مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی به حوزه آبخیزداری از آن به عنوان یک اتفاق مهم و موثر در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری نام برد و گفت: امسال به تنهایی به واسطه تخصیص این اعتبارات پنج برابر سال‌های طرح آبخیزداری در استان اجرایی شده است.
کد خبر: ۷۲۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 05 March 2019
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی به حوزه آبخیزداری از آن به عنوان یک اتفاق مهم و موثر در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری نام برد و گفت: امسال به تنهایی به واسطه تخصیص این اعتبارات پنج برابر سال‌های طرح آبخیزداری در استان اجرایی شده است.
علینقی حیدریان در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری با اشاره به تخصیص 200میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: سهم استان سمنان از این اعتبارات در سال 97 بالغ بر 20 میلیارد و 800میلیون تومان بوده است.
وی با بیان اینکه این اعتبارات به سرعت در اختیار ادارات منابع طبیعی قرار گرفت افزود: عملیات اجرایی این طرح‌ها که در 14 حوزه برنامه‌ریزی شده بود را از هفته دولت امسال کلید زدیم.
وی با بیان اینکه این طرح‌ها در 14 حوزه و 15 هزار هکتار برنامه‌ریزی شد ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری استان سمنان متناسب با مطالعات انجام شده و اولویت‌ها و نیازهای منطقه‌ای در چند بخش برنامه‌ریزی و عملیاتی شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به سهم هر بخش از اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: 17 میلیارد تومان از اعتبارات تخصیصی به استان سمنان در بخش سازه‌ای، 2.5 میلیارد تومان در حوزه طرح‌های بیولوژیک و ماباقی آن در حوزه‌هایی همچون مستندسازی، اراضی، فعالیت‌های ترویجی و آموزشی، یگان حفاظت و توانمندسازی و...هزینه شد.
وی از اجرای 10 بند خاکی با حجم 130 هزار مترمکعب از محل این اعتبارات خبر داد و افزود: 104 سازه سنگ و ملاتی با حجم 52 هزار مترمکعب، 15 سازه خشک‌چین با حجم 1700مترمکعب، 92سازه بند سبک یا چپری، یک استخر ذخیره آب با حجم دو هزار و 317 مترمکعب، 11 مورد کانال بتنی و...از جمله طرح‌هایی است که در سال‌جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در شهرستان‌های مختلف این استان عملیاتی شده است.
حیدریان همچنین از انجام کپه‌کاری در 14 حوزه این استان خبر داد و اضافه کرد: علوفه‌کاری در 42 نقطه استان، چهار پروژه نهال‌کاری ، تبدیل 180 هزار هکتار سند کاداستری و..از دیگر طرح‌هایی است که از محل همین اعتبارات در استان پهناور سمنان اجرایی شده است.
طرح‌های آبخیزداری بهترین راهکار شناخته شده برای مقابله با خشکسالی‌ها
وی با تمجید از رویکرد ویژه دولت به حوزه آبخیزداری و تخصیصی بخشی از اعتبارات صندوق توسعه ملی به این حوزه گفت: اگر این رویکرد در سال‌های آتی هم ادامه بیابد و شاهد تخصیص اعتباراتی از این صندوق به این حوزه باشیم بدون شک در سال آینده می‌توانیم حوزه وسیع‌تری از استان را دربربگیریم.
حیدریان با ابراز خرسندی از وضعیت بارش‌ها در سال‌جاری گفت: خوشبختانه امسال شرایط ما بهتر از حد نرمال بوده اما مشکلات ناشی از سال‌ها خشکسالی با یک سال بارش نرمال مرتفع نمی‌شود و لذا همچنان نیازمند اجرا و عملیاتی کردن پروژه‌های مختلف و از جمله طرح‌های آبخیزداری در استان هستیم.
توزیع رایگان بیش از 600هزار اصله نهال
وی از توزیع رایگان بیش از 600هزار اصله نهال به مناسبت روز درختکاری در این استان خبر داد و گفت: این نهال‌ها توزیع شده و علاوه بر آن تعدادی نهال نیز برای توزیع در بین مردم آماده شده که طی روزهای آتی به مرور توزیع می‌شود.
این مدیر مسوول از وجود دو نهالستان در سمنان و شاهرود خبر داد و افزود: همه این نهال‌ها در این دو نهالستان تولید و آماده توزیع شده است.
وی با بیان اینکه کار توزیع نهال رایگان هر ساله در هفته منابع طبیعی انجام می‌شود تصریح کرد: در مجموع 17 گونه نهال در استان توزیع شده که زیتون‌تلخ، زبان‌گنجشک، اقاقیا، بادام وحشی، سنجد، کاج،چندین گونه سرو و از جمله سرو خمره‌ای، سرو تهران، سرو شیراز و از جمله این گونه ها هستند.
حیدریان با اشاره به میزان تولید نهال در منابع طبیعی این استان خاطرنشان کرد: این دو نهالستان استان ظرفیت تولید ساله 800 تا 850 هزار نهال را دارند.
   
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار