وزرا و مسئولان دولت همچنان در استان های مختلف برای مدیریت سیل حضور دارند. گزارش ها حاکی از آسیب دیدن 50 هزار واحد مسکونی است. خطر سیل هنوز در خوزستان و چند استان دیگر بر طرف نشده است.
کد خبر: ۷۳۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱ 02 April 2019

، در ادامه سفر دولتمردان به مناطق سیل زده، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری سفر خود را به استانهای کرمانشاه و لرستان آغاز کرد و روز دوشنبه وارد خوزستان شد. جهانگیری در این سفر و پس از بازدید از سدهای دز و کرخه، با سیل زدگان دزفول و منطقه شعیبیه شوشتر دیدار کرد و در نشست هماهنگی شورای مدیریت بحران خوزستان حضور یافت و بعد از ظهر برای شرکت در جلسه ویژه بررسی وضعیت استان های سیل زده در حضور مقام معظم رهبری به تهران بازگشت.
وزیر راه و شهرسازی نیز سفری به اراک داشت و در جمع خبرنگاران گفت که سیلاب 16 هزار میلیارد ریال به زیرساخت های راه کشور خسارت زده است.
«محمد اسلامی» افزود: این میزان خسارت به غیر از هزینه ای است که باید برای ترمیم های اساسی و جایگزین صورت گیرد. 
وی بیان کرد: بنیاد مسکن نیز برآوردهای خسارت در این بخش را آغاز کرده و پیش بینی می شود که بیش از 50 هزار واحد مسکونی در کشور بر اثر سیل دچار آسیب شده باشد. 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از این خسارت ها نیاز به ترمیم و بازسازی دارد و بقیه باید تخریب و دوباره ایجاد شوند. 
اسلامی عنوان کرد: دو مصوبه جامع و کامل در نشست دولت برای استان های کشور به منظور جبران خسارات و کمک به معیشت حادثه دیدگان به تصویب رسیده که این مصوبات همه آسیب ها از جمله منازل مسکونی، زمین های کشاورزی و کسب و کارها را شامل می شود. 
اسلامی تصریح کرد: 12 هزار کیلومتر از راه های کشور با رودخانه ها برخورد دارد یا از کنار منابع آبی می گذرد که در روزهای گذشته به نوعی دچار آسیب شده اند و آسیب آنها از جنس فرونشست، آب شستگی و ریزش کوه بوده است. 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قابلیت های پیش بینی در کشور باید افزایش یابد و کنترل وضعیت در شهرسازی نیز مورد توجه قرار گیرد و ملاحظات لازم اعمال شود و به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها داده نشود. 
در ادامه سفر اعضای هیات دولت به مناطق سیل زده، وزیر آموزش و پرورش روز سه شنبه به استان گلستان سفر کرد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت که تمهیدات لازم برای تامین فضای آموزشی، کتاب درسی، نوشت افزار و سایر ملزومات و تسهیلات آموزشی مناطق سیل زده استان گلستان اندیشیده شده و دانش آموزان این شهرها نگران ادامه تحصیل خود بعد از تعطیلات نوروزی نباشند.
وی هنگام سرکشی از چند مدرسه آب گرفته در شهر آق قلا افزود: طولانی شدن آبگرفتگی در مدارس منطقه خطر تخریب آنها را افزایش داده و به ناچار دانش آموزان در محل اسکان خانواده هایشان تحصیل خود را ادامه خواهند داد. 
وی با بیان اینکه دست کم 10 مدرسه آق قلا نیازمند بازسازی مجدد است، اضافه کرد: برای جایگزینی مدارس آسیب دیده از سیل گلستان 60 کانکس تدارک دیده شده که تاکنون 8 مورد در آق قلا مستقر و بقیه تا پایان هفته وارد استان می شود.
بطحایی که به دلیل ارتفاع بالای آب در سطح شهر و محوطه مدارس آق قلا با تراکتور اقدام به شهرگردی کرد، گفت: روز گذشته سه هزار و 600 نیمکت و صندلی وارد گلستان شد و شرایط راه اندازی کلاس های موقت درس در مناطق سیل زده فراهم است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به جز کانکس های موقت، کلاس های درس در برخی مدارس شهرهای آسیب دیده چند شیفته می شود تا تعلیم و تربیت دانش آموزان دچار وقفه نشود.
بطحایی به آسیب دیدگی برخی مدارس و مشکل تردد دانش آموزان سیل زده گلستان اشاره کرد و افزود: اعتبار لازم برای بازسازی، تعمیر و تامین تجهیزات آموزشی مناطق سیل زده استان اختصاص داده خواهد شد.
بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا، سازمانها و نهادهای دولتی، نیروهای ارتشی، سپاهی و بسیجی با همراهی و همدلی مردم شرایط بحرانی مناطق سیل زده را به خوبی تحت کنترل گرفته اند و در کنار اقدام های امدادی به سیل زدگان، تجهیزات را برای هدایت مناسب سیلابها به کار گرفته اند و تلاش می کنند آرامش هر چه زودتر به زندگی مردم برگردد.
گزارش های میدانی ایرنا حاکی است سیلاب در بیشتر مناطق سیل زده به کمک تجهیزات و ایجاد پل های متعدد فروکش کرده اما ورود سیلاب بخش وسیعی از منازل مناطق سیل زده را در زمان حاضر غیر قابل سکونت کرده است .
همچنین گزارش شده است ساکنان مناطق سیل زده به مناطق امن منتقل یا در حال انتقال هستند و امدادگران تازه نفس نیز مرتب و منظم به جمع امدادگران منطقه می پیوندند؛پیش بینی می شود با این روند مشکل اقامت و مایحتاج عمومی سیل زدگان به طور کامل برطرف شود.
در ساعات بعد از ظهر سه شنبه اخبار دریافتی از مناطق سیل زده نشان می دهد بارش ها و سیلاب ها در برخی مناطق ادامه دارد.

* 6تیم تخصصی هلال احمر کردستان به مناطق سیل زده اعزام شد
مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: بدنبال بارش های سنگین و وقوع سیل در استان های غربی و جنوب غربی کشور، این جمعیت 6 تیم تخصصی امداد و نجات برای کمک به سیل زدگان استان های لرستان و ایلام به این مناطق اعزام کرد.
محمدباقر محمدی اظهار داشت: با هماهنگی هلال احمر کشور، روز دوشنبه 24 امدادگر در قالب 6 تیم تخصصی امداد و نجات از کردستان به استان های سیل زده لرستان و ایلام اعزام شدند.
وی با اشاره به اینکه 2 تیم تخصصی به لرستان و چهار تیم نیز به استان ایلام اعزام شد، افزود: این تیم ها تجهیزاتی همچون لجن کش، پمپ های آب کش و کف کش همراه دارند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان به اقدامات انجام شده در استان در پی بارش های چند روز گذشته نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش های سنگین در روزهای گذشته، همچنان امدادگران این جمعیت برای کمک رسانی در آماده باش هستند.
وی اضافه کرد: شناسایی نقاط آسیب پذیر در زمینه سیل و آبگرفتگی در استان و تعیین تیم هایی مشخص در محل های حادثه خیز برای کمک به شهروندان در صورت بروز حادثه از جمله تمهیدات این جمعیت در چند روز اخیر بود.
محمدی با بیان اینکه نیروهای هلال احمر آمادگی کامل برای خدمات رسانی در هر گونه حادثه ای را دارند، یادآور شد: در جریان بارش های سنگین رودخانه قزل اوزن در محدوده روستای باغچله یک خودرو در حال غرق شدن بود که راننده توسط نیروهای هلال احمر این شهرستان نجات یافت.
مدیر عامل جمیعت هلال احمر کردستان تاکید کرد: بر اثر بارش سنگین و غافلگیر کننده برف در روز دوشنبه، تعداد زیادی خودرو در محورهای مواصلاتی قروه و دهگلان گرفتار شدند که نیروهای این جمعیت اقدام به نجات و راها سازی آنها کردند.
محمدی گفت: روز گذشته حدود 90 مسافر گرفتار در برف جاده های قروه در پایگاه های امداد و نجات جاده ای جمعیت هلال احمر اسکان داده شده و پذیرایی شدند.

* اهالی 11 روستای حمیدیه خوزستان منازل خود را تخلیه کنند
فرمانداری شهرستان حمیدیه در اطلاعیه ای از اهالی 11 روستای این شهرستان خواست که با توجه به طغیان رودخانه کرخه، هر چه زودتر خانه های خود را تخلیه کنند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری حمیدیه، فرمانداری این شهرستان در اطلاعیه شماره 3 خود اعلام کرد: سازمان آب و برق خوزستان اطلاع داده دبی خروجی سد کرخه تا 2 ساعت آینده به 2 هزار متر مکعب خواهد رسید. 
در این اطلاعیه آمده است: همه ساکنان روستاهای حاشیه رودخانه کرخه شامل روستاهای چمیم، قاسم زامل، بیت گنیم، شیخ طعمه، خسرج بیت قشم، خسرج عوده، حویش، شاطی، حمدان سلجه، آلبوعید یک و نبی می رساند هرچه سریعتر با هماهنگی بخشدار مرکزی، شوراها و دهیاران نسبت به تخلیه فوری منازل خود اقدام کنند و سایر روستاها نیز آمادگی لازم را برای تخلیه منازل داشته باشند. 
بر اساس این اطلاعیه، پادگان ثامن الائمه و اردوگاه دانش آموزی دهکده و کوی سازمانی تیپ 392 زرهی برای اسکان موقت اهالی در نظر گرفته شده است. 
ذخیره سد کرخه دیروز از تراز نرمال (5.2 میلیارد مترمکعب) گذر کرده و به پنج میلیارد و 390 میلیون مترمکعب رسیده است. خروجی این سد نیز به حدود یک هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته است، این در حالیست که ظرفیت عبوری کرخه اکنون 500 مترمکعب برثانیه است. 
استاندار خوزستان 11 فروردین در این استان حالت فوق العاده اعلام کرده است. فرماندار حمیدیه دیروز گفته بود که هشت روستای این شهرستان در معرض سیل کرخه هستند. 
سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و 51 روستا در حوضه کرخه، 18روستا در حوضه دز و 18 روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند. 
در بخش مرکزی اهواز و حاشیه رودخانه دز تاکنون 13 روستا دچار آبگرفتگی شده است.

* 2237 واحد مسکونی در استان همدان تخریب شد
استاندار همدان گفت: در بارش های شدید چند روز گذشته در نقاط مختلف این استان 2 هزار و 237 واحد مسکونی شهری و روستایی به طور کامل تخریب شده است.
سید سعید شاهرخی در نشست کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران استان همدان افزود: همچنین سه هزار و 700 واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده و نیازمند تعمیر است .
استاندار همدان از تخریب 128 واحد تجاری در مناطق مختلف استان خبر داد و افزود: این واحدهای تخریب شده بیشتر مربوط به شهرستان های نهاوند، کبودرآهنگ و اسدآباد است که کار بازسازی و تعمیر آنها به زودی انجام می شود. 
شاهرخی ادامه داد: همچنین 56 کیلومتر بزرگراه، 123 کیلومتر راه اصلی و 589 کیلومتر راه روستایی آسیب دیده که گروهها در حال تعمیر و بازسازی هستند و تردد در آنها انجام می شود. 
استاندار همدان افزود: همچنین 149 پل کوچک و بزرگ تخریب شده و یا اینکه به صورت عمدی به دلیل اینکه گنجایش این حجم بارندگی را نداشتند تخریب شد که در اولین فرصت بازسازی می شود. 
شاهرخی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز 187 راس دام سبک و سنگین در روستاهای مختلف تلف شدند گفت: همچنین به 33 هزار و 320 تن محصولات زراعی و 800 تن محصولات باغی خسارت وارد شده و 443 واحد نیز در زمینه ساختمان، تاسیسات و ادوات کشاورزی دچار آسیب و تخریب شدند. 
وی ادامه داد: خسارات ناشی از سیل به اموال عمومی جبران می شود و در جلسه هیات دولت نیز ارقامی به صورت کلی مطرح شد که ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم.

* تعداد بالگردهای امدادی ارتش در پلدختر به 12 فروند می رسد
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه تعداد بالگردهای امدادی به 12 فروند افزایش می یابد، گفت: نیروهای امدادی ارتش تا زمان برقراری آرامش در مناطق سیل زده پلدختر و معمولان و در کنار مردم حضور خواهند داشت .
امیرسرتیپ کیومرث حیدری در یک گفت و گوی خبری افزود: در حال حاضر 10 فروند بالگرد ارتش در منطقه حضور دارد و مقرر شد دو فروند دیگر نیز اضافه شود.
وی اظهار داشت: اولویت اول نجات سیل زدگان و انتقال به مکان های امن است و اقدامات لازم برای ایجاد یک کمپ و اردوگاه های موقت برای اسکان این افراد آغاز شده است.
وی با اشاره به وضعیت پلدختر و معمولان ادامه داد: جاده و پل ها تخریب شده و بسیاری از روستاها در محاصره سیلاب هستند که تلاش می شود تا عصر امروز کار جابه جایی سیل زدگان به مناطق امن پایان یابد.
امیرحیدری بیان کرد: کار انتقال پل های تاکتیکی از اهواز به پلدختر آغاز شده که با نصب آن بخش قابل توجهی از عملیات های امدادی تسریع می شود.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از حدود 24 ساعت گذشته لحظات سخت و جدال نفس گیری با سیلاب داشتند و دیشب را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند. 

*برق 11 روستای دره شهر و سیروان همچنان قطع است
مدیرعامل توزیع نیروی برق ایلام گفت: برق 11 روستای استان در شهرستان های دره شهر و سیروان به علت وقوع سیلاب و تا زمان فورکش کردن آب ها و بهبود نسبی وضعیت قطع است.
هادی شیرخانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برق 6 روستای بخش ماژین و چهار روستای بخش مرکزی شهرستان دره شهر و یک روستای عرب رودبار شهرستان سیروان قطع است.
وی افزود: در برخی نقاط استان ایلام نیز قطعی موقت برق وجود داشت که بعد از چند ساعت کار بدون وقفه شبکه روشنایی این مناطق به مدار برگشت و در حال حاضر به جز روستاهای مذکور سایر نقاط استان ایلام قطعی برق ندارند.
شیرخانی یادآور شد: برق این روستاها به علت آسیب دیدن تاسیسات و شبکه و نیز حفظ سلامت ساکنان منطقه قطع شده و تا زمانی که وضعیت بهبود نسبی نیابد برق این مناطق برای سلامت جان ساکنان قطع است. 
وی گفت: با وجود پیشگیری های انجام شده شدت بارش ها به حدی بود که تاسیسات، شبکه و ایستگاه های توزیع برق استان ایلام خسارات زیادی را متحمل شدند که میزان ریالی این خسارات هنوز برآورد نشده است.
وی افزود: در اوج بارش ها با توجه به مدیریت و هماهنگی های انجام شده با پرسنل شرکت برق استان ایلام تلاش شد که تا حد امکان از قطع شدن برق مشترکان در نقاط مختلف جلوگیری شود و در استان کمترین خاموشی ها اتفاق افتاد.
به گفته شیرخانی بیشترین خسارت های سیلاب به تاسیسات برق متعلق به حوزه جنوب به ویژه شهرستان های دره شهر و دهلران بود و رانش زمین و ریزش کوه بیشترین تخریب را برای شبکه، ایستگاه و دکل های برق استان ایلام به همراه داشت.

* 34 روستای حاشیه دز در شوشتر باید تخلیه شود
فرماندار شوشتر گفت: 34 روستای حاشیه دز در این شهرستان به دلیل افزایش خروجی آب از سد دز، در معرض خطر قرار گرفته و باید تخلیه شوند.
حسین پنیه دانه پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از این تعداد روستای حاشیه دز تاکنون 10 روستا به طور کامل تخلیه شده و هم اکنون به صورت تک به تک در حال بازدید از همه روستاها و اعلام هشدار به اهالی آنها هستیم. 
وی گفت: علاوه بر ساکنان روستاها، احشام آنان نیز از روستاها تخلیه شده و برای آنها اسکان موقت در نظر گرفته شده است. 
وی افزود: به خاطر افزایش دبی رودخانه دز از دیروز روستاهای حاشیه این رود در معرض خطر جدی قرار گرفته که هم اکنون با کمک ماموران امدادی مستقر در منطقه درحال تخلیه هستند. 

*برق شهر ماژین وصل شد / وضعیت 5 روستا همچنان بحرانی است
فرماندار دره شهر با اشاره به اینکه برق شهر ماژین وصل شده گفت: وضعیت 5 روستای بخش ماژین وضعیت بحرانی است.
کیانوش محمدنژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بخش ماژین شهرستان دره شهر هم اکنون جریان برق برقرار شده و وضعیت مناسب است، اما 5 روستای بخش ماژین وضعیت بحرانی است، در این روستاها جریان آب و برق قطع، گل و لای سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها لایه روبی نشده و داخل ساختمان‌ها تا ارتفاع یک تا 2 متر هنوز آب است.
وی افزود: اما در خود شهر دره شهر وضعیت مناسب است، در حال پاکسازی خیابان‌ها هستیم، خسارات فراوانی به واحدهای مسکونی، ساختمان‌های اداری و واحدهای تجاری مردم وارد شده است.
فرماندار دره شهرذ عنوان کرد: از طریق اداره کل راه و شهرسازی سه لودر، سه بولدوزر به منطقه گرزلنگر جهت بازگشایی مسیر زمینی گرزلنگر ماژین اعزام شدند این احتمال وجود دارد تا غروب امروز این مسیر بازگشایی شود تا بتوانیم از طریق زمینی امکانات موردنیاز را به روستاهای بخش ماژین ببریم.

* شرایط جوی اجازه فرود بالگردهای امدادی را در ماژین نمی دهد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: با توجه به وضعیت بحرانی دره شهر تیم های امدادی از هلال احمر کردستان صبح امروز وارد شهرستان دره شهر شدند ولی شرایط جوی اجازه پرواز به بالگردها را نمی دهد.
حسین عارفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به سیل اخیر و ورود آب به منازل و مغازه های این شهرستان تیمهای امدادی مازاد از هلال احمر کردستان برای تخلیه آب به یاری مردم سیل زده این منطقه آمده اند.
وی ادامه داد: روز گذشته تخلیه آب بیش از 110 واحد مسکونی و مغازه انجام و صبح امروز با یاری امدادگران کردستان این عملیات تسریع شده است.
به گفته وی، امدادگران این جمعیت تا زمان تخلیه آب تمامی اماکن دره شهر در این منطقه حضور خواهند یافت.
وی همچنین در خصوص امدادرسانی به مردم روستاهای دره شهر که ارتباط با آنها قطع شده گفت: با توجه به وضعیت نامناسب جوی تاکنون بالگردهای این جمعیت موفق به فرود در استان نشده اند.
به گفته عارفی، بالگردهای که از یاسوج و ارومیه به این استان اعزام شده بودند به علت مه گرفتگی و شرایط نامناسب هوایی موفق به فرود نشدند.
به گفته وی، صبح امروز هم بالگرد امدادی از کرمانشاه به سمت دره شهر پرواز ولی هنوز موفق به فرود نشده است.

* 251 واحد مسکونی و دامپروری در روستاهای قزوین تخریب شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب طی 24 ساعته گذشته منجر به تخریب بیش از 100 واحد مسکونی و 151 واحد دامپروری در سطح استان شد.
علی فرخزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 12 مورد قطعی آب، 6 مورد قطعی برق و انسداد راه ارتباطی 30 روستا در استان گزارش شده است و عوامل راهداری و امدادی در تلاش برای رفع آنها هستند. 
این مسئول گفت: با توجه به افزایش سیلاب ها و طغیان رودخانه ها دستور تخلیه روستاهای پایین دست شهر صنعتی البرز صادر شد و همچنین لاین جنوبی آزادراه قزوین - رشت تا اطلاع ثانوی مسدود گردید. 
وی اضافه کرد: تعدادی واحد پرورش ماهی و چندین هکتار زمین کشاورزی در سطح استان خسارات جزیی و کلی دیده اند که بعد از کارشناسی میزان خسارات اعلام می شود. 
معاون استاندار با اشاره به دبی رودخانه های استان، گفت: خررود واقع در تاکستان 150 متر مکعب بر ثانیه، ابهررود در همین شهرستان 70 متر مکعب، شاهرود در الموت غربی و شرقی 245 متر مکعب بر ثانیه، رود یالیان در شهرستان البرز 120 متر مکعب، رودخانه ارنجک در قزوین 87 متر مکعب بر ثانیه و رودخانه بازار در شهر قزوین 80 متر مکعب دبی داشته و به حالت طغیان درآمده اند. 
معاون استاندار خاطر نشان کرد: اطلاعیه ها و هشدارهای لازم برای جلوگیری از خسارات بیشتر به شهروندان صادر شده و همچنان هشدارهای لازم برای پیشگیری از خطرات احتمالی به مردم اطلاع رسانی می شود. 

* دستور تخلیه روستاهای حاشیه کرخه در دشت آزادگان صادر شد
رییس ستاد مدیریت بحران و فرماندار دشت آزادگان گفت: دستور فوری تخلیه همه روستاها و مناطق شهری واقع در خطر سیلاب و حاشیه رودخانه کرخه در محدوده شهرستان دشت آزادگان صادر شده است.
غلامعباس هزاریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساکنان منازل و جایگاه های دام در روستاهای حلاف حسن، سبهانیه شریعتی، سید عامر، آلبوصیاد، شاکریه، جلیزی حنظله ، جلیزی عبدالرضا، مطیعات، علی آباد هوفل، هوفل شرقی هوفل غربی، هوفل سید ناصر، هوفل سید حمد، بنده بیت سلیط، البوعفری جنوبی و شمالی، جرگه سید علی، جلالیه شمالی و جنوبی، ساریه؛ شیبانی، مالکیه سفلی و وسطی، نعمه بیت حردان سویدان، حاجیه، چولان ، مگاصیص، دحیمی، طکطاگه که در مسیر رودخانه کرخه هستند.
وی گفت: ساکنان این روستاها در اسرع وقت برای در امان ماندن از سیل احتمالی باید تخلیه و دام های خود را به مکان های مرتفع و دور از خطر منتقل کرده و روستاییان نیز به منازل اقوام، مساجد و مدارس امن و یا محل های اسکان اضطراری منتقل شوند.
وی گفت: با توجه به افزایش لحظه به لحظه آب کرخه و افزایش دبی آب تا یک هزار و 400 متر مکعب در ثانیه، شهرهای کوت ، ابوحمیظه و بستان در معرض خطر سیلاب قرار دارند.
رییس ستاد مدیریت بحران دشت آزادگان با اشاره به شدت بارش ها در مناطق بالادست رودخانه کرخه و سرازیر شدن آب به سمت خوزستان، از مردم خواست هشدارها را جدی بگیرند و به هر وسیله ممکن از مناطق خطر دور شوند.
هزاریان افزود: هلال احمر مکان هایی را برای اسکان اضطراری آماده سازی کرده و یادمان شهدای هویزه، سالن های ورزشی و دانشگاه پیام نور سوسنگرد نیز در حال آماده سازی برای اسکان موقت مردم هستند.
وی گفت: مردم منطقه باید بدانند ممکن است چه اتفاقی می افتد لذا باید از وقوع حوادثی نظیر شهرهای پلدختر و معمولا پیشگیری کنیم و لازمه آن مشارکت مردم و جدی گرفتن هشدارها است.
طغیان و بروز سیلاب در حوضه های کارون، دز و کرخه، سبب شده مناطقی از شمال، مرکز و غرب خوزستان که در مسیر این رودخانه ها قرار گرفته اند در معرض سیلاب ویرانگر و مهیب قرار گیرند.

* پنج فروند بالگرد برای کمک به سیل زدگان پلدختر اعزام شد
رئیس مرکز امداد هوایی شرکت نوید جمعیت هلال احمرگفت: پنج فروند بالگرد هلال احمر از صبح امروز (13 فروردین) برای امدادرسانی و نجات سیل‌زدگان به شهرستان سیل زده پلدختر اعزام شد.
کاپیتان محمد ولی بیرانوند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این پنج فروند بالگرد از استان های گیلان، کرمانشاه، مرکزی، تهران و یک فروند بالگرد لرستان از بامداد امروز 13 فروردین در شهرستان پلدختر به قصد نجات جان انسان های محصور در سیل به پرواز در آمده اند.
وی ادامه داد: با توجه به مسدود شدن بیشتر راه های مواصلاتی استان از ظهر روز دوشنبه 12 فروردین از طریق رئیس جمعیت هلال احمر درخواست بالگرد پرواز در شب به ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارسال شده و در حال رایزنی جهت امداد رسانی به حادثه دیدگان سیل زدگان در سطح استان به خصوص در شهرستان پلدختر و معمولان می باشیم.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از حدود 24 ساعت گذشته لحظات سخت و جدال نفس گیری با سیلاب داشتند و دیشب را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند. 
از روز گذشته تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد و تنها در یک مورد بالگرد امدادی ایلام موفق به حضور در منطقه و نجات حدود 15 نفر شد که برای فرار ازسیلاب در پشت بام منازل پناه گرفته بودند. 
از نخستین ساعات امروز با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزاد راه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است. 

* 53 نفر در لرستان توسط اورژانس هوایی امداد رسانی شدند
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس هوایی امدادرسانی در 2 روز گذشته جان 53 نفر در لرستان را نجات داد.
پیرحسن کولیوند افزود: در 12 فروردین ماه جاری 14 نفر و در 13 فروردین ماه 39 نفر در هشت سورتی پرواز توسط بالگردهای اورژانس نجات یافتند.
وی بیان کرد: عملیات امداد رسانی هوایی و زمینی همچنان در مناطق سیل زده استان لرستان ادامه دارد.
بارش شدید باران که از روز یکشنبه در لرستان آغاز شد، موجب بروز سیل و طغیان رودخانه ها در چهار شهرستان این استان شد.
طغیان رودخانه کشکان در محدوده شهر معمولان و شهرستان پلدختر باعث قطع ارتباط زمینی، مخابراتی و هوایی مردم این مناطق با مرکز استان لرستان شد که با مساعد شدن هوا امدادرسانی هوایی و زمینی به این مناطق آغاز شده است.
5 فروند بالگرد جمعیت هلال احمر از صبح امروز سه شنبه برای امداد رسانی به مردم سیل زده شهرستان پلدختر به پرواز در آمده و به گفته استاندار لرستان با مساعد شدن هوا خدمات رسانی و امداد رسانی به این مناطق افزایش یافته است.
ئیس اورژانس کشور گفت: تا کنون 39 نفر از مردم محاصره در سیل پلدختر نجات یافتند.
کولیوند افزود: این افراد به پادگان ها و مناطق امنی که سپاه پاسداران اعلام کرده منتقل شدند.
وی اظهار داشت: تلاش می شود تمام افراد در محاصره سیل از منطقه خارج و به مناطق امن منتقل شوند.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از حدود 24 ساعت گذشته بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.

* سیل به بخش هایی از شهرستان چالوس خسارت زد
فرماندار شهرستان چالوس گفت: بارندگی شدید روز گذشته به همراه طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب در منطقه، به بخش هایی از این شهرستان خسارت زد.
بارش شدید باران ، برف و طوفان عصر گذشته ، سبب طغیانی شدن رودخانه های چالوس و سردابرود در شهرستان چالوس شد. 
محمدناصر زندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس مشاهدات و گزارش های رسیده، سیل سبب آب بردگی بخشی از زمین های کشاورزی، تخریب جاده و مسدود کردن یک راه روستایی، شکستگی تعدادی از تیرک های برق در مناطقی از این شهرستان بویژه مرزن آباد شد.
وی با بیان اینکه نیروهای امدادی و ترابری با شدت گرفتن باران در منطقه حاضر بودند، اظهار داشت: اگر در بعد پیشگیری با همراهی نیروهای ستاد مدیریت بحران و مردمی این موضوع مدیریت نمی شد سیل خسارت های جبران ناپذیری به زیرساخت ها ، تاسیسات زیربنایی، زمین های کشاورزی و نیز زندگی مردم این شهرستان وارد می کرد.
فرماندار چالوس گفت : با تشکیل نشست های مختلف ستاد مدیریت بحران از روزهای گذشته ، تمامی اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان آمادگی لازم در بعد پیشگیری از این بلای طبیعی را داشتن، به نحوی که از عصر دیروز در پی تشدید بارندگی و طغیانی شدن رودخانه چالوس ، بالا آمدن سد سیاه بیشه و نیز سد انحرافی چالوس تمامی این نیروها در صحنه حضور داشتند.
زندی افزود: به محض برآورد میزان خسارت های وارده ناشی از سیل، برای اطلاع رسانی در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت. 
وی همچنین با اشاره به گل آلودگی آب رودخانه چالوس از روستائیان و شهروندان بخش مرزن آباد خواست حتی المقدور در این روزها آب آشامیدنی را بجوشانند یا آنکه از آب معدنی استفاده کنند تا خدای ناکرده مبتلا به بیماری نشوند.
بخش مرزن آباد با بیش از 100 روستا و یک شهر در مسیر جاده کندوان و فاصله حدود 30 کیلو متری جنوب شرقی چالوس قرار دارد.
فرماندارچالوس به ریزش سنگ در جاده چالوس واقع در پیچ آئینه اشاره کرد و ادامه داد : هم اکنون نیروهای راهداری مشغول پاکسازی این مسیر هستند و درپی پایداری هوا سعی می شود این مسیر تا پایان امروز به روی مسافران بازگشایی شود .

*760 واحد مسکونی در کردستان بر اثر بارش باران خسارت دید
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: براساس اطلاعات اولیه بر اثر بارش های سنگین باران و برف 2 روز گذشته و جاری شدن سیل، 760 واحد مسکونی در مناطق مختلف این استان خسارت دیده یا تخریب شده اند.
شهرام ملکی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت 420 واحد نگهداری احشام در روستاها هم دچار خسارت شدند ضمن اینکه بر اثر ریزش آوار انبار علوفه در قروه یک نفر نیز جان باخت.
وی با اشاره به اینکه برق 11 روستای استان بر اثر بارش سنگین برف قطع است، افزود: این روستاها مربوط به شهرستان قروه است و دستگاه های مسئول در حال برطرف کردن مشکل هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: در حال حاضر راه ارتباطی 38 روستای استان بر اثر بالا آمدن آب رودخانه ها یا بارش سنگین برف قطع است.
ملکی یادآور شد: در این مدت از طریق هلال احمر، فرمانداری ها و دهیاری ها مواد غذایی و دیگر مایحتاج ضروری در اختیار ساکنان تمام روستاهای در معرض سیل قرار گرفته است.
وی از آبگرفتگی برخی اراضی کشاورزی در بیجار، قروه، پایاب سد قشلاق سنندج و کامیاران نیز خبر داد و گفت: در شهر سنندج نیز شاهد ریزش یکی از دیوارهای حفاظتی مسکن مهر دگایران بودیم که سه بلوک نزدیک این محل تخلیه و ساکنان آن در محل اسکان مسافران نوروزی اسکان داده شدند تا بعد از بارندگی ها این موضوع بررسی و دیوار بازسازی شود.
ملکی میانگین بارندگی های استان در طول 48 ساعت گذشته را 80 میلی متر اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان بارش ها مربوط به کامیاران با 125 میلی متر است.
وی با بیان اینکه در این مدت آبگرفتگی معابر عمومی و ورود سیلاب به مسیر روستاها را در تمام شهرستان ها داشتیم، اظهار داشت: در نواحی منفصل شهری نایسر، گریزه و شهرک کوثر سنندج این آبگرفتی ها بیشتر بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان یادآور شد: آبگرفتگی نواحی منفصل شهری نایسر و گریزه تا حدودی مدیریت و رفع شد اما کماکان آب در سطح معابر و خیابان های شهرک کوثر وجود دارد.
ملکی اضافه کرد: برای خارج کردن آب از معابر این مناطق و انتقال به مسیل های پایین دست، از ظرفیت لجستیکی و نیروی انسانی سپاه، ارتش، شهرداری و نیروهای نظامی و انتظامی استفاده کردیم ضمن اینکه حضور دستگاه های خدمات رسان آب، برق و گاز نیز بسیار کمک کننده بود.

* 5 سد کردستان سرریز شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه بر اثر بارندگی های زیاد در چند روز گذشته، پنج سد استان سرریز کرد، افزود: برای ممانعت از سرریز شدن سدهای قشلاق سنندج و چراغ ویس سقز، دریچه های این سدها باز و خروجی آب افزایش یافت.
ملکی با بیان اینکه مدیریت ورودی و خروجی سدهای استان به خوبی انجام شد، گفت: اکنون 20 مترمکعب آب در ثانیه از طریق دریچه های سد قشلاق سنندج خارج می شود.
وی به بحث آمادگی برای مقابله با سیل در استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: به محض اعلام هواشناسی مبنی بر در پیش بودن بارندگی های زیاد، از یک هفته قبل بنابر دستور استاندار اقدام به تشکیل ستاد مدیریت بحران کردیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه در این مدت در مجموع 50 جلسه ستاد مدیریت بحران استانی و شهرستانی تشکیل شد، تاکید کرد: اعضای شورای تامین استان و اعضای ستاد مدیریت در این جلسات شرکت داشتند و بر پیشگیری از وقوع حوادث تاکید شد.
ملکی گفت: نقاطی که قبلا بر اثر بارندگی سال های گذشته در مسیر و محدوده شهرها و روستاها و تاسیسات و مناطقی که زیرآب می رفتند را شناسایی کرده و قبل از شروع بارندگی ها همه امکانات بخش دولتی، شهرداری ها و بخش خصوصی و دهیاری ها را برای کمک به رفع مشکل این مناطق بکار گرفتیم.
وی اضافه کرد: با لایه روبی مسیل ها و برداشت نخاله از بستر رودخانه ها توانستیم مسیر را برای عبور سیلاب آزاد کرده و از خسارت های زیاد جلوگیری کنیم.

* خارج کردن چوب و نخاله زیراب را نجات داد
استاندار مازندران گفت: با بکارگیری تجربه مدیریت در سیلاب و استقرار به موقع بیل مکانیکی و دیگر تجهیزات در دهنه های پل و تخلیه به موقع انواع آشغال به ویژه چوب، سیلاب شب گذشته در سوادکوه بویژه شهر زیراب بدون تلفات جانی مهار شده است.
احمد حسین زادگان روز سه شنبه پس از جلسه مدیریت بحران شهرستان سوادکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شب گذشته با همکاری سپاه کربلا و راهداری 500 سرویس چوب که از بالادست منطقه خطیر کوه وارد رودخانه تلار و در دهنه های پل های مسیر منتهی به شهر زیراب گیر کرده بود، تخلیه شد.
وی توضیح داد: یکی از مهمترین مشکلات مازندران در سیلاب که منجر به طغیان رودخانه ها می شود، آوردهای رودخانه ای به ویژه چوب های جنگلی و نخاله های ساختمانی است که با پیش بینی هواشناسی و اخطار های مدیریت بحران، سیل و طغیان رودخانه تلار به درستی مهار شد.
حسین زادگان با بیان اینکه حجم آب رودخانه تلار با ذوب شدن برف ارتفاعات آلاشت، دراسله و خطیر کوه چندین برابر شده بود، گفت: اگر پل آبینه شهر زیراب نشکسته بود، خسارت تخریب چهار واحد مسکونی و آبگرفتگی 300 واحد تفاق نمی افتاد.
نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه دبی آب رودخانه تلار با بارندگی همراه با ذوب شدن برف ها تا 90 متر مکعب بر ثاینه رسیده بود ، افزود : خوشبختانه با حضور نیروهای امدادی تلفات جانی نداشته ایم و در حال حاضر آب فروکش کرده است .
وی توضیح داد : اکنون انحراف آب رودخانه تلار در سوادکوه سبب شد تا چند نقطه از زیر سازی های جاده اصلی و شریانی دچار خسارت شود که در حال ترمیم هستیم.
استاندار مازندران مشکل اساسی فعلی شهرستان سوادکوه به ویژه شهرهای زیراب و شیرگاه را قطع آب منطقه دانست و گفت: اکنون با تانکر در حال آب رسانی هستیم و ماموران آب نیز مشغول رفع مشکل هستند.
وی با اشاره به این که خط لوله اصلی گاز شهرستان سوادکوه نیز در 2 نقطه به طول 150 متر دچار مشکل اساسی شده است، افزود: اگر چه هنوز شکستگی یا پارگی رخ نداد، اما خطر وجود دارد و در صدد تثبیت وضعیت امنیت هستیم.
استاندار مازندران گفت که زیر سازی خط راه آهن شمال در منطقه سوادکوه نیز به دلیل انحراف آب در چند نقطه خالی شده است که درحال بر طرف شدن است و برای حل مشکل مسافران نیز تدابیر جا به جایی با اتوبوس اندیشیده شده است.

* ارتش ترمیم سیل بندهای خوزستان را آغاز کرد
فرمانده عملیات ارتش در خوزستان گفت: ترمیم سیل بندها می تواند از آبگرفتگی جلوگیری کند و ارتش نیز ترمیم سیل بندها را آغاز کرده است.
امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان، روز سه شنبه درباره اهمیت سیل بندها، اظهار داشت: ترمیم سیل بندها می تواند از آبگرفتگی جلوگیری کند و ارتش نیز ترمیم سیل بندها را آغاز کرده است.
وی افزود: ارتش برابر توصیه ستاد بحران برای تخلیه مردمی که در کنار رودخانه ها هستند و رسیدگی و کمک به آنها برای جا به جایی اقدام کرده است.
فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان، گفت: با توصیه هایی که مسئولان برای کنترل سیلاب دارند، ترمیم سیل‌بندها و توجه، هماهنگی و همدلی مردم بدون هیچ آسیبی می توان این بحران را پشت سر گذاشت.

* سیل 350 دهنه پل و آبراه استان کرمانشاه را تخریب کرد
استاندار کرمانشاه اعلام کرد که بارش های 48 ساعت گذشته بیش از 350 دهنه پل و آبراه استان را تخریب کرده است.
هوشنگ بازوند اظهار داشت: پس از بارش های 2 روز گذشته تاکنون در 52 روستا با مشکل آب شرب رو به رو هستیم که تا پایان وقت امروز مشکل آب 47 روستا برطرف می شود.
وی اعلام کرد که بر اثر این بارش ها هفت روستا در شهرستان هرسین دچار آبگرفتگی شده که خوشبختانه به دلیل اینکه این روستاها پیش از وقوع سیل تخلیه شده بودند، هیچ کس در این موضوع آسیبی ندیده است.
به گفته استاندار کرمانشاه، بارندگی‌های اخیر به بیش از 70 هزار هکتار از مزارع کشاورزی خسارت وارد کرده که تاکنون برآورد مالی مربوطه انجام نشده است.
بازوند اعلام کرد: سیلاب جاری شده در سطح استان بیش از 350 دهنه پل و اّبراه شکسته و 243 میلیارد تومان به راه ها خسارت وارد کرده است.
وی گفت: بارندگی ها و خسارت های اخیر خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت جانی نداشته است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اوضاع استان آرام است، گفت: با همراهی شایسته مردم خوب کرمانشاه، اجازه ندادیم سیل در استان به بحران تبدیل شود.
بازوند همچنین در دیدار با معاونان، فرماندهان نظامی و جمعی از مدیران استان در استانداری کرمانشاه افزود: کمک رسانی به روستاهای سیل زده استان به خوبی مدیریت شده و در جریان است.
وی اضافه کرد: اگر با هشدارها و ایجاد حساسیت ها و همکاری شایسته مردم این روستاها تخلیه نمی شدند؛ با این وضعیت که می بینید چه سرنوشتی در انتظار اهالی بود؟ 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به ایرنا گفت: 314 واحد مسکونی در اثر بارشهای چند روز اخیر در استان آسیب دید که 240 واحد آن تخریبی است.
مهرداد سالاری افزود: سیلاب 2 روز اخیر به 44 واحد دامی استان نیز خسارت وارد کرد و 245 راس دام و 34 هزار قطعه ماهی هم در مزارع پرورش ماهی تلف شدند.

* امدادرسانی به سیل زده ها با تمام توان درحال انجام است
استاندار لرستان با تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان گفت: نیروهای امدادرسان و ستادی با تمام توان در حال کمک به مردم سیل‌زده‌ها هستند.
سید موسی خادمی پس از بازدید از مناطق سیل زده پلدختر اظهار داشت: به دلیل قطع ارتباطات، از شب گذشته نگران بودیم که کسی در آب یا خانه خود گرفتار سیلاب نشده باشد که خوشبختانه علی‌رغم خسارات مادی فراوانی که به شهر پلدختر و روستاها وارد شده و بخش عمده‌ای از منطقه به زیر آب رفته بود تا این لحظه خسارت جانی نداشته‌ایم.
وی افزود: از افراد محلی، نیروهای امدادی و ستادی پیگیری کردیم که هیچ‌گونه تلفات جانی گزارش نشده است.
استاندار لرستان با بیان اینکه امیدواریم هیچ موردی از خسارت جانی در این مناطق گزارش نشود، گفت: تقریبا 2 روز ارتباط پلدختر و معمولان با مرکز استان و سایر مناطق قطع بود برای همین نیازهای اولیه غذایی و درمانی را در اولویت قرار داده‌ایم.
خادمی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 12 بالگرد برای امدادرسانی در استان حضور دارد.
استاندار لرستان با بیان اینکه در تمامی روستاهای سیل زده ، موادغذایی، دارو، چادر و سایر مواد دیگر را توزیع خواهیم کرد، ادامه داد: تاکنون بخش عمده‌ای از این مواد بین سیل زده‌ها تقسیم شده است.
وی گفت: امیدواریم از فضای نیازهای اولیه خارج شده و به سمت سایر اقدامات حرکت کنیم و بتوانیم در یک بازه زمانی کوتاه به حالت اولیه برگردیم.
خادمی با اشاره به اینکه اطراف رودخانه کشکان و از معمولان تا پلدختر و تعدادی از روستاهای در مسیل دچار خساراتی شده‌اند، افزود: تاسیسات، جاده‌ها، زیرساخت‌ها و منازل مسکونی تخریب و یا به طور کامل به زیر آب رفته‌اند.
خادمی با بیان اینکه خدمات‌رسانی هوایی در اولویت است، گفت: امیدواریم با کمک تمامی نهادها از جمله ارتش، سپاه، هلال احمر بتوانیم این کارها را به خوبی انجام دهیم.

* بالگردها به دره شهر رسیدند / ‏امدادرسانی به ماژین آغاز شد
معاون عمرانی استانداری ایلام گفت: بالگردهای امداد به دره شهر رسیدند و کار ‏امدادرسانی به ماژین آغاز شده است.
احمد کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون امدادرسانی با سه فروند بالگرد به سیل زدگان بخش ماژین در حال انجام است.
وی تصریح کرد: اسکان مردم در مکان‌ های تعیین شده به خوبی انجام گرفته است.
معاون استاندار ایلام با اشاره به اینکه نان، آب معدنی، پتو و چادر مهمترین نیازهای مردم این منطقه است، تصریح کرد: تاکنون هیچ موردی از فوتی ناشی از وقوع سیلاب روزهای اخیر در استان گزارش و ارجاع نشده است.

* پهپادهای ارتش برای امدادرسانی در خوزستان به پرواز درآمدند
فرمانده قرارگاه امدادی ذوالفقار ارتش در خوزستان اعلام کرد که پهپادهای ارتش در راستای امدادرسانی و ‌شناسایی موقعیت در اطراف سد دز و کرخه به پرواز در آمدند.
امیر دریادار حبیب الله سیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: پهپادهای نیروی زمینی ارتش که از دیروز به پرواز در آمده اند اطلاعات دقیق تغییر سطح آب سدهای دز و کرخه را در اختیار ستاد مدیریت بحران استان خوزستان قرار می دهند.
وی افزود: این پهپادها همچنین اطلاعات مربوط به حوزه آب ریز سدهای دز و کرخه و روستاهای پایین دست آنان را نیز به صورت مداوم رصد می کنند.
معادن هماهنگ کننده ارتش عنوان کرد: پهپادهای ارتش علاوه بر رصد سطح آب و سیلاب ها راه های دسترسی و میزان خرابی ها و نحوه کمک رسانی به مردم را نیز لحظه به لحظه رصد می کنند.

* آب 620 روستای لرستان قطع است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: در اثر جاری شدن سیل آب شرب 620 روستای استان به دلیل شکستگی خطوط انتقال و یا تخریب زیرساخت ها قطع شده است.
علیرضا کاکاوند در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین خسارت در شهرستانهای استان به تاسیسات پلدختر، خرم‌آباد، چگنی و کوهدشت رسیده است.
وی افزود: اکیپ‌های عملیاتی این شرکت از عصر روز گذشته و صبح امروز به مناطق سیل‌زده استان اعزام شده و برای رفع مشکل این روستاها در تلاش هستند.
کاکاوند گفت: شرکت آبفار استانهای آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، فارس، سیستان و بلوچستان و یزد برای خدمت‌ رسانی به مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی اظهار داشت: اکنون تانکرهای آبرسان به صورت موقت به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند تا در اسرع وقت نسبت به تامین آب شرب این مناطق اقدام‌ شود. 
مدیر عامل آبفار لرستان گفت: به دلیل حجم بالای خسارات و عدم وجود راه دسترسی، امکان برآورد دقیق خسارت وجود ندارد.

* ارتباط 52 روستای شهرستان کرمانشاه همچنان قطع است
فرماندار کرمانشاه اعلام کرد: به دنبال بارندگی های شدید 2 روز اخیر و تخریب راه ها، ارتباط زمینی 52 روستای این شهرستان همچنان با مرکز شهر قطع است.
فضل الله رنجبر عصر به خبرنگار ایرنا افزود: ارتباط این تعداد روستا به علت تخریب پل «دوردشت» بخش فیروزآباد از توابع شهرستان کرمانشاه رخ داده است.
وی اظهار داشت: نیروهای راهداری با ماشین آلات سنگین عازم این منطقه شده اند و به احتمال زیاد جاده این روستا تا آخر وقت امروز بازگشایی خواهد شد.
فرماندار کرمانشاه کرمانشاه همچنین گفت: به علت بالا آمدن آب رودخانه قره سو تعدادی از واحدهای مسکونی شهرک کرناچی کرمانشاه امروز دچار آبگرفتگی شدند که نیروهای امدادی بلافاصله به یاری آنها شتافتند.

* امکان اسکان 400 هزارنفر از ساکنان حوضه کرخه خوزستان فراهم شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به لزوم تامین اقلام مورد نیاز ساکنان در معرض خطر سیل گفت: امکان اسکان برای 400 هزارنفر از ساکنان روستاهای حوضه کرخه فراهم شد.
علی بحرینی در نشست کمیته پشتیبانی سیل خوزستان در محل استانداری ادامه داد: در بین افراد مستقر در اردوگاه های در نظر گرفته شده بسته های غذایی شامل 22 قلم کالای اساسی توزیع می شود. 
وی ادامه داد: براساس تصمیم امروز شورای تامین استان، مقرر شد کمیته ای درخصوص نیاز سنجی نقاط آسیب دیده و در معرض خطر سیل تشکیل شود تا تصمیم گیری بهتر شود. 
بحرینی با اشاره به لزوم تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز پیشگیری از سیل و امداد رسانی به آسیب دیدگان ادامه داد: اگرچه امیدواریم سیل با حداقل خسارت به پایان برسد اما خود را برای سخت ترین شرایط آماده کردیم. 
وی درخصوص کمک رسانی از سایر استان ها و منابع ملی گفت: این مساله در کمیته پشتیبانی بررسی می شود، درحال حاضر تمام دستگاه های استان از جمله شرکت های آب و فاضلاب، برق، هلال احمر و آموزش و پرورش امکانات خود را برای عبور از شرایط فعلی در اختیار ما قرار داده اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار