کد خبر: ۷۳۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 17 April 2019
به گزارش تابناک سمنان ، رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل دام به ‌عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع این استان به مرحله اجرا در آمده است.
سیدابوالفضل ولیئی اظهار داشت: نظر به اهمیت پوشش گیاهی در حفظ منابع پایه (آب‌ و خاک) و نقش ارزنده آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی و در راستای فراهم کردن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و با هدف جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی، پروژه مدیریت چرا و کنترل دام به‌عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع استان به مرحله اجرا درآمده است.
وی افزود: در راستای اجرای این طرح، به تمامی دامداران و بهره‌ برداران ذی حق مراتع اعلام می‌ شود از ورود زود هنگام احشام، دام و همچنین دام مازاد بر ظرفیت پیش ‌بینی ‌شده در پروانه چرای تمدید شده و یا مندرج در طرح‌های مرتع‌ داری خودداری کنند.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، متخلف یا متخلفان طبق مقررات به مراجع قضائی معرفی و پروانه بهره‌ برداری آنان باطل و از درجه اعتبار ساقط می ‌شود.
ولیئی یادآور شد: برای جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت مراتع استان از محل اعتبارات ملی سال 97 این اداره کل اقدام به عقد قرار داد مدیریت چرا با تعاونی فراگیر منابع طبیعی و آبخیزداری و جوامع و بهره برداران محلی در شهرستان های استان نموده است که در گلوگاه های ورودی و نقاط شناسایی شده استقرار یافته و از ورود دام غیرمجاز به مراتع استان جلوگیری می شود.
وی گفت: شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 به ‌صورت شبانه ‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با تخریب تصرف در اراضی ملی، چرای غیرمجاز دام، قطع درختان و برخورد قانونی با متخلفان و همچنین آتش‌ سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها و مراتع است.
سطح مراتع قابل تعلیف استان بالغ بر 3741000 (سه میلیون و هفتصدو چهل ویک هزار ) هکتار بوده که حدود 39 درصد از مساحت استان را به خود اختصاص می دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار