معاون آب منطقه‌ای یزد:
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد با اشاره به وقوع سیلاب فروردین‌ ماه سال 98 در حوزه فارس تاکید کرد که با جاری شدن سیلاب از شمال این استان به ابرکوه ، حدود 6 میلیون مترمکعب آب در بندهای تغذیه این شهرستان جمع آوری و ذخیره شد.
کد خبر: ۷۳۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 27 April 2019

سید محمد طباطبایی در حاشیه بازدید از یکی از بندهای خاکی ابرکوه افزود: همچنین در این مدت در مناطق مختلف استان یزد 21 میلیون مترمکعب سیلاب ، در سیل بندها و بندهای خاکی کنترل شد که نیمی از آن جذب سفره ‌های زیر زمینی شده است.
این مسئول آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: اگر در مسیل سیلاب و بستر رودخانه ها که متعلق به دولت است ، حریم رعایت نشود ، بر اساس ماده 45 قانون با متخلفان برخورد می‌شود .
تعداد رودخانه های فصلی یزد 2 هزار و 800 مورد اعلام شد که تعداد زیادی از پرونده های مربوط به عرصه های طبیعی در محاکم قضایی مربوط به تجاوز به حریم و بستر رودخانه های استان است.
معاون حفاظت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان تاکید کرد که با این وجود پدیده خشکسالی و کم‌ آبی همچنان خودنمایی می‌کند، افزود: بخش عمده آب حوزه کشاورزی استان باید با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و ترویج کشت انواع گیاهان کم آبخواه صرفه‌ جویی شود.
طباطبایی بیان کرد: 82 درصد آب استحصالی از منابع زیرزمینی استان یزد در بخش کشاورزی و هفت درصد آن‌ هم در بخش صنعت و بقیه صرف شرب و بهداشت می‌شود .
وی تصریح کرد: بخش عمده‌ آب به پساب تبدیل می‌شود و نباید قطره‌ای را با توجه به کم آبی در استان هدر داد و می‌توان در سامانه باز چرخانی از آن استفاده کد و تولیدات صنعتی را افزایش داد.
معاون آب منطقه ای یزد یادآور شد: آبیاری نوین بهترین روش در بهره‌وری آب حوزه کشاورزی است و این روش تا 50 درصد میزان مصرف را کاهش و تولید محصول را نیز همین مقدار افزایش می‌دهد .
وی یادآور شد: از سال 1385 طرح تعادل بخشی سفره‌ آب‌های زیرزمینی برای مدیریت برداشت آب در قالب 15 طرح در حال اجراست.
طباطبایی با اشاره به تداوم خشکسالی افزود: در این مدت موفق شدیم با مدیریت برداشت( خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها ) منابع آب‌های زیر زمینی را تا حد زیادی حفظ کنیم .
وی ادامه داد: از مجموع سه هزار و 700 حلقه چاه کشاورزی و صنعتی ، نیمی از آنها به کنتور هوشمند تجهیز شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد طرح خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی را یکی از راه‌های صرفه‌جویی آب عنوان کرد و یاد آور شد: در این ‌ارتباط در سال 1396، 70 میلیون مترمکعب و درسال 1397، 80 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.
وی اظهار داشت : اقدام بسیار خوبی در 2 مرحله خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی شهرستان ابرکوه در سال گذشته صورت گرفت که در این طرح 17.6 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیر زمینی صرف جویی شده است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
اراضی قابل کشاورزی یزد حدود 170هزار هکتار است که به دلیل کاهش میزان بارندگی هم اکنون به 116 هزار هکتار کاهش یافته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار