روزنامه اماراتی البیان:
در مورد تحرکات دیپلمات‌های روسیه در منطقه، که آخرین آن‌ها سفر سرگئی لائوروف به اردن و مصر است، مطالب زیادی نوشته شده است، اما همچنان این اعتقاد وجود دارد که هنوز داستان واقعی این موضوع، بویژه در مورد بازیگران منطقه‌ای و هم پیمان استراتژیک روسیه، یعنی ایران، روایت نشده است.
کد خبر: ۷۳۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 11 April 2019
 
به گزارش تابناک سمنان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب :

روسیه از کنار گذاشتن ایران باکی ندارد / آنها منتظرند لحظه مناسب فرا برسد تا جدول هم پیمانان خود را تغییر دهند / تهران نیز متوجه این تغییر مزاج روس‌ها شده

محمد خلفان الصوافی در روزنامه عرب زبان «البیان» چاپ امارات نوشت: در مورد تحرکات دیپلمات‌های روسیه در منطقه، که آخرین آن‌ها سفر سرگئی لائوروف به اردن و مصر است، مطالب زیادی نوشته شده است، اما همچنان این اعتقاد وجود دارد که هنوز داستان واقعی این موضوع، بویژه در مورد بازیگران منطقه‌ای و هم پیمان استراتژیک روسیه، یعنی ایران، روایت نشده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اعلام واگذاری بقایای پیکر سرباز اسرائیلی به تل آویو، که توسط روسیه صورت گرفت، یک نقطه تحول استراتژیک در کاهش تکیه روسیه به درخواست کمک از ایران در مورد حل بحران سوریه محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که اسرائیل در مرکز معادله راه حل سوریه قرار گرفته است، تا از یک سو امنیت ملی آن حفظ شود و از سوی دیگر، یک بازنگری در ترتیب قوای سیاسی در منطقه صورت گیرد. بر این اساس، نشست استانه که احتمالا در ماه جاری برگزار می‌شود، شاهد تحولات اساسی خواهد بود.

سیاست پوتین و وزیر خارجه او که در صدد ایجاد جایگاهی برای روسیه در منطقه است، متصف به پراگماتیسم بوده و از این رو، روسیه از کنار گذاشتن ایران باکی ندارد. مساله جالب آنکه نظام ایران به خوبی متوجه این تغییر مزاج روس‌ها شده و در این باره اظهار نگرانی کرده است؛ بویژه پس از سفر‌های متعدد مسئولان روسی به منطقه خاورمیانه، که در ظاهر با اهداف اقتصادی و در واقع، برای ایجاد توازنی با ایران و ترکیه انجام شده است.

نمی‌توانیم ادعا کنیم که از تمام نقشه‌های روسیه در منطقه آگاه هستیم، اما شاخص‌ها حکایت از تحرکات جدیدی از سوی روس‌ها دارد که در صدد ایجاد راه حل‌هایی برای بحران‌های منطقه هستند و زمانی که لحظه مناسب فرا برسد و همچنان هم پیمان استراتژیک خود، ایران را مانعی بر سر راه منافع خود بیابند، طبیعی است که تصمیم به تغییر جدول هم پیمانان خود بگیرد، ولو اینکه در مساله سوریه در یک جبهه با ایران قرار گرفته باشد؛ چرا که موضع بین المللی در قبال سیاست‌های نظام ایران در سوریه، سلبی است و در ادامه، پراگماتیسم روسیه راه حل مناسبی خواهد بود؛ به این دلیل که استمرار روابط با ایران می‌تواند به زیان روس‌ها باشد.

ارزیابی سیاسی حوادث منطقه نشان می‌دهد که روسیه مانند ایالات متحده، معتقد است که بدون محدود کردن نفوذ ایران، راهی برای حل بحران‌ها در منطقه نیست و بهتر است از رابطه با ایران چشم پوشی کند.

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار