در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ؛
به گزارش تابناک سمنان ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: حدود 600 هزار اصله نهال به منظور ترویج فرهنگ درختکاری در بین مردم و افزایش فضای سبز امسال در هفته منابع طبیعی در این استان توزیع می شود.
کد خبر: ۷۲۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ 05 March 2019
به گزارش تابناک سمنان ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: حدود 600 هزار اصله نهال به منظور ترویج فرهنگ درختکاری در بین مردم و افزایش فضای سبز امسال در هفته منابع طبیعی در این استان توزیع می شود. علینقی حیدریان روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سالن اجتماعات شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: نهال های آماده برای توزیع در بین مردم در 2 نهالستان مادر در شهرستان های سمنان و شاهرود تولید شده است.
وی ادامه داد: حدود 17 نوع درخت مانند سرو شیراز، کاج مشهد، زیتون تلخ، زبان گنجشک، سنجد، ارغوان و اقاقیا در نهالستان های مادر استان سمنان تولید می شود.وی با بیان این که مردم با مراجعه به نهالستان ها می توانند نهال رایگان دریافت کنند، ابراز داشت: توزیع درختان به صورت رایگان انجام می شود و برخی نهال ها نیز در نمازجمعه این هفته توزیع می شود.
** ساخت 234 سازه آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای طرح های آبخیزداری نقش مهمی در حفاظت از خاک و تقویت سفره آب های زیرزمینی دارد و امسال از محل صندوق توسعه ملی 234 سازه مانند بندهای خاکی، سازه سنگ و ملات، استخر ذخیره آب و کانال بتنی در حوزه های آبخیز ساخته شده است.
وی ادامه داد: از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص یافت که سهم استان سمنان از این اعتبار در حدود 208 میلیارد ریال است.
حیدریان افزود: با تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی در 14 حوزه آبخیز استان سمنان طرح های آبخیزداری اجرا شده که اکنون اجرای طرح ها با پیشرفت بیش از 80 درصد همراه است و پیش بینی می شود تا پایان فروردین ماه سال آینده طرح ها تکمیل شود.
** اجرای طرح مالچ ریگی در استان سمنان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح مالچ ریگی نوعی طرح پژوهشی برای مقابله با ریزگردهاست که امسال در حدود 40 هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان سمنان در شهرستان گرمسار زادگاه پدر علم کویرشناسی ایران اجرایی می شود.
وی ادامه داد: مالچ پاشی که اکنون در کشور برای مهار ریزگردها استفاده می شود نوعی اقدام شیمیایی محسوب می شود که هر چند سال اجرای طرح نیازمند تکرار است اما طرح مالچ ریگی نوعی اقدام زیستی محسوب می شود.
حیدریان خاطرنشان کرد: مالچ ریگی در واقع پاشیدن قلوه سنگ است و این طرح در مرحله پژوهشی و به پیشنهاد پروفسور پرویز کردوانی پدر کویر‌شناسی ایران اجرایی می شود.
وی اظهار داشت: در صورت دستیابی به نتیجه مطلوب این طرح در سطح گسترده تری در کشور اجرا خواهد شد.
** آتش سوزی در 28.5 هکتار از عرصه های طبیعی سمنان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: امسال تا پایان بهمن ماه گذشته، 28 و نیم هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان سمنان دچار حریق شد.
وی اضافه کرد: در این مدت 17 فقره آتش سوزی رخ داده که از این تعداد هشت فقره آتش سوزی در جنگل ها و 9 مورد در مراتع رخ داده است.
حیدریان با اشاره نقش مشارکت مردم در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، یادآور شد: با کمک به موقع و سرعت عمل در اطفای حریق در آتش سوزی های رخ داده به درختان آسیب جدی نرسیده است.
وی افزود: آتش سوزی امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.
**سرطان بیخ گوش درختان ارس سمنان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 152 هزار هکتار از عرصه های استان را جنگل های ارس تشکیل می دهند که خشکسالی، کاهش بارندگی و تغییرات اقلیم این گونه های درختی را تهدید به سرطان می کند.
وی با بیان این که رویشگاه جنگل های ارس در مناطی از شهرستان دامغان، شاهرود و مهدیشهر است، اظهار داشت: بیماری درختان ارس واگیر است و با روش های شیمیایی و سمپاشی قابل درمان نیست و تنها راه مقابله با آن مبارزه زیستی است.
وی ادامه داد: بیماری درختان ارس از طریق آفت ایجاد نمی شود و به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی درخت به این بیماری مبتلا می شود که درمان آن تنها با قطع کردن شاخه های آلوده و سوزاندن آن برای جلوگیری ار سرایت به درختان و شاخه های سالم امکانپذیر است و از این رو به این بیماری سرطان درخت نیز گفته می شود.
حیدریان تصریح کرد: اکنون بیماری درختان ارس در استان سمنان کنترل شده است اما اگر خشکسالی و کاهش بارندگی ادامه داشته باشد بیماری مجدد بروز پیدا خواهد کرد.
** وجود 2 میلیون و 30 هزار هکتار منطقه سیل خیز در سمنان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 2 میلیون و 30 هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی استان سمنان سیل خیز هستند که برای کنترل و مهار روان آب و سیلاب در 49 حوزه استان طرح کامل مطالعاتی برای اجرای عملیات آبخیزداری تعریف شده است.
وی ادامه داد: براساس اعتبارها در برخی مناطق طرح ها عملیاتی شده و در برخی مناطق به دلیل کمبود اعتبار تکمیل نشده است.
بیش از 96 درصد استان سمنان در حوزه اصلی فلات مرکزی قراردارد و دارای مساحتی بیش از 9 میلیون هکتار است که بیش از پنج میلیون هکتار آن مربوط به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار