سفیر سریلانکا در تهران گفت: توسعه روابط اقتصادی کشورش با یزد به نفع مردم این استان و جمهوری اسلامی است و تلاش‌ها برای زمینه‌سازی مناسب برای سرمایه‌گذاری، انجام توافق‌های لازم و ارتباط با فعالان صنعتی و تولیدی مدنظر است.
کد خبر: ۷۱۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 17 February 2019

 محمد شریف انیس شامگاه شنبه در نشست با فعالان اقتصادی یزد که در اتاق بازرگانی استان برگزار شد، به ظرفیت‌های کشورش اشاره کرد و از مصالح ساختمانی، برج‌سازی، راه‌سازی و ساخت پل به‌عنوان فرصت های خوبی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت ایرانی در سریلانکا یادکرد.
وی بابیان اینکه بیشترین صادرات این کشور، پوشاک است و برای توسعه و فعالیت تجاری و بازرگانی به پارچه خام نیاز است و یزد در این زمینه توانایی‌های خوبی دارد، بر ارتباط فعالان سریلانکا و مشارکت بیشتر در این بخش تأکید کرد.
سفیر سریلانکا همچنین از راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران و کلمبو به‌زودی خبر داد که می‌تواند در توسعه گردشگری و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.
شریف انیس همچنین به تاریخی بودن یزد و آثار آن اشاره کرد و توجه به مسائل گردشگری را ازجمله مواردی ذکر کرد که می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.
در این نشست، فعالان اقتصادی یزد به برخی ظرفیت‌های استان شامل صادرات کاشی، انواع سنگ، پارچه، تابلوهای برق، سیم و کابل و شیر خشک برای مبادلات اشاره کردند.
برخی از ظرفیت‌های استان همچون وجود نخستین شهر جهانی دارای سکنه در بافت قدیم، رتبه نخست در تولید زیلو و ترمه، قرارگیری در ردیف 4 استان بزرگ صنعتی ایران، تولید 45 درصد کاشی و سرامیک ازجمله این ظرفیت‌هاست.
از دیگر ظرفیت‌ها می‌توان به رتبه برتر در حوزه کشاورزی مانند قرارگیری در ردیف 2 استان برتر تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای، رتبه برتر پارک علم و فناوری، رتبه نخست در تعداد نخبگان به نسبت جمعیت و بالاترین ظرفیت تابش نور آفتاب برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی از دیگر ظرفیت‌هاست.
با توجه به همین ظرفیت‌ها 21 محور فعالیت به‌عنوان چشم‌انداز توسعه و سرمایه‌گذاری در استان مشخص‌شد که در تدوین پیش‌نویس چشم‌انداز توسعه استان در افق 1404 موردتوجه و اتفاق‌نظر کارشناسان قرارگرفته است.
وجود بافت تاریخی بی‌نظیر، تنوع و کیفیت بالای جاذبه‌ها ، کم آب بر بودن و اشتغال بالا ، گستردگی و تنوع صنایع وابسته و مرتبط و پایین بودن سرانه سرمایه‌گذاری در این بخش از دلایل عمده به‌صرفه بودن سرمایه‌گذاری و راه‌حلی آسان و سریع برای رسیدن به توسعه پایدار همراه با درآمدهای پایدار عنوان می‌شود.
معدن و فعالیت‌های مرتبط با آن با توجه به اینکه یزد دومین استان معدنی ایران است، می‌تواند زمینه دیگری در توسعه و سرمایه‌گذاری محسوب شود.
رتبه‌های نخست و برتر در صادرات مواد معدنی فرآوری شده و استفاده از فناوری به‌روز ، استخراج و فرآوری مواد خام معدنی مانند سنگ‌آهن ، سرب و روی ، عناصر نادر خاکی همراه با توجه به مسائل زیست‌محیطی در کنار تقویت رویکرد ایجاد و توسعه جوار معدنی ، اشتغال بالا در حوزه معدن ، کم آبخواه بودن این صنعت، ارزش‌افزوده بالا و مهم‌تر از همه ظرفیت و حجم بالای ذخایر معدنی یزد عمده‌ترین دلایل به‌صرفه بودن این بخش برای درآمدزایی و توسعه در آینده است.
به همین شکل حوزه‌های خدمات برتر، آموزش عالی، بازرگانی، گردشگری سلامت، صنایع ریلی، خودروسازی، نساجی، کاشی و سرامیک ، ماشین‌آلات و قطعه‌سازی، طب سنتی، داروسازی، باغبانی، زراعت، دام و طیور، گردشگری طبیعی، انرژی خورشیدی، محصولات سنتی و صنعت به‌عنوان 21 محور فعالیت عمده استان است.
این ظرفیت‌ها در سه گروه فعالیت‌های پایه اقتصادی و پشتیبان سایر بخش‌ها ، فعالیت‌های فزاینده پایداری و پویایی توسعه اقتصادی و اجتماعی و فعالیت‌های مرتبط با طبیعت و اقلیم منطقه دسته‌بندی‌شده است.
استان یزد هم‌اکنون با خالص مهاجرپذیری حدود 43 هزار نفر در ردیف سه استان نخست مهاجرپذیری ایران قرار دارد که بیانگر تلاش مردم این دیار در میزان بالای سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی است به‌گونه‌ای که به‌عنوان نمونه در شهرستان اردکان 50 درصد اشتغال متعلق به غیربومی و عمدتاً از سایر استان‌هاست.
جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا جزیره‌ای است واقع در جنوب آسیا، در اقیانوس هند و جنوب کشور هند.
یزد هم‌اکنون دومین استان معدنی، چهارمین منطقه صنعتی و جزو 10 استان برتر صادراتی ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار