کد خبر: ۷۱۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ 14 February 2019
به گزارش جام جم آنلاین ،محمدجواد ظریف در یک نشست با خبرنگاران رسانه های خارجی که برای پوشش اخبار مربوط به سالگرد پیروزی انقلاب در روز 22 بهمن در تهران حضور یافتند گفت: نشست ورشو که امروز قرار است با حضور 60 کشور در لهستان برگزار شود شروع نشده مرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ظریف در این نشست گفته: این یک تلاش دیگر توسط آمریکا برای پیگیری وسواسهای این کشور درباره ایران است که خوب پایه ریزی نشده است.
وی تاکید کرد که به نظر من نشست ورشو در بدو شروع «مُرده» است.
وزیر خارجه کشورمان افزود: فکر نمی‌کنم که بتوانند یک بیانیه مشترک منتشر کنند و فقط تلاش دارند از طرف دیگران برای انها حرف بزنند، حرف‌هایی که خودشان هم اعتقادی به آن ندارند.
ظریف خاطر نشان کرد: شما معمولاً ۶۰ کشور را گرد هم جمع نمی‌کنید که برای آنها سخنرانی کنید و این نشان می‌دهد که آنها نیز باور ندارند می‌توانند از این نشست دستاوردی حاصل کنند.
ظریف اضافه کرد؛ آنها از هر ابزاری که داشتند استفاده کردند تا افراد بیشتری را به این کنفرانس بکشانند.
وزیر خارجه کشورمان گفت: بعضی از مقامات این کشورها که به این نشست رفته‌اند به ما گفتند (به صورت خصوصی) که هیچ انتخاب دیگری نداشتند.
آمریکا ماه گذشته برگزاری یک نشست در ورشو درباره ایران را اعلام کرده بود. با این وجود بعد از گذشت چند روز و عدم استقبال از این نشست ضد ایرانی توسط کشورهای دیگر، وزارت خارجه آمریکا و لهستان موضوعات محوری نشست را تغییر داده و ترجیح دادند از بیان نام ایران در آن خودداری کنند و بر موضوعات کلی‌تر درباره بحرانهای خاورمیانه بسنده کردند.
این نشست قرار است امروز چهارشنبه در ورشو آغاز شود. مهمترین چهره های حاضر در این نشست «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، «مایک پنسم معاون رئیس جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند.
وزرای خارجه برخی کشورهای عربی نیز برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند.
کشورهای اروپایی قرار است در سطح خیلی پایین در این نشست حاضر شوند. به عنوان مثال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بهانه حضور در یک نشست دیگر ترجیح داده در ورشو حاضر نشود.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس امروز درباره این نشست گزارش داد، نشست ورشو در حالی امروز آغاز می‌شود که اهداف نامشخصی دارد و ابهامات زیادی نیز درباره نتایج آن وجود دارد.
این خبرگزاری افزود؛ بعد از آن‌که بسیاری از کشورهای اروپایی به محوریت «موضوع ایران» در این نشست پی بردند، سعی کردند از شرکت در آن طفره بروند اما سازمان دهندگان این نشست تغییراتی را جهت تقویت مشارکت اروپایی‌ها ایجاد کردند. این در حالی است که اروپایی‌ها در تلاشند توافق هسته‌ای با ایران را بعد از خروج آمریکا از آن و باز اعمال تحریم‌ها علیه این کشور با ساز و کار فشار حداکثری، کماکان حفظ کنند.
آسوشیتدپرس با اشاره به موضوع ترکیب شرکت کنندگان در نشست ورشو نوشت: در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ،«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا و برخی از همتایان عربی این دو در نشست ورشو شرکت دارند، اما فرانسه و آلمان مقام‌های بلندپایه خود را اعزام نمی‌کنند و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از حضور در نشست ورشو سرباز زده است. «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس نیز قصد دارد تنها درباره امور یمن در نشست ورشو سخنرانی کند. روسیه، چین و فلسطین نیز در این نشست حاضر نمی‌شوند و ایران نیز با انتقاد از این نشست آن را «سیرک» خطاب کرده است. این در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان سه متحد مهم آمریکا و حاضر در ورشو از ساز و کار مالی جدید که دولت ترامپ بر این باور است تحریم‌ها علیه ایران را دور می‌زنند، رونمایی کرده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار