با توجه به اینکه تعداد زیادی از ساکنان مناطق سیل‌زده حوضه رودخانه کرخه همچنان به منازل خود بازنگشته‌اند، مسؤولان باید جهت فراهم نمودن شرایط بازگشت ساکنین و همچنین پیشگیری از تکرار این اتفاقات اقدام کنند.
کد خبر: ۷۲۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 11 March 2019

بیش از 40 روز از شکستن سیل‌بندها و جاری شدن سیلاب به ویژه در حوضه رودخانه کرخه می‌گذرد و تاکنون نیز تبعات بالا آمدن آب رودخانه ادامه دارد.

این سیلاب‌ها که اغلب شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان را تحت تاثیر قرار داد، موجب آبگرفتگی مناطقی از چند شهر و روستا و وارد آمدن خسارات به منازل و اراضی کشاورزی شد؛ همچنین اراضی کشاورزی در مناطقی از اهواز، شعیبیه شوشتر و شوش نیز دچار خسارت شد.

در این بین چیزی که توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد، تلاش و همیاری شبانه‌روزی مردم جهت بستن سیل‌بندها بود تا جایی که گاهی از مسؤولان تنها تقاضای ارسال گونی به جای بازدیدهای مکرر را داشتند.

صادق سلامت معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان در رابطه با وضعیت کنونی مناطق سیل‌زده شهرستان هویزه، گفت: دبی آب رودخانه نیسان همچنان بالا است اما وضعیت شهر به حالت عادی بازگشته اما بخشی از منازل روستاهای اطراف به نام‌های بنی نعامه جنوبی، مومنیه، غمیجه، زین العابدین و مومنیه بیت عبد تخلیه شده است.

وی افزود: جمعیت هلال احمر در دو هفته گذشته به 43خانوار در این روستاها با ارسال اقلام غذایی و برپایی چادر در نزدیکی منازل و احشام آنها  امداد رسانی کرده است.

خسارت به ۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در هویزه

سرپرست فرمانداری هویزه در زمینه خسارت سیلاب اخیر اظهار کرد: طبق برآوردهای سازمان جهادکشاورزی، سیلاب در یک ماه گذشته، به حدود 4 هزار هکتار زمین کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرده است؛ همچنین به دلیل آبی که از سیل بندها نشت می‌کند برخی واحدهای مسکونی نزدیک سیل بندها و رودخانه نیز دچار خسارت شده است.

حسن شریفی معاون فرمانداری هویزه نیز گفت: سیل‌بند مومنیه که در دو هفته اخیر شکسته شده بود هفته گذشته ترمیم شد و کار ترمیم سیل‌بند مچریه نیز بعد از 21 روز با تلاش مردم و مسؤولان به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه دبی آب سد کرخه در حدود 470 مترمکعب بر ثانیه است، افزود: افرادی که در سیلاب اخیر در برخی مناطق این شهرستان دچار خسارت شدند به اداره کل بنیاد مسکن خوزستان به منظور دریافت تسهیلات معرفی شدند.

بازگشت سیل‌زدگان روستای مچریه از فردا

زاهد فردوس‌پناه معاون فرمانداری دشت‌آزادگان نیز با بیان اینکه روستای «مچریه» در شهرستان دشت‌آزادگان دچار سیلاب شدید شد، گفت: با ترمیم سیل‌بند العمه، کار تخلیه سیلاب از روستا روز شنبه آغاز شد و پس از آن اهالی به روستا باز خواهند گشت.

وی گفت: آسیب‌دیدن سیل‌بندها موجب نشت آب به برخی از منازل 15 روستای دشت‌آزادگان از جمله ابوحمیظه، مالکیه و البوعفری شد و به حدود 20 تا 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این روستاها خسارت زد.

انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در سیل اخیر

ضعف وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان در زمینه مدیریت آب پشت سد، لایروبی رودخانه‌ها و پایش سیل‌بندها از عوامل وقوع سیل در حوضه رودخانه کرخه و دز عنوان شده است تا جایی که انتقادات بسیاری از سوی استاندار، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، نخبگان و مسؤولان دیگر را برانگیخت و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در سفر به اهواز خواستار توجه وزارت نیرو به این موضوعات شد.

آیت الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان نیز در خطبه‌های نماز جمعه اهواز دو خواسته سیل‌زدگان را لایروبی رودخانه‌ها و پرداخت خسارت‌های وارد شده عنوان کرد و افزود: اگر سازمان آب و برق به وظیفه خودش عمل کرده بود سیل هیچ خسارتی وارد نمی‌کرد اما در نتیجه کوتاهی آنها این فاجعه به بارآمد.

وی افزود: به آنها هشدار می‌دهیم که به وظیفه خودتان عمل کنید وگرنه باید پاسخ ‌مردم را بدهید و از مسئولان استانی و کشوری می خواهیم بر این دستگاه‌ها فشار وارد کنند تا به وظیفه خودشان عمل کنند.

انتقادها از وزارت نیرو تنها به ضعف آن در پیشگیری از خطر سیل محدود نشد بلکه تعلل در ارسال بیل‌های مکانیکی جهت ترمیم سیل‌بندها نیز واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و مسؤولان در سطوح مختلف، جامعه کشاورزی و فعالان را به اعتراض وا داشت.

پرداخت خسارت اراضی کشاورزی سیل‌زده

در حالی که سیل‌زدگان به وعده مسؤولان برای پرداخت خسارات سیل دلخوش کرده بودند، واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در سفر به خوزستان، از ناتوانی دولت برای پرداخت خسارات سخن گفت.

وی با اشاره به اتمام بودجه ماده ۱۰ و تبصره ۱۲ در سال ۹۷ گفت: این اعتبارات به اتمام رسیده ولی همچنان بدهکاری هایی در این حوزه داریم، بنابراین نمی توانیم قولی برای پرداخت خسارت داشته باشیم ولی پیگیری هایی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

اختصاص بودجه به ترمیم سیل‌بندها

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به ضرورت پیشگیری از تکرار این اتفاقات، گفت: اختصاص 610 میلیارد ریال برای استحکام بخشی سیل بندها، لایروبی رودخانه ها و ایمن سازی نقاط حادثه خیز در سواحل رودخانه ها و سدها در خوزستان در هیات دولت مصوب شد.

وی افزود: امیدواریم سازمان آب و برق خوزستان با این اعتبار بتواند مشکل استحکام بخشی سیل بندها و لایروبی را رودخانه‌ها را در یک برنامه زمان بندی شده و به موقع انجام دهد.

با توجه به اینکه همچنان تعداد زیادی از ساکنان مناطق سیل‌زده به منازل خود بازنگشته‌اند، مسؤولان باید جهت فراهم نمودن شرایط بازگشت ساکنین و پیشگیری از تکرار این اتفاقات تلخ اقدام کنند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار