رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: قرارگرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی با FATF به یکدیگر ارتباطی ندارند/خدمات‌رسانی ۸ شناور حشدالشعبی به سیل‌زدگان خوزستان/“رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان” برگزار شد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ 22 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ضرر هر روز تعطیلی به اقتصاد کشور چند تومان است؟

میزان تعطیلات در ایران همیشه یکی از مسایل بحث برانگیز بوده است. بسیاری تعداد روز‌های تعطیل ایران را با کشور‌های دیگر مقایسه می‌کنند و معتقد هستند در ایران روز‌های تعطیل بیش از حد معمول است و تاثیراتی منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. سال ۸۹ خبرآنلاین محاسبه کرده بود که هزینه هر روز تعطیل برای اقتصاد ملی ۱۲۶۲ میلیارد تومان بود؛ عددی که احتمالا برای ۹۸ به بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده باشد. علی پاکزاد، سردبیر روزنامه‌ی عصر اقتصاد گفت: رقم تولید ناخالص ملی نشان می‌دهد که در طول سال چه میزان فعالیت اقتصادی و ارزش افزوده در اقتصاد کشور ایجاد شده است. ۸ سال پیش ابتدا تعداد روز‌های تعطیل و سپس روز‌های کاری را محاسبه کردم. در ادامه هم تولید ناخالص سال قبل را بر تعداد روز‌های کاری تقسیم کردم و معلوم شد ۱۲۶۶ میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر وارد می‌شود.

چه کشور‌هایی به سیل زدگان ایران کمک کردند؟

اولین کمک‌های خارجی به استان‌های سیل‌زده از عراق رسید. پاپ فرانسیس ۱۰۰ هزار یورو به سیل‌زدگان اهدا کرد. عربستان اعلام کرد وزن کمک‌های این کشور به سیل‌زدگان ایران ۹۵ تُن شده است. سه فروند هواپیمای نظامی هم کمک‌های عمان را به ایران رساندند. اهالی جمهوری آذربایجان، اما کمک‌های خود را به صورت زمینی برای سیل‌زدگان ارسال کردند. ولی در بین همسایگان، پاکستانی‌ها شاید از منظر خاصی، استثنا بودند. آن‌ها در مساجد آستین بالا زدند و برای سیل‌زدگان ایرانی کمک جمع کردند. نماینده نیرو‌های مسلح خبر داد پاکستان دو فروند هواپیما را برای رساندن کمک‌های خود مهیا کرده است. کویت هم دو محموله از کمک‌های خود را برای سیل‌زدگان ارسال کرد روسیه که ۴ کامیون کمک فرستاد. فرانسه هم کمک‌های خود را به صورت هوایی فرستاد. همچنین آلمان کمک‌های خود را برای سیل‌زدگان فرستاد. ولایتی هم گفت: کمک‌های ایتالیایی‌ها به فاصله یک روز به ایران رسیده است. همچنین چین گفت: برای کمک به سیل‌زدگان ایران آماده است.

“رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان” برگزار شد

دور اول رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان روز‌های پنج شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ فروردین در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری و با حضور تیم‌های شرکت کننده، اساتید راهنما و داوران رقابت برگزار شد. در این دور از رقابت ۵۰ تیم دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر کشور به همراه یک نفر استاد راهنما حضور داشتند که گروه‌های شرکت کننده متناسب با جدول زمان بندی اعلام شده به رقابت پرداختند. گروه‌ها در این دور از رقابت در زمان ۹۰ دقیقه‌ای همانند شورای نگهبان تشکیل جلسه داده و اقدام به بررسی مصوبات و استفساریه‌های از پیش طراحی شده توسط کارگروه محتوایی مسابقات کردند. این دور از رقابت با حضور سه نفر از اعضای حقوق دان شورای نگهبان- سیامک ره پیک عضو حقوق دان شورای نگهبان و ریاست پژوهشکده شورای نگهبان، سام سواد کوهی فر عضو حقوق دان شورای نگهبان و نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان- برگزار شد. در این دور از رقابت، هیئت داوری چند نفره حضور داشتند که به بررسی نحوه تشکیل جلسه، رعایت تشریفات، کیفیت استدلالات ودر نهایت رای نهایی و مکتوب می‌پرداختند. / پژوهشکده شورای نگهبان

زن زنده در بیلبورد تبلیغاتی در بابل

حضور یک زن در بیلبورد تبلیغاتی یک آرایشگاه زنانه در شهر بابل در مازندران سوژه‌ی شبکه‌های اجتماعی شده است. به گزارش انصاف نیوز، یک کانال اصولگرا به نام بیسیمچی با انتشار این عکس‌ها نوشته است: «اتفاقی عجیب در بابل! حضور یک زن بصورت زنده در بیلبورد تبلیغاتی سالن آرایش. ترویج تفکر غربی و استفاده ابزاری از زنان در روز روشن».
 
بررسی موضوع عزل یک مقام اقتصادی توسط دفتر رئیس‌جمهور/نرخ اجاره در پلدختر «چند برابر» افزایش یافت/زن زنده در بیلبورد تبلیغاتی یک سلمونی در بابل
 
 


گاف عجیب ترامپ در تسلیت به مردم سریلانکا

دونالد ترامپ در یادداشت توئیتری صبح یکشنبه به وقت محلی نوشت: از طرف مردم آمریکا به مردم سریلانکا در این حمله تروریستی وحشتناک به کلیسا‌ها و هتل‌ها که حداقل ۱۳۸ میلیون (؟!) کشته و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح وخیم داشته است، صمیمانه تسلیت می‌گویم. ما برای کمک آماده ایم. او بلافاصله در توئیتی دیگر روز عید پاک را تبریک گفت و نوشت: تاکنون این قدر خوشحال نبوده ام، به خاطر اینکه کشور شما به خوبی کار می‌کند با اقتصادی که زبانزد جهان است و شاید قویتر از هر زمانی پیش از این. روز خوبی داشته باشید. رئیس جمهوری آمریکا که به سرعت با واکنش رسانه‌ها نسبت به توئیت مربوط به سریلانکا و اعلام عدد بسیار عجیب کشته شدگان این حمله تروریستی روبرو شد، یادداشت پیشین خود را حذف کرد و پیام جدیدی نوشت که در آن تعداد کشته شده‌ها برجسته شده است. ترامپ توئیت خودرا اینگونه اصلاح کرد: ۱۳۸ نفر در سریلانکا کشته با بیش از ۶۰۰ نفر مجروح وخیم در حمله تروریستی به کلیسا‌ها و هتل ها. آمریکا صمیمانه‌ترین تسلیت‌ها را به مردم بزرگ سریلانکا ابلاغ می‌کند. ما برای کمک آماده ایم. در حمله تروریستی روز یکشنبه به سه کلیسا و دو هتل در سریلانکا دست کم ۲۰۷ نفر کشته شده اند و آخرین اخبار از مجروحیت تعداد ۴۰۰ نفر حکایت دارد.

افراطیون به طور جدی مشغول انتخابات ۹۸ هستند

عبدالله ناصری، با اشاره به اینکه فضای سیاسی امروز کشور بسیار با گذشته متفاوت است و ما باید شاخص‌های جدیدی را برای آن تعریف و در نظر بگیریم، بیان کرد: چند نکته حائز اهمیت را باید در این مورد نظر گرفت؛ نخست آن که یک اراده‌ای وجود دارد برای مقابله کردن با اثرگذاری رأی مردم و از سوی دیگر ضعف برنامه‌ریزی دولت و همچنین برآیند جامعه از ناکارآمدی نظام سیاسی انتخابات سال ۹۸ را پیچیده و مبهم می‌کند؛ لذا معتقدم جریان های‌سیاسی باید نگران انتخابات پیش رو باشند. این عضو شورا شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: البته باتوجه به تحولاتی که از سال ۹۲ به این طرف رخ داد، بین جناح اصلاح‌طلب و اصولگرایان معتدل و عاقل آن‌چنان تفاوت نگاه وجود ندارد. وی یادآور شد: جریان اصولگرای رادیکال و افراطیون تندرو بحث دیگری دارند، این جریان در برهم زدن بازی‌های منطقی و عادلانه ید طولایی دارند و به نظر می‌رسد به طور جدی برای انتخابات ۹۸ مجلس سخت مشغول هستند.

آیا حذف صفر تورم را کاهش می‌دهد؟

حذف صفر از پول ملی مشکل تورم را حل نخواهد کرد و از سویی هزینه‌های زیادی دست دولت خواهد گذاشت. ابتدا باید سیاست پولی و ارزی و مالی را اصلاح کنیم به این معنا که یک تغییر بنیادین در ساختار اقتصادی دولت باید صورت بگیرد. تا زمانی که این مشکل حل نشود و دولت بانک ملی و بانک مرکزی را در اختیار دارد با افزایش پایه پولی، مدام نقدینگی اضافه می‌شود و به جای اینکه این نقدینگی به سمت ایجاد فضای تولیدی، ایجاد زیرساخت ها، بهبود ساختار‌ها و کمک به بخش واقعی اقتصاد هدایت شود در بخش رانتی انباشته می‌شود و نتیجه آن این است که با رشد اقتصادی منفی مواجه می‌شویم. وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی و بدون آماده سازی زیرساخت‌ها اگر صفر‌ها را از پول ملی حذف کنیم پس از مدتی دوباره این صفر‌ها برخواهند گشت. برنا
 
قیمت ۴۰۰ هزار تومانی گوجه سبز منطقی نیست

در چند وقت اخیر قیمت بسیاری از کالا‌ها به یک موضوع قابل توجه در فضای مجازی بدل شده و در جدیدترین بحث قیمتی فضای مجازی قیمت ۴۰۰ هزار تومانی گوجه سبز مطرح شده است ضمن آنکه پیگیری‌ها نشان از آن دارد که در برخی از نقاط شمالی تهران گوجه سبز نوبرانه به قیمت کیلویی ۴۰۰ هزار تومان نیز عرضه می‌شود. حال در این شرایط اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - به ایسنا گفت: تا زمانی که قیمت گوجه سبز به نرخ منطقی و اقتصادی نرسد جایی در لیست قیمت مورد تأیید اتحادیه و عرضه در واحد‌های صنفی مجاز نخواهد داشت. وی ادامه داد: در حال حاضر برای گوجه سبز نوبرانه قیمت‌هایی نجومی در محدوده قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اعلام می‌شود که این نرخ‌ها هیچ جایگاهی در میان واحد‌های صنفی مجاز ندارد و هر ساله در زمان عرضه نوبرانه اعلام قیمت‌های نجومی رخ می‌دهد.

دولت سریلانکا شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرد

دولت سریلانکا تصمیم گرفت تا شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس‌بوک را در این کشور به‌طور موقت فیلتر کند. این تصمیم به دنبال وقوع ۷ انفجار تروریستی در پایتخت این کشور گرفته شد تا مانع از انتشار اخبار غیررسمی و اختلال رسانه‌ای شود. به دنبال ۷ انفجار تروریستی در این کشور در روز عید پاک، ۴ هتل و ۳ کلیسا موردحمله قرارگرفته که تاکنون ۱۸۵ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

رئیس هیات مدیره تراکتورسازی: شرمنده مسعود شجاعی هستم

عباس الیاسی، رئیس هیات مدیره باشگاه تراکتورسازی با اشاره به ماجرای سیلی خوردن مسعود شجاعی از یکی از تماشاگران تراکتورسازی گفت: هوادار هر تیمی با آن تیم زندگی می‌کند. من شرمنده هواداران شدم. آقای زنوزی هم ماجرای یکی از تماشاگران ما را گفته است که برای اینکه در زمستان به هواداران بگوید به ورزشگاه بیایند، در آن هوای سرد برهنه شد. مطمئناً چنین عاشقی نمی‌آید آبروی شهر و تیمش را ببرد؛ آن هم به کاپیتان تیمش؛ آن هم مسعود شجاعی که اسطوره اخلاق است. اشکان دژاگه و احسان حاج صفی هم همینطور. بچه‌های ما واقعاً نمونه هستند.

خدمات‌رسانی ۸ شناور حشدالشعبی به سیل‌زدگان خوزستان

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ۸ فروند شناور از سوی حشدالشعبی به ما در امدادرسانی‌ها به سیل‌زدگان کمک کردند؛ ضمن اینکه کسانی که نسبت به وجود نیرو‌های حشدالشعبی در خوزستان معترضند، یا ناآگاه­ند یا وابسته به بیگانگان. سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ۸ فروند شناور از سوی حشد الشعبی در امداد رسانی‌ها به کمک ما ارسال شد. فرماندهان نیرو‌های حشد الشعبی در زمان جنگ تحمیلی در کنار ما و مقابل نیرو‌های بعثی جنگیدند. در امدادرسانی به سیل زده‌های استان خوزستان نیرو‌های حشدالشعبی نقش قابل توجهی داشتند و شناور‌های آنان نیز قابل و کارآمد بود کسانی که نسبت به وجود نیرو‌های حشد الشعبی در خوزستان معترضند یا ناآگاه­ هستند یا وابسته به بیگانگان.

نرخ اجاره در پلدختر «چند برابر» افزایش یافت

ایلنا گزارشی میدانی از پلدختر منتشر کرده که در آن به اتفاقات عجیبی در این شهر اشاره می‌کند. از جمله تلاش عده‌ای سودجو برای افزایش اجاره بها در این شهر برای سیل زدگان! در گزارش ایلنا می‌خوانیم: درد‌های زن‌ها در کوی سازمانی‌ها تمامی ندارد؛ «اکرم مرادی» یکی دیگر از سیل‌زدگان این منطقه می‌گوید: پدر و مادر پیر و ناتوانی دارم. شرایط مالی بسیار ضعیفی دارند و مستأجر هستند. سیل تمام زندگی‌شان را نابود کرد و آن مختصر اثاثی که برایشان مانده حتی به درد سمساری‌ها هم نمی‌خورد. دنبال خانه‌ای برای اجاره هستند و با توجه به شرایط اقتصادی الان حتی نمی‌توانند اتاقی را اجاره کنند. به جز یارانه و کمک‌های کمیته امداد، هیچ منبع درآمدی ندارند. در شهرستان پلدختر بعد از سیل، تورم چندبرابر شده؛ از خانه‌های استیجاری گرفته تا اقلام غذایی و. بنگاهی‌ها، اجاره‌خانه‌های باقیمانده را چند برابر کرده‌اند؛ اگر از این منطقه سیل زده بخواهیم برویم به شرق شهرستان، باید چند برابر گذشته، اجاره خانه بپردازیم؛ پدر و مادر پیر و بازنشسته من از کجا بیاورند اجاره‌های نجومی بپردازند؟! امیدواریم مسئولان نظارت بیشتری به اسکان مردم به خصوص کم‌درآمد‌ها داشته باشند.افشار پیری، رئیس شورای شهر پلدختر است؛ در مورد مشکلات این شهر بعد از سیل ویرانگرِ فروردین و در پاسخ به درد دل‌های این مردم می‌گوید: اساسی‌ترین مشکل فعلی شهرستان پلدختر بعد از سیل ویرانگر دوازدهم فروردین ماه، بازسازی فوری سه کیلومتر دیوار ساحلی است که بر اثر این سیل تخریب شده و آب وارد ضلع غربی این شهرستان شده و امیدواریم با همت مسئولان این مشکل هرچه سریعتر حل شود چراکه در بارندگی‌های بعدی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.

قرارگرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی با FATF به یکدیگر ارتباطی ندارند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نباید موضوع بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را سیاسی کرد، گفت: به لحاظ حقوق بین‌الملل موضوع قرارگرفتن نام سپاه در لیست گروه تروریستی با FATF به یکدیگر ارتباطی ندارند. علی نجفی خوشرودی در گفتگو با ایسنا با اشاره به بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مجلس این لوایح را با لحاظ شروطی تصویب کرد که شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانست. بعد از کش و قوس بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان این لوایح در حال بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی افزود: بعد از آنکه آمریکا در اقدامی خصمانه نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، مباحثی در مورد نتیجه بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که تاثیر این موضوع به لحاظ روانی طبیعی است و این‌که تردید‌هایی نسبت به برخی سازوکار‌ها و اسناد و مکانیزم‌های بین‌المللی ایجاد شود. همچنین خوش‌بینی نسبت به تغییر مثبت در تعاملات بین‌المللی را کاهش داد به همین دلیل این تصور وجود دارد که اعضای مجمع هم تاثیر بپذیرند البته شخصاً امیدوارم آن‌ها در چارچوب منافع ملی تصمیم‌گیری کنند.
 
بررسی موضوع عزل یک مقام اقتصادی توسط دفتر رئیس‌جمهور

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص نامه نمایندگان به رئیس جهمور و معاون اول وی در خصوص عزل پوری حسینی از ریاست سازمان خصوصی سازی گفت: این موضوع مطرح شده و ما آن را بررسی می‌کنیم. چندی پیش ده‌ها تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای شدیداللحن خطاب به رییس جمهور و معاون اول وی، خواستار برکناری پوری حسینی از ریاست سازمان خصوصی‌سازی شدند و نوشتند با وجود تشکیل پرونده کیفری و ممنوع‌الخروج شدن آقای پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، علت ممانعت جنابعالی و آقای جهانگیری از عزل ایشان چیست؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار