این روزها خیلی از ما با یاد کردن از کودکی و سفره‌های گسترده‌ای که فامیل را دور هم جمع می‌کرد به حال آن روزها حسرت می‌خوریم.
کد خبر: ۷۰۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ 07 January 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: شیوا تنها بچه خانواده است و دوستان مادرش را خاله و دوستان پدرش را اغلب عمو صدا می‌کند. جمع خانواده سه نفری آنها کمتر با چند خانواده دیگر هر چند که از همین تعداد تشکیل شده باشند، جمع می‌شود. چند روز پیش شیوا همین دختر 4 ساله در مهدکودک به معلمش که درباره رفت و آمد خانوادگی و جمع شدن اعضای درجه اول خانواده در کلاس صحبت کرده بود، گفت که مادرش تنها یک خواهر دارد که با او هم قهر است و رفت و آمدی ندارد. یک بار دیگر هم به دوست همکلاسی خود گفته بود ما که خواهر و برادری نداریم در آینده بچه‌های ما نه خاله، نه دایی و نه عمو دارند!...

از گرانی تا نامهربانی

زهرا خانم که 65 سال سن دارد، با داشتن 3 خواهر و 3 برادر از تنهایی گلایه می‌کند و می‌گوید: تا 10 یا 15 سال قبل هم روزهای تعطیل یکی از خواهرها یا برادرها بقیه را به خانه‌اش دعوت می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم این قطع روابط و دید و بازدیدها را بر گردن گرانی بیندازم یا نامهربانی اما از زمانی که این مراوده‌های خانوادگی کمرنگ شد، احساس تنهایی، ناراحتی و غصه را بیشتر در زندگی تجربه کرده‌ام.

 

 

زهرا معتقد است: یکی از دلایل کمتر شدن رفت و آمد خانوادگی بزرگ شدن بچه‌ها هم هست که با داشتن سلیقه‌های مختلف از خاله فلانی یا عمه بهمانی خوششان نمی‌آید و بر کمتر شدن روابط خانوادگی تاثیر می‌گذارند.

عمو جاوید که از دورهمی فامیلی خاطره‌ها دارد نیز با اشاره به هزینه‌هایی که برگزاری یک دعوت ساده در پی دارد، نیز بیان می‌کند: اگر تمام خواهر و برادرهایم و بچه‌هایشان را بخواهم فقط برای یک نهار یا شام دعوت کنم، باید 400 هزارتومنی هزینه کنم.

وی می‌افزاید: خیلی از اطرافیان خود را می‌شناسم که با ترس و عدم توانایی در پرداخت همین هزینه‌ها روز به روز اقوام و نزدیکان خود را کمتر می‌بینند و از حال و احوالشان خبری ندارند.

یک فکر بکر

یک بانونی 50 ساله که وضعیت اقتصادی چندان خوبی هم ندارد با ذکر شیوه‌ای که برای کاهش بار هزینه مالی در خانواده خودش در پیش گرفته است، عنوان می‌کند: 2 سالی است که با یک دورهمی فامیلی تصمیم گرفتیم برای اینکه هزینه‌های مالی اعضای خانواده از از هم دور نکند، مهمانی مشارکتی برگزار کنیم.

مریم ادامه می‌دهد: به این شکل که در روزهای آخر هفته خانه یکی از اعضای خانواده برای محل جمع شدن خانواده انتخاب می‌شود و سایر اعضای خانواده هر چیزی برای نهار یا شام خود دارند با خود می‌آورند تا فشار مالی بر دوش هیچکدام نیفتد.

 

 

وی اضافه می‌کند: همین روش جمع شدن دورهمی نیز در پارک، باغ و یا سایر اماکن تفریحی را در پیش گرفته‌ایم تا جمعمان جمع باشد اما مسایل مالی بخشی از دور هم جمع شدن خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد اما دوری از کینه و کدورت، توجه به اعضای خانواده، مهربانی و احساس مسوولیت و ... نیز عوامل موثر دیگری هستند که یک خانواده را به هم پیوند می‌زند.

اغنای عاطفی و میل به زندگی

یک مشاور خانواده با تاکید بر نقش اغنای عواطف فردی در محیط خانواده اظهار می‌کند: بسیاری از اعمال خشونت‌ها، میل به خودکشی، افسردگی‌ها و ... به دلیل دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر است.

نعیمه آذری ادامه می‌دهد: افزایش میل به خودکشی در نوجوانان امروز را نیز می‌توان به وجود همین خلاهای عاطفی نسبت داد زیرا وقتی اوقات فراغت یک نوجوان به جای جمع بودن در کنار فامیل و وابستگان در فضای مجازی، گروه همسالان نامناسب و مهمانی‌های دوستانه سپری شود، به سمت و سویی می‌رود که گاه با پایان خوشی همراه نیست.

وی به والدین پیشنهاد می‌کند: ایجاد یک فضای خانوادگی و دوستانه، دورهمی مناسبتی در طول سال، رفت و آمد با پدربزرگ و مادربزرگ و ... نوجوان امروز را در شرایط روحی و عاطفی بهتری قرار می‌دهد تا در شرایط سخت خود را تنها نداند و مشکلات خود را با همین فامیلی که با آنها در تماس است مطرح کند و راهکار عاقلانه‌تری نسبت به راهکارهای گروه همسالان خود دریافت کند.

برچسب ها: گرانی ، رفت وآمد ، کاهش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار