در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی
به گزارش گروه تحلیلی تابناک سمنان: سمنان ،هفته گذشته میزبان وزیر جوان و خوشفکر دولت تدبیر و امید بود، محمدجواد آذری‌جهرمی که به منظور افتتاح برخی پروژه‌های دهه فجر به استان سمنان سفر کرده بود ، از نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله انقلاب در سمنان نیز بازدید کرد و البته در مدت حضور در سمنان بعنوان نماینده دولت و یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی ، به نوعی خواستار تغییر سیاست در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.
کد خبر: ۷۱۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 09 February 2019

 به گزارش گروه تحلیلی تابناک سمنان:

سمنان ،هفته گذشته میزبان وزیر جوان و خوشفکر دولت تدبیر و امید بود، محمدجواد آذری‌جهرمی که به منظور افتتاح برخی پروژه‌های دهه فجر به استان سمنان سفر کرده بود ، از نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله انقلاب در سمنان نیز بازدید کرد و البته در مدت حضور در سمنان بعنوان نماینده دولت و یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی ، به نوعی خواستار تغییر سیاست در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

فاصله تا رسیدن به قدرت سایبری

حدود 7 ماه به پایان دوره جدید اعضای شورای عالی فضای مجازی باقی مانده است که به عقیده کارشناسان ، هنوز از ظرفیت و توانمندی های داخلی به درستی بهره برداری نشده است.

این در حالی است که یکی از وظایف ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی به اعضاء در سال 94 «ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه» در نظر گرفته شده است.

بررسی ها نشان می دهد ،هنوز بخشی از مسئولان، اینترنت را جزو نیازهای اساسی مردم نمی‌دانند و به فعالان این حوزه، این پیغام داده می‌شود که رفتن به سمت خدمات بزرگ، ریسک زیادی دارد.

موضوعی که اخیرا نیز توسط رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز مورد تائید قرار گرفته است.

امیر ناظمی در آذر ماه سال جاری با اشاره به تحریم‌های تحمیلی بر کشور، به این موضوع اشاره کرد که اپراتورها بخش عمده‌ای از نیازهای خود را خریداری کرده‌اند اما هنوز هم برخی مسئولین، اینترنت و موضوعات مرتبط با آن را مانند مرغ، گوشت، برق و گاز جزو نیازهای اساسی نمی‌دانند. درحالی‌که در برخی از کشورها به ساختمان‌های فاقد فیبر نوری مجوز پایان کار داده نمی‌شود و اینترنت همچون برق و آب، جزو نیاز اساسی است.

اقتصاد جهان در بستر ارتباطات و فناوری‌ها شکل گرفته است

آذری جهرمی نیز در سفر خود به سمنان در دهه فجر از عصر فعلی به عنوان عصر ارتباطات و فناوری نام برد و ادامه داد: ارتباطات و فناوری‌ها امروز تنها به عنوان زیرساخت صرف مطرح نیستند بلکه اقتصاد امروز جهان در همین بستر شکل گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت این بخش برای قدرت‌های اقتصادی جهان گفت: اهمیت این حوزه تا آنجا است که کشور همچون هند تصمیم گرفته ظرف چند سال آتی یک تریلیون از پنج تریلیون درآمد خود را در حوزه اقتصاد دیجیتال هزینه و سرمایه‌گذاری کند.

انتقاد از سیاست‌گذاری‌ها در خصوص فضای مجازی

وی که بعنوان نماینده دولت در شورای اداری سمنان حضور داشت با انتقاد از سیاست‌گذاری‌ها و رویکردهای نامعقول در خصوص فضای مجازی و رسانه‌های نوین اظهار کرد: نباید عرصه را بیش از این خالی کنیم باید اجازه دهیم جوان‌ها با استفاده از همین فضا پاسخ دشمنی‌های دشمنان نظام را بدهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که باید هرچه زودتر جنگ با فضای مجازی در کشور پایان داده شود و با بهره‌گیری از همین فضا به دشمنان نظام پاسخ دهیم.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه امام می فرمایند که سلاح تبلیغات از سلاح جنگ برنده‌تر است افزود: باید از خود بپرسیم که فضای تبلیغات امروز در کجاست؟.

توان هشت درصدی داخل کشور در مواجه با نشست لهستان

وی با بیان اینکه اخیرا یکی از اساتید دانشگاهی یکک پژوهش درباره نشست ضد ایرانی لهستان انجام دادند که نتایج آن را در اختیار ما گذاشتند افزود: نتایج این تحقیق که بزودی از طریق وزارتخانه منتشر می‌شود گویای بسیاری از تلاش‌های دشمن و عدم حضور موثر ما در این فضا است.

آذری جهرمی به اهمیت رسانه‌های نوین در عصر امروز اشاره و تصریح کرد: دشمنان ما با استفاده از همین فضای رسانه‌ای تلاش می‌کند که به کشور ضربه بزند.

وی با اشاره به نتایج این تحقیق گفت: براساس نتایج این تحقیق 54 درصد افرادی که در خصوص نشست لهستان به زبان‌های مختلف به تولید محتوا پرداختند از سلطنت‌طلبان بودند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه 24 درصد از تولید محتوای شبکه‌های مجازی در خصوص نشست لهستان از سوی کروهک بدنام منافقین انجام شده افزود: هشت درصد از محتوای تولید شده در این ارتباط که کوشیده به مخاطبان سمت و سو بدهد از اکانت‌های طرفدار رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: براساس نتایج این پژوهش تنها هشت درصد از درون نظام تلاش شده که به این محتواها پاسخ داده و به روشنگری در این ارتباط بپردازد.

تحربم با دست خودی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما داریم میدان را با اراده خود از دست می‌دهیم گفت: سوال این است که آیا حقیقتا در فضای حقیقی میزان اثرگذاری سلطنت‌طلبان و یا گروهک بدنام منافقین تا این اندازه است؟ و یا در غیاب ما آنها اینگونه در صدد ضربه‌زدن به کشور و نظامند.

وی با طرح این پرسش که چرا به جایی رسیدیم که عرصه را برای آنها خالی کردیم گفت: اگر فضا را مهیا کنیم جوان‌ها خود به میدان می‌آیند و پاسخ آنها را می‌دهند.

آذری جهرمی با طرح این پرسش که جواب این افراد را باید در کجا داد اظهار کرد: پاسخ این دشمنی‌ها را باید در همان فضایی که طرح شده پاسخ گفت. نه اینکه بخواهیم پاسخ آنها را در شبکه‌های صداوسیما بدهیم.

وی با بیان اینکه مگر مخاطب جهانی صداوسیما را می‌بیند گفت: باید بستر را برای حضور جوانان و مردم در فضای مجازی فراهم کنیم تا از کشور دفاع کنند.

جمعبندی:

بدیهی است که فضای مجازی مثل بسیاری پدیده‌های دیگر مخاطراتی به همراه دارد که باید بر آموزش و کار فرهنگی تمرکز بیشتری کنیم.

البته نشانه های کم سویی مبنی بر بهبود این حوزه در بازیگران مختلفی که نقش آفرین هستند در این حوزه دیده می شود که البته امیدواریم که این نور کم سو، در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی پررنگ تر شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار