وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: 14 هزار و 380 کیلومتر انواع راه، 10 هزار و 719 دستگاه ابنیه فنی و ۱۵۱هزار و ۵۶۴ واحد شهری و روستایی بر اثر وقوع سیل آسیب دیده است.
کد خبر: ۷۳۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 15 April 2019

تابناک-محمد اسلامی با بیان اینکه صدور مجوز ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها نادرست است، اظهار کرد: مسیل آب نباید تصرف شود. حال این سوال که چه شخصی مجوز ساخت و ساز را در مسیل رودخانه‌ها داده همیشه مطرح بوده است. البته در سال‌های گذشته و سال گذشته شاهد بودیم که ویلا، ساختمان و حتی ساختمانی مانند هتل که در بستر رودخانه ساخته شده بود با حکم مراجع قضایی تخریب شده است.

 
وی افزود: در دهه گذشته این اتفاق افتاده و امروز بهترین فرصت است که اینگونه موارد یک بار برای همیشه خاتمه یابد و از تکرار آن جلوگیری شود. همچنین مردم به نقاط امن منتقل شوند و اجازه دهیم که آب خانه خود را پیدا کند. وی با بیان اینکه وقوع سیل یک آزمون مدیریتی، رزمایش و مانوری بود که بار دیگر جلوه‌ای از همبستگی مردم در 8 سال دفاع مقدس را نشان داد، گفت: طبق دستور رییس‌جمهوری ابلاغ شد در حریم رودخانه دیگر خانه‌ای احداث نشود و خانه‌های فعلی نیز جابه‌جا شود.
 
اسلامی با اشاره گزارش تهیه شده مبنی بر آسیب دیدگی 24 استان، 213 شهرستان، 269 شهر و حدود 5900 روستا گفت: بالغ بر 14 هزار و 380 کیلومتر انواع راه، حدود 10 هزار و 719 دستگاه ابنیه فنی، شامل آب‌رو، آب‌نما و پل آسیب دیده‌اند که از این تعداد 563 دستگاه شامل 60 آب نما، 447 آبرو و 56 پل با دهانه 6 متر تخریب شده است. طبق برآورد بیش از 3 هزار میلیارد تومان به غیر از هزینه‌های کار جایگزین کردن است.
 
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: حدود 40 کیلومتر از مسیر 104 کیومتری جاده خرم‌آباد-پلدختر به‌شدت تخریب شده که از این 40 کیلومتر حدود 12 کیلومتر باید اساسی ترمیم و بازسازی شود و 20 کیلومتر نیز قابلیت بازسازی دارد. اما حدود 9 کیلومتر آن بدون ساخت تونل قابل بازسازی و اتصال نیست.
 
اسلامی با بیان اینکه «ما به دنبال ساخت جاده دیگر در جای قبلی نیستیم» تصریح کرد: موقعیت زمین‌شناسی اجازه نمی‌دهد که در همان جا بارگزاری جاده انجام شود. در محور خرم‌آباد- پلدختر مرحله دوم عملیات آزادراه در حال انجام است. ساخت راه جدید و کنارگذری نیز در دست اقدام است. در مجموع امکانات به مسیرها گسیل شده و یکی از معاونین در خوزستان مستقر است و دستورات ستاد بحران را اجرا می‌کنند.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: خط آهن در همه مسیرها فعال شده و کار جدی بازسازی‌ها آغاز شده است و باید تا پایان امسال کار بازسازی‌ها تکمیل شود. اما تکمیل 9کیلومتر راه پروژه سنگینی است که حدود 2 سال زمان می‌برد و برای برطرف شدن مشکل تا تکمیل راه‌های اصلی کنارگذری احداث خواهد شد.
 
اسلامی یادآور شد: در مسیر یاسوج- شیراز زمین دچار رانش و شکاف شده است که باید مسیری جدید شناسایی شود، اما شرایط عبور و ایمنی برقرار شده است. جا دارد از 12 هزار راهدار و خانواده‌های آنها که در ایام نوروز در انجام ماموریت فعالیت داشتند و در مناطق سیل‌زده شبانه روزی تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی کنم.
 
وی افزرود: 151 هزار و 564 واحد شهری و روستایی آسیب دیده است که از این تعداد 105 هزار واحد در روستاها و 46 هزار و 488 واحد در شهرها هستند که در مصوبه دولت ابلاغ شده مبلغ 50 میلیون تومان برای احداث واحد‌های شهری به اضافه 12 میلیون تومان بلاعوض و برای روستاها 40 میلیون تومان وام و 10 میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است.
 
اسلامی درباره لزوم طرح جامع حفاظت از سیل و تخریب راه‌ها در سیل گفت: به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی از اوایل فروردین ماه در شهرهایی که سیل داشتیم دستور بازبینی مسیل‌ها و حریم‌های رودخانه صادر شده است.
 
    اعمال میزان جدید بارش‌ها در محاسبات
 
 وی افزود: موضوع اصلی این است که حجم بارش و میزان آب نسبت به دوره بلندمدت 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بنابراین مفروضات در مطالعات تغییر کرده باید در طرح جامع جدید مدنظر و بازنگری شود. موضوع دوم طرح جامع حفاظت از سیلاب است که به صورت کلی و کلان در دولت مصوب و قرار شد وزارت راه و شهرسازی، نیرو وزارت شهرسازی به نوبه خود همکاری لازم را داشته باشند. موضوع سوم نیز این است که در بازنگری جدید به میزان آب و جاده‌ها توجه جدی شود و به ویژه در محاسبات پل‌ها و خانه‌ها ملاک قرار گیرد.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: اقدام نابخردانه دولت امریکا در قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی موجب شد بار دیگر مردم عزیز کشورمان و همه صاحبان فکر قلم در کشور ما علیه امریکای جهانخوار متحد شوند. امریکایی‌ها نشان داده‌اند که دشمنی آنها با مردم ما و منافع ملی ما یک دشمنی دیرینه است و شاهد اقدامات دولت امریکا در جلوگیری از ارسال کمک‌ها به سیل‌زدگان بودیم. این مانور موجب همبستگی مردم شده و امیدوارم این همبستگی کمک کند که ما قدرتمندانه بازسازی را انجام دهیم و باردیگر شاهد ارتقا کشور عزیزمان باشیم.
 
    برآورد خسارت سیل به شبکه ارتباطی
 
خداداد مقبلی، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در مجموع حدود ۱۳هزار کیلومتر از شبکه ارتباطی کشور در اثر وقوع سیل آسیب دیده‌ است، گفت: برآورد می‌شود که حدود 3 تا 4هزار میلیارد تومان میزان خسارت شبکه‌های ارتباطی کشور باشد.
 
مقبلی در گفت‌وگو با ایسنا، متأسفانه در مسیرهای بسیاری از ۱۳ استان کشور دچار خسارت ناشی از سیل شده‌ایم که در استان‌های گلستان، مازندران، ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس خسارت‌ها بیشتر بوده و سیل بیشترین خسارت بر شبکه‌های ارتباطی را به استان لرستان متحمل کرده است. معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه جمعاً ۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی استان لرستان دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شده‌اند، اظهار کرد: ۲۴۰ ابنیه فنی بطور کامل تخریب شده که ۳۰ دستگاه از آن مربوط به پل‌هایی با دهانه ۲۰ تا ۶۰ متر است و ۲۱۰ ابنیه فنی نیز از 2 تا ۲۰ متر بطور کامل با تخریب ۱۰۰ درصدی مواجه شده‌اند. همچنین در مجموع ۸۰۰ دستگاه پل در حوزه استان لرستان، ۵۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند.
 
مقبلی با بیان اینکه در برآورد اولیه به شبکه‌های ارتباطی استان‌های لرستان و خوزستان به ترتیب ۱۲۵۰ و ۲۵۵ میلیارد تومان خسارت وارد شده است، اظهار کرد: شبکه‌های ارتباطی استان ایلام ۲۰۰، گلستان ۲۷۰ و مازندران ۲۶۷ میلیارد تومان آسیب دیده‌اند و در ارتباط با استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، یاسوج و کهگیلویه و بویراحمد هنوز اطلاعات کاملی دریافت نکرده‌ایم و کارشناسان در حال محاسبه خسارت‌ها هستند که بلافاصله اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه مشکل جدی در استان لرستان مربوط به ریزش و رانش پس از بازگشایی شبکه‌های ارتباطی است، گفت: متأسفانه پس از آنکه شبکه ارتباطی در استان لرستان بازگشایی می‌شود در مسیرهای کوهستانی شاهد رانش و ریزش هستیم که این مساله فعالیت را برای ما سخت‌تر می‌کند.
اقتصاد گردان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار