مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از مراقبت و صیانت از منابع آبی به‌عنوان مهمترین و حساس‌ترین مسئله کشور نام برد و با اشاره به اهمیت پروژه‌های آبخیزداری در تغذیه سفره‌های زیرزمینی و مدیریت منابع آبی در دسترس وعده‌داد: با اعتبارات ویژه‌ای که از محل صندوق توسعه و اعتبارات دولتی اختصاص یافته اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان سمنان حداقل دو برابر افزایش یابد.
کد خبر: ۷۲۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ 18 March 2019
به گزارش تابناک سمنان علینقی حیدریان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بی‌شک آب حساس‌ترین موضوع امروز کشور است و همین می‌طلبد که طرح‌های مرتبط با این حوزه با رویکرد جدی‌تری دیده شود.
وی از اجرایی شدن پروژه‌های آبخیزداری به مثابه بهترین، مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین راه تامین و مدیریت منابع آبی یاد کرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه هم رهبری معظم انقلاب و هم دولت و رئیس‌جمهور توجه بسیار ویژه‌ای به حوزه آبخیزداری دارند و از این رو اعتبارات بسیار مناسبی از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافت که از محل این اعتبارات در سال 97 طرح‌های متعددی در حوزه آبخیزداری اجرایی شد و قرار است که با افزایش اعتبارات در سال 98 این طرح‌ها حداقل تا دو برابر افزایش بیابد ضمن اینکه امسال نیز طرح های آبخیزداری استان در مقایسه با سال های قبل حدودا پنج برابر شده است.
وی با ابراز خرسندی از اجرایی شدن صدها طرح آبخیزداری در سطح کشور گفت: با اعتبارات ویژه‌ای که اختصاص یافت طرح‌های مشابهی در همه استان‌های کشور اجرایی شده که تداوم این روند می‌تواند به بهبود شرایط آبی در کشور کمک شایانی کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه رژیم بارش‌ها چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه‌ای با تغییرات اساسی روبرو بوده افزود: آبخیزداری این امکان را به ما می‌دهد که با ذخیره‌سازی آب‌های سطحی هم به تغذیه سفره‌های زیرزمینی کمک کنیم و هم به بهبود پوشش گیاهی و جلوگیری از بروز سیل و کاستن از فرسایش خاک و ...کمک کنیم.
وی از تثبیت خاک در بالادست به‌عنوان یکی از مزایای طرح‌های آبخیزداری نام برد و اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری دو اتفاق مهم می‌افتد نخست با ایجاد سد و بند مانع از وقوع سیل شده و بستری ایجاد می‌شود که آب با آرامش بیشتری در خاک نفوذ کند و دوم اینکه فرسایش خاک به حداقل ممکن رسیده و زمینه بهبود پوشش گیاهی فراهم می‌شود. ضمن اینکه طی این فرآیند پدیده تغذیه سفره‌ها اتفاق می‌افتد.
حیدریان با اشاره به گستردگی حوزه کاری در اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خاطرنشان کرد: منابع طبیعی متولی 80 درصد مساحت کشور است و در استان سمنان بیش از 98 درصد وسعت استان ذیل اراضی ملی و مناطق تحت‌پوشش منابع طبیعی و آبخیزداری استان است و همین کار در این اداره کل راسخت می‌کند.
وی همچنین به نقش مهم رسانه‌ها در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند.
این مدیر مسوول از عدم رویکرد تخصصی رسانه‌ها به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان یک نقطه ضعف در این بخش نام برد و افزود: وجود خبرنگاران متخصص و آشنا با ماموریت‌های منابع‌طبیعی می‌تواند به اثرگذاری بیش از پیش محصولات خبری کمک کند.
وی از آمادگی منابع طبیعی استان برای کمک به آموزش خبرنگاران تخصصی حوزه منابع طبیعی خبر داد و افزود: کارشناسان ما چه در بخش بیابان و چه در حوزه جنگل و آبخیزداری این آمادگی را دارند که با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به ارتقاء سطح دانستگی خبرنگاران از حوزه کاری منابع طبیعی کمک کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار