کد خبر: ۷۱۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 17 February 2019

«مصطفی هاشمی‌طبا»، فعال اصلاح‌طلب و از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ اخیراً در قسمتی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«اگر می‌خواهیم کشوری باشیم که اقتصاد بین‌المللی داشته باشیم، GNP کشور افزایش پیدا کند و مردم از مواهب مختلف بیشتر بهره‌مند شوند، یکی از عوامل اصلی آن سیاست خارجی ماست. یعنی اگر بخواهیم در این جهت گام برداریم باید روابط خود را با کشورهای مختلف از جمله آمریکا بهبود ببخشیم.»

او می‌افزاید:

اگر ما بر انقلابی بودن خود پا فشاری کنیم و براینکه سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند و FATFو اینگونه مسائل نیز تصویب نشود، بدین معنی است که اقتصادی بسته ، درون گرا و غیرقابل ارتباط با کشورهای خارجی خواهیم داشت. بنابراین باید ببینیم چه توقعی از اقتصاد داریم و براساس توقعات، سیاست‌های خود را کنترل کنیم. اینکه برخی روی بهتر شدن معیشت مردم تاکید دارند با سیاست خارجی فعلی ما و با موضع‌گیری‌های خارجی نسبت به کشورمان تعارض دارد که همه مردم و مسئولان باید دقیق با این موضوع روبه‌رو شوند. [۴]

 

*اظهارات هاشمی و ترسیم شرایط "معیشتاً ضنکا"! برای مردم ایران در حالی است که شخص او در بخش دیگری از همین مصاحبه به حقیقتی جالب درباره فضای معیشتی در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید:

«در ژاپن اکثر مردم هنوز در خانه ۳۰ متری زندگی می‌کنند و متوسط تغذیه روزانه و امکان گردش روزانه آنها کمتر از قاطبه مردم کشور ما است.»

قبل از هاشمی‌طبا، محمدرضا تاجیک، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در یک مصاحبه ویدئویی به رابطه با آمریکا بعنوان راه حل مشکلات اشاره کرده بود.

همچنین پیش از این دو نفر و چند سال قبل بود که حسین مرعشی هم در اظهاراتی از این گفته بود که ایران باید تکلیف خودش را معلوم کند که می‌خواهد یک کشور انقلابی باشد یا یک کشور اقتصادی ![۵]

درباره اظهارات هاشمی‌طبا لازم به اشاره است که بصورت کلی اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هرگز بیش از میانگین ۳۰ درصد نبوده است. ضمن اینکه همین اثر ۳۰ درصدی نیز به هیچ وجه شامل ضروریات زندگی مردم نمی‌شود.

اکثر قریب به اتفاق کارشناسان کشور تصریح دارند که عامل بیش از ۷۰ درصد مشکلات کشور مربوط به نحوه مدیریت دولت است.

امروزه برای همه مردم پر واضح است که اگر گوشت قرمز با قیمت واقعی هر کیلو ۵۰ و چند هزار تومان اما به قیمت حدود ۱۰۰ هزار تومان به دستشان رسیده است؛ این مسئله هیچ دلیلی ندارد جز ضعف نظارت بر قیمت‌ها و کاهلی کردن در پیش‌بینی وضعیت مایحتاج مردم در بازار.

دو گزاره‌ای که هر دو صراحتاً وظیفه دولت آقای روحانی هستند و به FATF و CFT و پالرمو هیچ ربط و ارتباطی ندارند.

مسئله دیگری که امثال هاشمی‌طبا در برزخ آن گرفتار آمده‌اند بحث سیاه‌نماییاست.

همانطور که اشاره به وضعیت زندگی مردم ژاپن در صحبت‌های هاشمی‌طبا نیز نشان می‌دهد؛ ایران امروز بیش از آنکه درگیر مشکلات اقتصادی باشد درگیر القائات اقتصادی و سیاه‌نمایی است.

مردم عزیز ایران باید بدانند که برخی اقتصاددانان نزدیک به جریان چپ این روزها حتی القائاتی داشته‌اند مبنی بر اینکه با تحریم‌های جدید ترامپ یک میلیون نفر در ایران بیکار می‌شوند و یا مثلاً بخش کثیری از مردم بینوا شده‌اند ![۶]

بدیهیست که این سیاه‌نمایی‌ها و ناامیدسازی‌ها می‌تواند بیان واقعیت‌ها و دستاوردهای مثبت اقتصادی کشور که کم هم نیستند (مثلاً شبیه آنچه که هاشمی‌طبا درباره ژاپن اعتراف کرد) را با چالش مواجه کند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند کشور ایران بعنوان هجدهمین اقتصاد پویای جهان اما به دلیل همین سیاه‌نمایی‌ها، در شرایط «فتنه اقتصادی» و خیزش کفشدارها علیه پابرهنگان انقلابی قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار