کد خبر: ۷۳۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 28 April 2019
به گزارش تابناک سمنان ، رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح مدیریت چرا و کنترل دام در 710 هزار هکتار از عرصه های مرتعی شامل 430 سامانه عرفی ییلاقی و میان بند در استان آغاز شد.
سیدابوالفضل ولیئی افزود: طرح مدیریت چرا و کنترل دام به ‌عنوان یکی از اقدامات حفاظتی برای ایجاد تعادل بین دام و مرتع در مراتع این استان از اوایل اردیبهشت آغاز شد و تا پایان ییلاق عشایر اواخر شهریور 98 ادامه دارد.
به گفته وی، مساحت مراتع قابل تعلیف استان سمنان بالغ بر سه میلیون و 741 هزار هکتار است که حدود 39 درصد از مساحت استان را شامل می شود.
وی اضافه کرد: سال 97 با پایش های انجام در عرصه های مرتعی استان سمنان مجوز چرای 512 بهره بردارمتخلف باطل و 61 هزار و 500 راس دام غیرمجاز از عرصه های مرتعی استان حذف شد.
ولیئی یادآور شد: هر بهره بهردار براساس تعداد دام مجاز تعیین شده در مجوز چرا می تواند دام وارد عرصه های مرتعی کند و اگر تعداد دام های بیش از تعداد تعیین شده باشد تخلف محسوب می شود.
وی تصریح کرد: 9 گروه متشکل از چهار کارشناس برای اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل دام در مراتع استان سمنان در هشت شهرستان اعزام می شوند.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اکنون هر 50 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی توسط یک نیروی یگان حفاظت محافظت می شود و با توجه به وسعت عرصه های منابع طبیعی در استان کمبود نیرو مشهود است.
استان سمنان یک هزار و 252 سامانه عرفی دارد که از این تعداد برای 633 سامانه طرح مرتع داری تعریف شده و 619 سامانه عرفی ممیزی شده و دامداران شناسایی شدند.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار