کد خبر: ۷۱۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴ 14 February 2019
به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی صبح پنجشنبه و پیش از ترک تهران به مقصد سوچی روسیه برای شرکت در نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: اینگونه جنایات‌ و بزدلی‌ها در اراده مستحکم‌ ملت بزرگ ایران هیچ تأثیری نخواهد گذاشت و به راهی که انتخاب کرده اند، قدرتمندانه ادامه می دهند.
رئیس جمهور افزود: مردم ایران در برابر قدرت‌های بزرگ سر تسلیم فرود نمی‌آورند. این مردم از ابتدای انقلاب اسلامی با تروریست های مزدور مواجه بوده و هستند و تا ریشه‌کنی اینها به تلاش و مبارزه خود ادامه خواهند داد و قطعاً تقاص خون شهیدان‌مان را از این گروهک مزدور خواهیم گرفت.
دکتر روحانی همچنین برخی همسایگان را به انجام رسالت و وظایف قانونی خود در چارچوب حسن همجواری فرا خواند و از آنها خواست با عمل به وظیفه و رسالت خود، اجازه ندهند تروریست ها با سوء استفاده از خاک این کشورها، علیه همسایگان دست به اقدامات تروریستی بزنند.
رئیس جمهور در عین حال تصریح کرد: اگر این روند بخواهد ادامه یابد و آنها نتوانند جلوی تروریست‌ها را بگیرند، از لحاظ قانونی و مقررات بین‌المللی روشن است که ما حقوقی داریم و در زمان لازم حقوق خودمان را استیفا می‌کنیم.
وی در ادامه این گفتگو به موضوع سفر به سوچی پرداخت و با بیان اینکه این سفر به دعوت آقای پوتین رئیس جمهور روسیه برای شرکت در چهارمین اجلاس روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه انجام می شود، گفت: اجلاس اول در سوچی، اجلاس دوم در آنکارا و اجلاس سوم در تهران بود و این چهارمین اجلاس ‌در رابطه با مسایل و امنیت منطقه و بویژه مسأله سوریه در چارچوب روند آستانه است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه گروهک‌های تروریستی در سوریه ضربه‌های بسیار شدیدی را دیدند و در بسیاری از مناطق سوریه پاکسازی شدند، اظهار داشت: هنوز تعدادی از اینها در مناطقی از شمال سوریه و شرق فرات حضور دارند و این روند،‌ یعنی روند مبارزه تا پایان با همه تروریست‌ها باید ادامه پیدا کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه سه کشور، اولین هدف که مبارزه با تروریسم است را ‌همچنان دنبال کرده و خواهند کرد، گفت: دومین مسأله راجع به مسأله سوریه در شرایط فعلی، حضور نیروهای خارجی در سوریه است که اگر کشوری بنا به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور ندارد و بدون اجازه وارد شده، باید آن کشور را ترک کند.
دکتر روحانی ادامه داد: بویژه آمریکایی‌ها که از ابتدا برخلاف مقررات بین‌المللی در خاک سوریه حضور پیدا کردند و اشغالگر هستند؛ البته این اواخر اعلام کردند که می‌خواهیم خارج شویم و اگر راست بگویند خبر خوبی است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته هیچ‌وقت نمی‌توانیم به حرف‌ها، قول‌ها و تعهد آمریکایی‌ها اعتماد کنیم؛ دنیا هم به حرف‌های آنان مخصوصاً دولت فعلی که هر هفته و هرروز حرفی می‌زند اعتماد نمی‌کند، اما در عین حال، خروج نیروهای خارجی یکی دیگر از اهدافی است که وجود دارد.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه برای ایران حائز اهمیت است، افزود: تمام خاک سوریه باید در اختیار دولت دمشق قرار بگیرد و آنها هستند که باید با کردها به عنوان هموطنان خودشان صحبت کنند و بنابراین، این مسأله که خاک سوریه تجزیه‌ناپذیر است و بخشی از خاک سوریه نمی‌تواند در اختیار کشور دیگری باشد مورد تأکید است.
رئیس جمهور ادامه داد: در شرایط فعلی، بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه هم بسیار اهمیت دارد و جزو اهداف سه کشور است.
دکتر روحانی با اشاره به اهمیت تدوین قانون اساسی و کمیته‌ای که باید قانون اساسی را در سوریه تدوین کند، گفت: ‌این موضوع هم جزو مواردی است که معمولاً در اجلاس سه جانبه مورد تأکید قرار می‌گیرد و در این اجلاس هم قاعدتاً این موضوعات مورد تأکید خواهد بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه مدل ایران، ترکیه و روسیه راجع به حل مسایل منطقه مدل بسیار خوبی است، اظهار داشت: همواره اعلام کرده ایم که مسایل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و این روند آستانه، روند بسیار خوبی است که البته همکاری با سازمان ملل و دبیر کل هم در این روند وجود دارد.
دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد که اجلاس سه کشور، نشست پرباری باشد و بتوانیم برخی از مسایل را بحث و توافق کنیم و این راه را تا پایان کار که بازگشت امنیت به سوریه است ادامه دهیم.
رئیس جمهور تأکید کرد: آینده سوریه در اختیار مردم سوریه است و آنان هستند که باید برای خودشان تصمیم بگیرند؛ روند مذاکرات سوری – سوری مسیر درستی است که باید ادامه پیدا کند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد صلح، ثبات، امنیت و دمکراسی در کشور عزیز و برادرمان سوریه باشیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه این روند مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه ادامه خواهد یافت، گفت: امیدواریم در حاشیه مباحث منطقه، مباحث 2 جانبه و 3 جانبه خودمان را نیز مطرح کنیم که همیشه فرصت این بحث هم هست؛ بنابراین در این سفر ملاقات های جداگانه‌ای با آقای اردوغان و پوتین داریم و امیدواریم برای روابط دوجانبه ما با روسیه، ترکیه و همچنین مسایل منطقه، این سفر مفید مبارک باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار