رنج‌نامه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ ادامه دارد؛
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی ضمن اشاره به اهمیت صنعت تولید تخم مرغ گفت: بعد از صنعت نفت، و پتروشیمی ، در صنعت تولید تخم مرغ و مرغ بالاترین سرمایه­ گذاری شده در کشور است.
کد خبر: ۷۱۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 20 February 2019

به گزارش تابناک رضوی، محمد حسین روشنک با بیان این مطلب افزود: در این صنعت عظیم، برخلاف صنعت خودرو که باعث ایجاد آلودگی هوا، ترافیک، مصرف بالای انرژی و... می شود، سراسر نعمت و برکت وجود دارد . تقویت صنعت تولید تخم مرغ و مرغ علاوه بر ایجاد اشتغال در روستاها، نقش مهمی در تولید پروتئین ارزان برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه ایفا می کند. همچنین درصورت رونق این صنعت به میزان وسیعی از مهاجرت روستاییان به شهرها پیشگیری می شود.

وی که کارآفرین برتر صادرکننده نمونه ملی و تولید کننده نمونه صنعت مرغداری است بر مظلومیت این صنعت  اشاره کرد و گفت: متأسفانه صاحبان صنایع تولید تخم مرغ و مرغ کشور و به ویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات در خراسان رضوی که رتبه های ممتازی به لحاظ کمیت و کیفیت در کشور را دارند تحت تأثیر عوامل مختلف با مشکل و بحران روبرو شدند.

 

چرخ تولید باید بچرخد

 

روشنک که عضو اتاق های مشترک بازرگانی ایران رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان که مردمی علاقمند به تخم مرغ و مرغ ایران دارد می­باشد گفت: چرخ تولید باید بچرخد و در این راستا مسئولین باید حمایت بیشتری از صنعت تولید تخم مرغ و مرغ به عمل آورند. وی با اشاره به این مطلب که دولت به صنعت تولید تخم مرغ و مرغ اهمیتی کمی می دهد گفت: دولت در حالی که واردات تخم مرغ را آزاد گذاشته است متأسفانه جلوی صادرات آن را گرفته است امری که آسیب فراوانی به مرغداران کشور وارد کرده است ضمن اینکه این اقدام دولت خلاف صریح قانون است.

وی تصریح کرد: در حوزه تخم مرغ، به علت گران شدن در مدت کوتاه اجازه واردات از کشور های دیگر از جمله ترکیه دادند و باعث ارزانی بیش از قیمت تمام شده این محصول شد و باعث‌گردید مرغ های تخم گذار که در حال تولید بودند به دلیل زیان مرغدار به ناچار روانه به کشتارگاه ها روانه شده و میزان تولید تخم مرغ در کشور کاهش یافته دهد ، این در حالی است که اگر وضع به همین منوال پیش برود و دولت همچنان جلوی صادرات این محصولات را بگیرد، معضلات مرغداران در تابستان آینده به اوج می رسد و ورشکستگی جمع زیادی از مرغداران را رقم بزند.

 

ورود شورای گفت‌وگو به حل مشکلات

 

کارآفرین نمونه کشور گفت: در این رابطه به زودی در خواست جلسه ای در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اتاق صنعت، بازرگانی، معدن و کشاورزی استان جهت طرح و حل و فصل مشکلات مربوط به این صنعت مهم و تأثیرگذار برگزار تقدیم خواهد شد.

 

وی همچنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی رسالت خود را در ارتباط با تأمین مواد اولیه تولید تخم مرغ و مرغ انجام نداده است و بیشتر از واردات این محصولات به داخل کشور حمایت می کنند، 

این وزارتخانه برنامه مشخصی در جهت تأمین مواد اولیه ندارد و مدیریت ضعیف وزارتخانه مذکور متأسفانه باعث ایجاد رانت شده است.

 

تابستان سختی در پیش داریم

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: با اینکه نهاده ها با نرخ دولتی وارد کشور می شود، متأسفانه در بازار با دو نرخ عرضه می شود. یکی نرخ رسمی و دیگری با اصطلاح «زود بارشو» معمولا مرغداران مجبورند که با قیمت گران تر و از طریق واسطه ها همان نهاده ها گران قیمت زودبارشو را خریداری کنند و این ظلمی به مرغداران است.

وی در پایان تأکید کرد؛ اگر مسئولین وزارت جهاد کشاورزی صنعت مرغ و تخم مرغ را در زمینه های تسهیلات بانکی، نهاده های مورد نیاز با قیمت مناسب  و جلوگیری از واردات و عدم صدور مجوز جهت صادرات تخم مرغ به صاحبان این صنایع حمایت نکنند، قطعا درتابستان آینده صنعت مرغداری تخم گذار ما با مشکلات و بحران جدی روبرو می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار