منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان
به گزارش تابناک سمنان ، مسئول واحد جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان از اتمام پروژه مبارزه با آفت جنگلی ارس واش در سطح جنگل های شهرستان دامغان خبر داد .
کد خبر: ۷۰۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ 26 January 2019
به گزارش تابناک سمنان ، مسئول واحد جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان از اتمام پروژه مبارزه با آفت جنگلی ارس واش در سطح جنگل های شهرستان دامغان خبر داد .
مهرابی گفت: مبارزه با ارس واش با اعتباری حدود 470 میلیون  ریال بصورت پیمانی و از محل طرح صیانت از جنگلهای زاگرس جنوبی درمنطقه چنگی دامغان صورت پذیرفت.
وی با بیان اینکه گونه جنگلی ارس از درختان منحصر بفرد  و ممنوع القطع بوده افزود: این گونه علاوه بر تحمل شرایط بسیار سخت اکولوژیکی دارای اهمیت زیست محیطی و ژنتیکی می باشد.
وی خاطر نشان ساخت: "ارس واش" یک گیاه نیمه  انگلی است و از طریق پرندگان انتشار یافته  که روی شاخه‌های گیاه میزبان می‌روید و آب و مواد غذائی درخت میزبان را که برای خود تولید کرده استحصال می‌کند
وی سپس به تشریح این آفت جنگلی پرداخت و اضافه کرد: وقتی بذر این انگل روی شاخه‌ای قرار گرفته و رشد می‌کند آن قسمت از شاخه که بالاتر از نقطه آلودگی قرار داد خشک شده و زمانی که آلودگی میزبان(درخت ارس)  شدت یافته و بیش از 70 درصد شاخه‌ها آلوده شدند قدرت حیاتی تمام درخت رو به تحلیل می‌رود و نهایتاً درخت خشک خواهد شد.
وی  سطح جنگل های ارس را 60 درصد جنگلهای شهرستان برشمرد و اظهار داشت : مبارزه با این بیماری به‌صورت مکانیکی و با قطع و برش سرشاخه های آلوده به منظور جلوگیری از توسعه آلودگی در این منطقه صورت گرفت.
وی خسارات ناشی از این بیماری را سنگین برشمرد و یادآور شد:   بروز خشکسالی های اخیر موجب توسعه این بیماری شده که در نهایت منجر به خشک شدن تدریجی این درخت با ارزش می شود
لازم بذکر است ۸۰هزار و ۳۰۳ هکتار از وسعت شهرستان دامغان را مناطق جنگلی شامل می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار