موانع برای حضور جوانان در استادیوم ها و ... فراهم شود.

قرائی مقدم نشاط هر انسان در جامعه را امری درونی دانست و گفت:  شادی امری تزریق کردنی نیست و باید مشکلات فراروی جوانان مانند مسکن، ازدواج و آینده مبهم آنها را حل کرد. همچنین  استفاده از خبرهای ناامیدکننده و خشونت آمیز و صحنه های ناخوشایند در  رسانه ها بخصوص رسانه ملی محدود شود. در کنار این مسائل  باید شغل های مناسب با شأن فارغ التحصیلان، کلوب های جوانان و فرهنگسراها و استفاده از رنگ های شاد در طراحی فضا و لباس را گسترش داد. چراکه آنها سال ها را صرف تحصیل کرده و دلمردگی و به خطر افتادن سلامت جوانان بحق نیست.

وی افزود: انسان موجودی اجتماعی است و هرچند که از مکنت و وضعیت اقتصادی خوب بهره مند باشد، با دیدن وضعیت نامناسب همسن و سالان و سایر افراد جامعه، غم دیگران را احساس می کند و نمی تواند از زندگی خود به تنهایی لذت ببرد؛ بنابراین شادی و نشاط با حل معضل بیکاری و اشتغال جوانان تا حد زیادی رفع می شود.