سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان گفت: در سال‌های اخیر با همفکری و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران و ارتباط مستمر در خارج و استان‌های همجوار و بهبود روابط فی‌مابین شاهد افزایش مراودات اقتصادی و فرهنگی بین دو کشورایران و جمهوری نخجوان بودیم.
کد خبر: ۷۳۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵ 14 April 2019
مراودات اقتصادی و فرهنگی ایران و جمهوری نخجوان روبه افزایش است

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، منصور آیریم امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی به بیان مهمترین عملکرد حوزه سرکنسولی در جمهوری نخجوان پرداخته و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد افزایش تبادلات تجاری اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور باشیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر با همفکری و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران و ارتباط مستمر در خارج و استان‌های همجوار و بهبود روابط فی‌مابین شاهد افزایش مراودات اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور بودیم.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان خاطر نشان کرد: با تلاش‌های سرکنسولگری و تفاهمات با جمهوری نخجوان در زمینه پزشکی و دارویی با وجود سختی‌های پذیرش از سوی نخجوان، اکنون ۷۰ درصد وابستگی دارویی نخجوان به ایران قطعی شده و ما شاهد تحول روابط در این بخش هستیم.

وی تاکید کرد: با تعامل صنعت‌گران و سرمایه‌داران دو کشور سه دوره نمایشگاه در نخجوان برگزار شد که مراودات مالی تا حد سه میلیون دلار صادرات از ایران و برعکس افزایش یافت.

آیریم با اشاره به فعالیت ‌سرمایه‌گذاران ایرانی در جمهوری نخجوان، اظهار کرد: اکنون هشت شرکت ایرانی در نخجوان مشغول فعالیت و سرمایه‌گذاری هستند که اکثرا سرمایه‌گذاران شمال کشور و آذربایجانی‌ها را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه اولین رابطه نظامی با نخجوان در سال گذشته اتفاق افتاد، خاطر نشان کرد: ایجاد این رابطه به بهبود فضای امنیت مرزی ایران در این بخش کمک شایانی کرده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان به افزایش همکاری‌ها در حوزه دانشگاهی و تبادل فرهنگی و علمی اشاره کرده و افزود: در این راستا کنفرانسی با حضور اساتید برتر دانشگاهی در سالروز رحلت امام خمینی (ره) و تبیین سیره و منش امام بزرگوار برگزار شده و در حوزه شناسایی کتیبه‌های ایرانی و فارسی در نخجوان و تحقیقات در حوزه تحریف تاریخی اقدامات مهمی صورت گرفته است.

وی به افزایش همکاری‌های ورزشی بین دو منطقه اشاره کرده و گفت: ملاقات‌های مختلف و همکاری‌های ورزشی زیادی با ورزشکاران نخجوان صورت گرفته که به تعمیق رابطه بین دو کشور کمک کرده است.

آیریم در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های سرکنسولگری ایران در حوزه امور دینی اشاره کرده و گفت: با وجود محدودیت‌های قانونی فعالیت‌های دینی در نخجوان، سرکنسولگری در اعیاد و وفات اهل بیت و مناسبت‌های دینی و آیینی تعامل سازنده‌ای با نخجوان دارد.

ارتباط ایران و نخجوان در زمینه‌های مختلف باعث ارتقای فرهنگ دو کشور و تغییر باورهای منفی خواهد شد

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی هم در این دیدار از حسن توجهات سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان قدردانی کرده و اظهار کرد: این فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف باعث ارتقای فرهنگ دو کشور و تغییر باورهای منفی خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی به اهمیت انتقال تجارب از سایرین و ارتباط گیری با کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: ثبت تجربیات و انتقال آنها به مدیران و مسؤولین باعث افزایش کارآمدی و بهره‌وری مدیران خواهد شد و اگر هر مدیری از اول انقلاب هر کار موفقی را که به انجام رسانده بود، می‌نوشت و در اختیار مدیران بعدی قرار می‌داد، اکنون شاهد گنجینه‌های غنی و موفقی در زمینه مدیریت و تجارب مدیران بودیم.

وی در پایان این دیدار از زحمات سرکنسول ایران در نخجوان و افزایش تعاملات با آذربایجان‌غربی تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد: با افزایش تلاش‌ها و مدیریت جهادی هر دو طرف شاهد موفقیت‌های روز افزون در منطقه باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار